Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestænger generelt.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kim K. Jensen

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Geografisk: Syd Jylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim K. Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestænger generelt.
    Sendt: 05 Feb 2011 kl. 05:41
Hej.

Jeg ved ikke rigtig om jeg vil investere i dyre stænger så som Sage og alle de der, men jeg er alligevel interesseret. 5000kr er mange penge for en stang synes jeg, og hvad får man for de penge? Noget der kaster bedre end billigere stænger? Kan i reelt mærke nogen forskel på om det er 5000kr eller 1000 stang i står med i hånden?
Hilsen Kim.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 07:38

Hej Kim

 

Du behøves absolut ikke at købe fluestænger i 5000,- kr’s klassen for at blive glad for fluefiskeri.

Det er lidt som så mange andre ting, at man kan betale flere tusinde kr. for detaljer som er fede at stå med i hånden om det så er design eller kaste egenskaber.

 

Rigtige fede fluestænger til omkring 1000,- kan nævnes guideline se link.

   http://www.korsholm.dk/fiskeri/fluestaenger/guideline/exp3.html?tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%5Btx_korsholmproducts_producent%5D=964

 

Omkring de 2000,- kan nævnes stænger fra tfo. Se link.

 

 http://www.salmonfly.dk/catalog/index.php/cPath/21_41_123

 

Der er også andre mærker, men personligt er jeg mest begejstret for de nævnte, men det er selvfølgelig op til din afgørelse når du står ude på kastebanen……ik’   Wink

 

TC

Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 08:34
Endnu engang : its not the car , its the driver Wink
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 09:18
Det handler vel i bund og grund om at finde den stang der passer en bedst Wink
Fordelen ved at handle et lidt dyrere mærke, er at man ofte kan få stangen på prøve, for at se om den passer en...
 
Jeg har i mange år fisket med en Orvis Trident TLS og da jeg for et par år siden blev enig med mig selv, at jeg skulle prøve noget nyt, blev jeg ikke andet end skuffet Unhappy
 
Jeg er nu igen tilbage ved en Orvis - denne gang Hydros... Og JA, jeg synes den er alle pengene værd!!Big smile
 
Hver mand sin smag... Jeg er nok bare Orvismand Wink
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 09:36
Det handler for en stor del også om ejerglæde og kvalitet - ikke kun om pris.
 
Kvalitet i forhold til de materialer der er brugt og den måde de er sat sammen på. Og man skal ikke underkende nogle af de dyrere mærkers stangudviklere. Der sidder dygtige folk rundt omkring, som ved meget om stangaktioner og hvordan en stang designes, og deres ekspertise og udviklingstid koster en del mere end selv en dygtig kopi-mager :)
 
Men for mig handler det også om ejerglæde. Glæden ved at pakke en flot og lækkert designet stang ud ved vandet, at kaste med en stang, hvor det er mine evner som sætter begrænsningen og fornøjelsen ved at gå op i det grej, som er en afgørende bestanddel af min hobby.
 
Hvis vi skal sammenligne med biler, så kan både en Suzuki og en Mercedes føre dig fra A til B, men den ene gør det på en anden måde og med mere stil :) Der er også en bedre komfort og motoroverskud i Merceren og man får en følelse af luksus omkring sig ...om det så er noget man vil vægte i forhold til at vælge en ny stang er jo individuelt :)
 
Mvh
 
Nikolai
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 10:36
Du skal bare købe dig en lækker brugt Sage  og fiske med den en sæson. Bagefter kan du sælge den for næsten det samme, som du gav for den Wink.  Når du så vender tilbage til en mere ordinær stang, så kunne det være, at du så dig om i brugtannoncerne igen Smile. Man får, hvad man betaler for  -  men de første kroner får man mest for. Den sidste finesse koster. 
 
Det er dog naturligvis vigtigt, at du får fat i den rigtige stang til dit fiskeri - der er et mylder af forskellige aktioner beregnet til hver sit formål.
 
Jeg har selv købt 5 brugte topstænger indenfor de sidste 3 år - og de fungerer præcis som nye! Når jeg ser på brugtpriserne i dag, så kan jeg stort set sælge dem for det samme, som jeg gav for dem. Big smile  (Men det vil jeg bare ikke!!!)
Mvh JB
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 10:57
Man kan også se det lidt som et bil køb. Køber du en VW passat så for du rigtig god kvalitet men meget dyr. Køber du derimod en Skoda, den har samme motor men den ser måske ikke ligeså godt ud, og der er sparet en del på interiør.

Så er spørgsmålet bare om du vil blive glad og tilfreds ved at kører skoda, eller om passat'en stadig sidder og lurer i baghovedet.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 11:31
jeg købte en sage launch sidste år, det er en af deres billigste modeller, men i forhold til andre stænger jeg har prøvet giver den mig smil på læben hver gang jeg pakker den frem glæder jeg mig til fiskeriet starter.. og vigtigst af alt jeg kan fiske en masse timer uden og få ondt i skulderen som jeg fik af min gamle guideline exp3 som også var en fremragende stang men ikke passede mig..

har her i vinters købt en brugt vision 3zone næsten som ny, og den kan muligvis vippe min sage af pinden som min foretrukne stang til kysten..
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 11:56
Citat: JB

Du skal bare købe dig en lækker brugt Sage  og fiske med den en sæson. Bagefter kan du sælge den for næsten det samme, som du gav for den Wink.  Når du så vender tilbage til en mere ordinær stang, så kunne det være, at du så dig om i brugtannoncerne igen Smile. Man får, hvad man betaler for  -  men de første kroner får man mest for. Den sidste finesse koster. 
 
Det er dog naturligvis vigtigt, at du får fat i den rigtige stang til dit fiskeri - der er et mylder af forskellige aktioner beregnet til hver sit formål.
 
Jeg har selv købt 5 brugte topstænger indenfor de sidste 3 år - og de fungerer præcis som nye! Når jeg ser på brugtpriserne i dag, så kan jeg stort set sælge dem for det samme, som jeg gav for dem. Big smile  (Men det vil jeg bare ikke!!!)
Helt enig! De sidste mange "dyre" stænger jeg har købt, har været brugtkøb til priser, hvor jeg som regel vil kunne få pengene hjem igen ved at sælge den videre.

Det er klart den letteste måde at få fat i kvalitetsgrej på, og visse gange koster en brugt SAGE, Scott eller Loomis ikke mange hundredekronersedler mere end en ny TFO, Guideline eller Vision - og så ved jeg godt hvad jeg helst vil have Big smile
 
Mvh
 
Nikolai
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 12:03
det er mestendels religion med folks mærkevalg - står jeg ved åen og prøver en stang af tvivlsom mærke - så bliver min vurdering som oftest negativ - da indstillingen fra en start er negativ - jeg har til dato ikke prøvet en ordentligt stang fx fra dem der er i kategorien ron thomson - scierra - vision. men jeg kan jo læse herinde, at der faktisk er mange der foretrækker disse. er det så mig eller alle de andre der har et problem.
 
så kom bare igang med at prøve forskelligt af dem der sprøjter "halvdyre" stænger på markedet.
 
min favorit stang har jeg givet 1800 kr for af ny - den var dog på tilbud - halv pris - men fuld prisen ville stadigt have været en hel del under dem der står i skabet på grund af denne - det er så en loop, og spørger du herinde vil du kunne finde mange der syntes - loop er noget skod, kend dem på knækket o.s.v. jaja rent religion. men med dette mærke kan man også til rimelige penge finde grej der kaster formidabelt  og et par stykker der er noget skod
 
men ud og prøv noget forskelligt
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 12:39
Hvad er en ordentlig stang?
Og hvordan bedømmer man kasteegenskaberne?
 
Mvh
Lasse
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 12:46
god spørgsmål lasse 
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 13:14
Citat: LasseK

Hvad er en ordentlig stang?
Og hvordan bedømmer man kasteegenskaberne?
 
Mvh
Lasse

Hej Lasse

Det er sq da meget nemt. En ordentlig stang er den man selv føler sig tilpas med, og hvordan man bedømmer stangen er jo op til ens krav og kasteegenskaber.

TC   

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 13:29
Hej Michael
Sjovt nok du siger det med Skoda vs Passat.......jeg tror at dem der har nyere passat gerne vil bytte til en Skoda (de vil nok ikke indrømme det). LOL. Hi hi alt imellem nummerpladerne går i stykker på de VWér for tiden. I årevis har nogle af de samme fejl gået i arv fra model til model.

Sjovt nok at mange tror, at en VW er en fantastisk kvalitet. Den er i den dyre ende af alm biler og er jævn til middelmådig i kvalitet. De lever højt på, at der er blevet sagt iiihhh åhhh og ahhhh i mange år (kejserens nye.......) og du får sku aldrig din nabo til at indrømme fejlkøbet af en VW i samme grad som dem der køber så mange andre mærker.

Og tilbage til emnet........

Mon den samme tendens kan overføres til fluestængerne? Hvor mange vil indrømme at de har smidt 5 kilo ud på en stang, de reelt ikke føler er bedre end en til 2000 kr. Eller at kvaliteten ikke er bedre? 

En objektiv test kunne være, at man blindtestede et antal stænger i samme klasse/længde/aktion med samme line under forudsætning af at linevægten ca. passede på alle stængerne. Det må man regne med ved samme klasse. Line og stang skal selvfølgelig vælges ud fra den type fiskeri, man vil bruge det til. 
Jeg tror ikke der vil være den store forskel i vurdering af prisklassen 2-5000 kr. Så kan der være tillægs faktorer som, samlekvalitet - materialevalg - garanti/service - ejerglæde af et bestemt mærke. Mit indtryk er, at der kan findes rigtig gode brugte dyre mærker meget billigt, fordi der er kommet en ny model. Ofte er det små, forskelle som adskiller den nye fra den forrige. Blot min mening.

Gå ud og prøv ved køb.    

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 13:58
der var en opsigtvækkende stangtest på et tidspunkt - hvor de testede ca 12 fods tohåndsstænger i klassen under og over 2ooo kr - den der fik flest poing af alle var loop blackline til 1995kr på det tidspunkt.
.
lasse der er vel ikke nogen af vi andre der skal lære dig om stangaktion o.s.v.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2011 kl. 16:21
man kan også sagtens bruge gode kvallitets materialer i f.eks kina, en stang blir ikke automatisk bedre af at være bygget i europa.  hvis en stang magen til er bygget i kina og koster 1/3 af den der er bygget i EU, ja så ved jeg godt hvad jeg havde valgt. men er helt enig med de andre, det er som religion... Wink
 
mange af de billige stænger fra østen, bygger vel blot på teknikken som de dyrere stang producenter har udviklet for nogle år tilbage...
 
og det er klart at prisen spejler sig i dyr udvikling og mange timers testfiske, kontra en "kopi" fra østen...
 
så ka vi saføli være glade for at der er nogen der er villige til at betale for de helt dyre og ny udviklede stænger, således at teknologien også kommer til glæde for os andre til 1/3 af prisen om et år eller to....
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2011 kl. 00:31
Kim:

Nogle af de bedste stænger jeg ejer...er sjovt nok også de dyreste...det er ikke fordi de er de dyreste - det er fordi de´er de bedste...

Og de er der endnu...og er ikke knækket

Jeg har også nogle meget dyre stænger der ikke er noget særligt...men det er så også en anden side af sagen..

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down