Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vandpleje / udsætninger på Sjælland??

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vandpleje / udsætninger på Sjælland??
    Sendt: 17 Nov 2010 kl. 16:59
De herrer..

I tråden om store kystørreder var der anløb til en debat...

Hvad er i jeres øjne vejen frem hvis vi skal have en rimeligt kystfiskeri på Sjælland, som ikke kun er forbeholdt dem som bor tæt på et hotspot?

Jeg tror der er ret bred enighed om, at basis SKAL være de naturlige gydebestande.
Men hvor er de så, de bestande? og hvor naturlige er de egentlig?
Kan vi overhovedet kalde noget naturligt ?

Eksempelvis el-fisker vi år efter år på stort set de samme strækninger af nogle vandløb, anvender dette materiale til avl - og "genfanger" 3-5 år efter fisk fra dette materiale, ved en ny omgang el-fiskeri.. Er det naturligt, eller avler vi blot på nogle fisk der har vist at de netop kan finde præcis dette sted i åen, og intet andet?

Vi har jo en række åer hvor der hvert eneste år er ret stor gydning, nogle tæt på at være fuldt ud tilfredsstillende.. Selv ved disse åer foretages der mundingsudsætninger, hvorefter disse smolt svømmer til havs, og vender tilbage og "forurener" den ægte vildfisk (altså den som selv om den sgu nok kommer fra en gammel udsætning, trods alt har præsteret et enkelt livsforløb i naturen)..

Kan vi forsvare at blive ved på den måde? Eller er der en anden vej ?

Min egen holdning er, at vi skal arbejde benhårdt med at øge gydearealet (som i de fleste åer efterhånden ikke kan rumme selve gydebestanden) - og så skal vi i en årrække udelukkende udsætte smolt som er finneklippet.

Efter en årrække kan vi så for første gang undersøge hvad der er naturlige fisk, og hvad der er udsættere..

Om områder som Møn eller Stevns, eller Sjællands nordkyst overhovedet er i stand til at etablere en reel gydebastand i de sparsomme vandløb - det skal jeg ikke kunne sige,, men jeg vil påstå at det er tvivlsomt..

Kan det tænkes at disse "ørredørkener" så skal have hjælp i form af direkte udsætninger på kysten??
Jeg hved det ikke, men jeg mener at have læst at ørreden faktisk ikke generelt er særligt vandrelysten - så hvilken skade kan der ske ved at udsætte, i områder hvor der ikke er, og aldrig vil komme en naturlig bestand??

Ja, det er sgu putfiskeri i en eller anden form - men er det ikke også det vi har nu - bare i en indpakning som kalder det noget andet??




Redigeret af laah123nu - 18 Nov 2010 kl. 10:54
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 17:09
Med et så stort fiskepres, som der på Sjælland, så er det umuligt at have et rimeligt fiskeri, hvis det udelukkende skal baseres på naturligt producerede ørreder.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 17:48

Hej simon

Der skal nogle udsætninger igang.. fiskeriet er blevet dårligere omkring Nordkysten og stor kbh, de senere år.. og fiske presset er stort mange steder i disse områder.
 
mvh Rasmus Hansen
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 17:57
Smolt udsætninger skal også stamme fra en vildfiske stamme...
Så ingen smolt forurener andre vildfiskestammer, som du skriver
Men det ved en mand som har arbejdet med el-fiskeri gennem mange år sikkertWinkBare til info
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 18:00
Er det entydigt fastslået at kystudsætninger ikke skaber faunaforurening af betydning???
 
Hvis ja, er der vel principielt ikke noget i vejen for at lave decideret kyst p&t.
 
Men så kommer vi til finansieringen. Her er det min holdning, at dette i hvert fald ikke skal ske via fisketegnsmidlerne, som helt klart bør reserveres biotop-forbedringer og bestandsophjælpning med langsigtet perspektiv.
 
Så hvis andre vil finansiere festen og milljømyndighederne siger OK, er der vel ikke noget i vejen for sådanne udsætninger
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 18:00
Citat: Stone05

Med et så stort fiskepres, som der på Sjælland, så er det umuligt at have et rimeligt fiskeri, hvis det udelukkende skal baseres på naturligt producerede ørreder.
 
Det vil jeg give dig mere end ret i, forstået således at selv om fiskepresset var langt mindre, så vil det næppe hjælpe mærkbart på kystfiskeriet at man "producerer" en "naturlig bestand" så glem alt om naturligt selvproducerende fisk...den holder bare ikke en eneste meter på Sjælland !
 
Tidligere da man udsatte fisk direkte fra kysten oplevede vi et godt og underholdende kystfiskeri og det er mere og mere min helt klare overbevisning at denne "type fisk" opholdte sig meget mere i det kystnære vand, hvor imod den "naturlige" bestand af fisk i langt større udstrækning opholder sig uden for kystfiskerens rækkevidde og kun er inde i ganske kort tid af gangen.
Dette udsagn bygger jeg på den simple omstændighed at man andre steder i landet bare aldrig har opnået nogen som helst forbedring af kystfiskeriet til trods for at vandløbene svulmer af fisk om efteråret...se dette hænger jo slet ikke sammen.
 
Jeg har altid principielt været tilhænger af en naturlig producerende bestand men må erkende at hvis formålet er at etablere et bedre kystfiskeri, og det var jo ligesom tanken....jamen så er det fuldstændigt spild af resourcer.
 
Bare ærgerligt at så mange stadigt ikke kan forstå dette.
 
Mvh
Jim.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 18:05
Hej Henrik
 
Bare man sætter nogle flere smolt ud igen, gerne op i 25 cm i str... For der er bare ikke nogle vandløb i stor kbh og på nordkysten som kan producere en ordentlig opgang af havørreder...pga af for lav vandføring.  
 
mvh Rasmus Hansen
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 18:08
en stor å som susåen her på sjælland er jo nærmest ikke producerende og de små der måtte være overlever næppe en tur gennem karrebæk fjords netjungle.
 Hvis susåen kom igang og karrebæk fjord gjort garnfri ville der blive et lystfiskeri her på sydsjælland som ville sige spar to, men ingen tør sige det.
Den er et godt eksempel på hvor langt vi er kommet med at få det til at hænge sammen.
som det ser ud nu er der nok flere og flere der kun gider kysten når der er hornfisk eller udslip fra farmene.
hvor mange ørreder der overlever en udsætning på fjordene og kysterne tror jeg ikke der er nogen der ved, men det kunne være interessant viden.
 
 


Redigeret af botage - 17 Nov 2010 kl. 18:11
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 18:18

Hej Bo

Du har ret i at, man også skal have fokus på de mange garn.. Men der skal også gøres meget mere ved kystundsætningere her på sjælland.
 
Men vi får jo nok ikke havne udsætningere igen.
De var efter min mening gode pga af havørrderene kunne gemme sig under bådene, så de mange skarver ikke kunne fange dem så nemt. Som de kan på de åbne kyst.
 
JA man kunne jo også udvide fiske farmene til flere steder på sjælland så der kunne være nogle flere udslip af regnbuer.... Men det ville nok forurene for meget.. Kender godt til det du siger at, flere vælger at fiske når der  er hornfisk og udslip fra farmene
 
Mvh Rasmus Hansen
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 18:59
Citat: scott

Citat: Stone05

Med et så stort fiskepres, som der på Sjælland, så er det umuligt at have et rimeligt fiskeri, hvis det udelukkende skal baseres på naturligt producerede ørreder.
 
1: Det vil jeg give dig mere end ret i, forstået således at selv om fiskepresset var langt mindre, så vil det næppe hjælpe mærkbart på kystfiskeriet at man "producerer" en "naturlig bestand" så glem alt om naturligt selvproducerende fisk...den holder bare ikke en eneste meter på Sjælland !
 
2: Tidligere da man udsatte fisk direkte fra kysten oplevede vi et godt og underholdende kystfiskeri og det er mere og mere min helt klare overbevisning at denne "type fisk" opholdte sig meget mere i det kystnære vand, hvor imod den "naturlige" bestand af fisk i langt større udstrækning opholder sig uden for kystfiskerens rækkevidde og kun er inde i ganske kort tid af gangen.
Dette udsagn bygger jeg på den simple omstændighed at man andre steder i landet bare aldrig har opnået nogen som helst forbedring af kystfiskeriet til trods for at vandløbene svulmer af fisk om efteråret...se dette hænger jo slet ikke sammen.
 
Jeg har altid principielt været tilhænger af en naturlig producerende bestand men må erkende at hvis formålet er at etablere et bedre kystfiskeri, og det var jo ligesom tanken....jamen så er det fuldstændigt spild af resourcer.
 
Bare ærgerligt at så mange stadigt ikke kan forstå dette.
 
Mvh
Jim.
 
Øh... Den forstår jeg ikke helt...
Ikke for at rode op i en uendelig diskussion, men blot som en kommentar til debatten.
 
1: Selvfølgelig ville det gøre en forskel hvis fiskepresset var mindre. 1000 ørreder til 1000 personer eller 1000 ørreder til 100 personer giver trods alt en større chance for at fange en ørred. Der er fiskere igang HVER eneste dag på nordkysten mellem Hundested og Helsingør. Der tages selvfølgelig fisk stort set hver dag.
Enig i at en selvreproducerende stamme ikke kan følge med fiskepresset uden at det er og bliver en flidspræmie at fange en havørred i et ormåde fattigt på gydevande. For hver fisk der fanges/nakkes af de tusindvis der fisker på nordksten er der en mindre at fange... Det er ikke så svært at regne ud.
I højsæsonen er der sikkert minimum 50 fiskere på nordkysten HVER dag. Så enhver ørred der kommer nær land er i farezonen. Der fanges jo stadig jævnligt fisk på nordkysten, hvoraf langt hovedparten stadig er udsatte i åer, kanaler og muningsområder.
 
2: Så der skal sættes fisk ud for at "etablere et bedre kystfiskeri, og det var jo ligesom tanken"...jamen så er det fuldstændigt spild af resourcer. Ligesom i området omkring Tuse næs og "Karret"
Var det tanken ? At sætte fisk ud direkte på kysten for at du kan fange en ørred nu når det ikke er så let som dengang det var lettest... ?
Der er ingen tvivl om at der skal arbejdes for fiskene, flidspræmien kaldtes det før. Flid er at yde noget for at få noget og gøre noget.
Dengang man fik fisk på stort set hver tur (selv af få timers varighed) var sgu et cirkus. Et put and take og de findes jo allerede på land til dem der vil fiske og vide at der er fisk der hvor de fisker, hver gang.
Så er det måske bedre at gøre som Jan Grünwald skrev i laksebanen hvis det er fisk på bordet hver gang der er målet. Hegn nogle områder ind på kysten og slip en masse ørreder ud der, så har vi et P&T på kysten igen.
Vi andre der gerne slider for en fisk og nyder en såkaldt nultur kan så arbejde videre for at fange flidspræmien uden for hegnet...
"Sæt dog 1 million ørreder ud på nordkysten så jeg kan fange fisk. Nej, sæt hellere 20 millioner ørreder ud så jeg kan fange fisk hvert 10. minut", ellers bliver det for kedeligt"...
 
At det skulle være fuldstændig spild af resourcer... prøv at spørge de mange hundrede der fisker hver uge på nordkysten om de mener det er spild af resourcer at der er trods alt er chance for en havørred. Drejer det hele drejer sig om at fange fisk på hver tur... eller at fiske på hver tur, med chance for en flidspræmie.
 
Wink
 
mvh
Rasmus Hansen
TRRH
 


Redigeret af rasmushansen.com - 17 Nov 2010 kl. 19:01
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:04
Hej Rasmus
 
Hvordan synes du at man får et bedre kystfiskeri på nord Kysten?? og sjælland?
 
mvh Rasmus Hansen
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:08
Citat: Cohoo (Rasmus Hansen)

Hej Bo

Du har ret i at, man også skal have fokus på de mange garn.. Men der skal også gøres meget mere ved kystundsætningere her på sjælland.
 
Men vi får jo nok ikke havne udsætningere igen.
De var efter min mening gode pga af havørrderene kunne gemme sig under bådene, så de mange skarver ikke kunne fange dem så nemt. Som de kan på de åbne kyst.
 
JA man kunne jo også udvide fiske farmene til flere steder på sjælland så der kunne være nogle flere udslip af regnbuer.... Men det ville nok forurene for meget.. Kender godt til det du siger at, flere vælger at fiske når der  er hornfisk og udslip fra farmene
 
Mvh Rasmus Hansen
 
Totalt syg tankegang, efter min mening...
Men det er nok tidens ånd og mig der er blevet en gammel naturromantiker (eller gammel nar)... efter mere end 30 år på kysten.
 
Havneudsætningerne gjorde at farvede fisk svømmede rundt i havnene fordi de troede at der var deres hjemå... Hvor fedt er det ???
 
At udvide fiskefarme for at få flere udslip ??????????? Clap
Tag dog en tur i et P&T vand hvis du vil fiske regnbuer...
 
Mvh
TRRH
Rasmus Hansen


Redigeret af rasmushansen.com - 17 Nov 2010 kl. 19:09
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:11
Hej Simon.
Mange af de spørgsmål du stiller blev vendt på havørred sjælland, jeg så dit navn på navnekort dernede, men hvor var du ?

/Allan
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:11
Citat: Cohoo

Hej Rasmus
 
Hvordan synes du at man får et bedre kystfiskeri på nord Kysten?? og sjælland?
 
mvh Rasmus Hansen
 
Er kystfiskeriet ikke ganske godt som det er nu ?
Der fanges da godt med fisk her og der af dem der gider bruge tiden på det... ?
 
Ingen tvivl om at fiskepresset er enormt, men så er det måske fiskepresset den er gal med ?
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:13
Hej Rasmus
 
Du svare ikke på mit spørgsmål?? Jeg spurgte om din mening hvordan man kan fremme kyst fiskeriet på nordkysten og sjælland?
 
Naturromatiker..Wink..
 
PogT det må vente til foråret... Smile... Det var jo også ment som  en joke..
 
mvh Rasmus
Til top
søren vinholt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
søren vinholt

Tilmeldt:: 18 Apr 2010
Geografisk: otterup
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér søren vinholt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:18
Citat: ThomasS

 
Men så kommer vi til finansieringen. Her er det min holdning, at dette i hvert fald ikke skal ske via fisketegnsmidlerne, som helt klart bør reserveres biotop-forbedringer og bestandsophjælpning med langsigtet perspektiv.
 
Så hvis andre vil finansiere festen og milljømyndighederne siger OK, er der vel ikke noget i vejen for sådanne udsætninger
 
og vil dette så indebære at hvis man kun fisker i omtalte områder er det ikke påkrævet at man skal erhverve sig stats-fisktegn.. mener alle har ret til et godt fiskeri og hjælp fra midler man selv støtter op om, og gladeligt betaler til.
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:18
Citat: allan overgaard

Hej Simon.
Mange af de spørgsmål du stiller blev vendt på havørred sjælland, jeg så dit navn på navnekort dernede, men hvor var du ?

/Allan
 
Thumbs Up
 
Mvh
Søren
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:34
Henrik C :

Jeg tror vi "taler" forbi hinanden..

Selvfølgelig er jeg klar over at der skal anvendes såkaldte vildfisk (jo mindre der dispenseres fra dette), men hvor er vildfisken i det jeg skitserer vedr. el-fiskeri??

Man kan vel med en rimelig margin påstå at en ørredstamme der har klaret sig i 5 generationer uden hjælp (altså tilskud af smolt produceret ved el-fiskeri) om ikke andet ihvertfald har vist en tilpasningevne - uden at den af den grund bliver oprindelig/vild.

Som vi oplever i disse år hvor der el-fiskes på livet løs, mener jeg faktisk godt man kan opstille et følgende scenario :

Om efteråret trækker et antal ørred (af ukendt, men ikke oprindelig stamme) op i en sjællandsk å, vi el-fisker hvor vi hved at chancen for resultat er optimal - og udtager derved en hvis sum fisk (disse fisk har bevist år efter år at de netop placerer sig dét sted i åen, omkring denne dato - og absolut intet andet. Måske oven i købet betænkeligt at de genetisk har denne ensartede kodning!!)

Resten af fiskene lader vi gyde naturligt..

1 1/2 år senere trækker den fra naturlig gydning mængde smolt så mod havet - hvor tankbilen venter med de smolt vi har givet urimeligt gode opvækstforhold i et jydsk dambrug tilsættes i mundingen..
Nu har jeg ikke adgang til alle åers beregnede eller målte naturlige smoltudvandring -men jeg vil gætte på at vi tilsætter flere "kunstige vilde smolt" end åerne naturligt producerer....

Her har vi da allerede fejlet i mine øjne, da vi i mine øjne forurener den naturlige smoltbestand..

Disse fisk af yderst blandet genetisk kvalitet kommer så tilbage 1-3 år efter - og vi gentager, sæson efter sæson...

Som jeg ser det, er det ikke at støtte en bestand - men at udvande den lillebitte smule tilpasningsevne/"vildskab" der kunne være opbygget...
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:42
Allan O/Søren

Jeg var hverken tilmeldt eller inviteret.

Faktisk blev jeg opfordret til IKKE at deltage, da der er enkelte (måske endda flere) som ikke bryder sig om at man stiller spørgsmålstegn - eller forholder sig til hvor mange kasketter der til tider sidder på nogle enkeltpersoner.

Ja, der har sgu endda på et tidspunkt været et opkald fra en person som har noget magt, som meddelte - at hvis Hr.Agerholm fik indflydelse i et bestemt sted, ville samarbejde blive svært..
Så er det bedst at trække sig lidt,,, et fornuftigt og godt stykke arbejde skal jo ikke besværliggøres af enkeltpersoner.

Derfor har jeg meddelt at jeg kun træder til i forbindelse med praktisk arbejde i mit lokalområde.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:46

Hej Rasmus Hansen.

At det efter min mening ville være spild af resourcer begrunder jeg da ret fyldestgørende og let forståeligt synes jeg nok.

Og hvorfor nu komme med sådan noget vrøvl....at sætte 20 mill ørreder ud på Nordkysten så man kan fange en hvert 10 minut, er det ikke at proportionsforvrænge helhedsbilledet for at forsvare dit eget synspunkt synes du ?

Du mener altså at oparbejdelsen af en naturligt producerende bestand vil gavne fiskeriet ud fra en ren regnskabsmæssig betragtning ? Hvad får dig til at tro at dette holder vand når det ikke hjælper det ringeste andre steder i landet ?

Endvidere bryder jeg mig sgu ikke voldsomt om den måde som du og visse andre kun vil forstå det på...at jeg og for den sags skyld en del andre også skulle have ønsker om at skovle fisk i land, blot fordi at det ikke er særligt befordrende for spændingsmomentet i fiskeriet når man oplever 30 nulture i træk.

Men selvfølgelig....hvis det er sjovest at fiske røven ud af bukserne en hel sæson for at fange en undermålsfisk så forstår jeg godt hvis du synes at fiskeriet er ok som det er nu for det kan man da i den grad kalde for en flidspræmie.

Mvh

Jim.

 

Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:47
http://www.orred.webbyen.dk/
disse mennesker har gjort et stort og frivilligt arbejde i mange år.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 19:58
Bo :

Jeg har læst at der såmænd hvert eneste år er gydning i Susåen (omend begrænset pga manglende gydegrus), men at et andet problem er, at smolten skal igennem et søområde, hvor predationen er overvældende - altså de bliver ædt!!

I år læste jeg så den store overraskelse med Flads Å, som munder ud tæt på Susåens munding.
Her var udtrækket af smolt mange gange højere end hvad biologerne havde forventet på baggrund af en beregnet gydebestand.
Dette fakta blev så tolket som om at garnpresset gjorte at antallet af fisk i gydebestanden er for lavt.

Det er jo i min verden en underlig slutning at drage, at der ikke er en stor nok gydebestand - når smoltudtrækket er mange gange over forventning...

Kan det tænke sig at man vender undersøgelsen på hovedet, for at biologen ikke skal have taget fejl i sin beregning af den forventede gydebestand????

Hvis man som jeg tør stille spørgsmålet, så åbner det altså op for den ret logiske konklusion.. At man har undervurderet Fladsåen så gevaldigt, at det næsten kan stille spørgsmålstegn ved andre undersøgelser..
Og da særligt i dette år hvor vi lystfiskere, og biologer jo har "bevist" at skarven har dræbt ethvert væsen med finner..

Så vidt jeg husker rummer Fladsåen den ene af de 2 genetisk oprindelige stammer her på Sjælland - hvilket gør det endnu mere glædeligt med alle de smolt...
Til top
Henning Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Laksenik

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Laksenik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:05
Hej
Der er da ingen tvivl overhovedet. Det er kun gennem direkte saltvandsudsætninger, vi kan få det svundne fiskeri tilbage. Tænk bare på hvordan fiskeriet var på Sjælland både i sund, fjord og bælt i 80erne og til midt 90erne, ja dengang var gennemsnitsstørrelsen absolut i særklasse. Idag til gengæld, hvor vi jo fisker på "rigtige" vildørreder der tænker mere på deres gydevandring en på at æde, er størrelsen selvfølgelig blevet mindre, da antallet af overspringere formentlig er lavere end når fisken udsættes direkte på kysten.
Ved disse udsætninger samt fortsat udsætning i åerne kan vi måske opnå en aflastning af de "originale fiskestammer". Jeg har trollingfisket end del gennem tiden, i øjeblikket er størrelsen på de fangne ørreder, ihvertfald i Sundet/Køgebugt pinlig på det grej som bruges. Det er idag nærmest en sensation med en trollingørred på +5kg, medens det for 10-20 år siden blot var endnu en rigtig flot fisk. Iøvrigt burde reglerne opstrammes for det totalt nævennyttige garnfiskeri ved vores kyster og fjorde, vanvittigt at man kan nærmest "pløje" Ørred og Gedder op for videresalg, til priser der er latterlige i forhold til den værdi fisken reelt har samfundsmæssigt.
Så selvfølgelig skal der atter udsættes fisk direkte i havet, både som aflastning og selvfølgelig med genfangst på sportsmæssigt metode som udgangspunkt. De klarer den da rimeligt på sydfyn stadig. 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:08
Citat: Cohoo

Hej Rasmus
 
Du svare ikke på mit spørgsmål?? Jeg spurgte om din mening hvordan man kan fremme kyst fiskeriet på nordkysten og sjælland?
 
Naturromatiker..Wink..
 
PogT det må vente til foråret... Smile... Det var jo også ment som  en joke..
 
mvh Rasmus
 
Hej Rasmus
 
Det er nok ikke så nemt med det fisketryk der er... Men det er ikke noget jeg spekulerer så enormt meget over.
 
Jeg ville ikke være bleg for en form for "baglimit" / kvote system...
Eventuelt i form af "tags" med fisketegnsnummer (både for lyst og garnfiskere).
Eller måske fedtfinneklip af udsætningsfisk,så man kunne kende forskel på selvreproducerende og udsatte.
At gøre en selvreproducerende havørred til en luksus som der skal værnes om, på linie med laksen f.eks.
Fisker selv bla. i en Norsk lakseelv vor vilde hunlak skal genudsættes, det er faktisk en stor oplevelse at genudsætte en stor laks og vide at man har gjort sit til at der er laks når man kommer igen om nogle år.
Flere fisketegnsmidler til genetablering/oprensning af gydebanker, fjernelse af spærringer, genslyngning af åer osv. i stedet for udsætning af pighvar, forskning i torskeopdræt og andre fiskearter som erhvervsfiskerne har nedfisket. Hellere lave restriktioner på trawlfiskeri end at poste fisk ud til dem også.
Hvor blev den dyrkningsfrie zone / bræmme af ?
Færre garn pr. garnfisker.
Hårdere straffe for ulovligt fiskeri, konfiskation af båd og det hele.
Større bøder eller ændringer af lovene omkring gylletanke og sprøjtemidler.
Fisketegnet op på 200,- kroner.
Garnfiskerlicensen op på 500,-
 
Jeg vil hellere have den mængde ørreder der findes nu og så kysttorsken og ulken tilbage samtidig. Men de bliver jo også fanget med det samme de dukker op. Og enten spist eller trampet ihjel.
 
Der er sikkert andre muligheder... Andre end blot at bevidstløst poste kunstigt opdrættede fisk ud for at fange dem.
 
Mvh
Rasmus Hansen
TRRH
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:15
Glem alt om direkte kystudsætninger, de kommer aldrig tilbage.
Send en mail til Finn Sivebæk på www.fiskepleje.dk
og spørg ham hvorfor der ikke kan udsættes kystfisk.
Så kunne mange spørgsmål undgås i dette fora.
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:18
Indledningsvis vil jeg starte med at sige at jeg som grundholdning ikke er tilhænger af flere kystudsætninger men derimod mere vandløbs pleje i vore åer her på Sjælland således at vi forfremtiden måske kan blive selvforsynende hvad fisk angår det er jo lykkes på Bornholm så hvorfor skulle det så ikke kunne her på Sjælland også..Ingen tvivl om at det vil tage lang tid men jeg tror ikke lagsigtet på kystudsætninger alene...
Men når dette så er sagt så sagde en nær ven til mig for et par dage siden om jeg havde tænkt på fremtiden og hvad der ville ske hvis nu vandstanden stiger en meter pga drivhus effekten...ja så tror jeg ikke der er ret mange vandløb på Sjælland som ikke bremses af en sluse inden de løber ud i havet ...
Så hvad nytter det hele så ???
/Søder
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:22
Citat: scott

Hej Rasmus Hansen.

At det efter min mening ville være spild af resourcer begrunder jeg da ret fyldestgørende og let forståeligt synes jeg nok.

Og hvorfor nu komme med sådan noget vrøvl....at sætte 20 mill ørreder ud på Nordkysten så man kan fange en hvert 10 minut, er det ikke at proportionsforvrænge helhedsbilledet for at forsvare dit eget synspunkt synes du ?

Du mener altså at oparbejdelsen af en naturligt producerende bestand vil gavne fiskeriet ud fra en ren regnskabsmæssig betragtning ? Hvad får dig til at tro at dette holder vand når det ikke hjælper det ringeste andre steder i landet ?

Endvidere bryder jeg mig sgu ikke voldsomt om den måde som du og visse andre kun vil forstå det på...at jeg og for den sags skyld en del andre også skulle have ønsker om at skovle fisk i land, blot fordi at det ikke er særligt befordrende for spændingsmomentet i fiskeriet når man oplever 30 nulture i træk.

Men selvfølgelig....hvis det er sjovest at fiske røven ud af bukserne en hel sæson for at fange en undermålsfisk så forstår jeg godt hvis du synes at fiskeriet er ok som det er nu for det kan man da i den grad kalde for en flidspræmie.

Mvh Jim.

Hej Jim
 
Nu er der jo stadig en del fisk som fanges hver dag / uge / måned / sæson så helt dødt er der ikke derude.
Der er bare lidt mange om buddet og der skal fiskes lidt for sagen.
 
Du vil gerne fange mere, forståeligt nok hvis dit gennemsnit er 30 nulture for hver undermålsfisk.
 
De 20 millioner var bare et eksempel. Om det er 100.000 / 1.000.000 eller 20.000.000 er vel nærmest underordnet hvis det bare er for at hive fisk på land man sætter dem ud direkte på kysten, i havne eller hvorsomhelst de ikke hører hjemme.
 
Hvor kom lige den regnskabsmæssige betragtning ind i billedet ?
Er der nu et regnskab der skal gå op?
Der omsættes for så og så mange kroner, derfor skal der være så og så mange fisk at fange for at det kan forrente sig ?
Kødværdien skal kunne gøres op mod benzin, grej og spildt tid.
Det lyder lidt som dengang den 100 meter garnfri zone blev indført. Der var et læserbrev i lokalsprøjten fra en arrig lokal garnfisker der mente at nu kunne han ikke længere forrente den jolle han netop havde købt (han betalte ikke moms og skat kan jeg love dig).
Til top
anonym Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonym

Tilmeldt:: 24 Jan 2010
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonym Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:22

hejsa.

det rigtige ville være at give en hulans masse flere penge til fiskeri kontrollen, så man kunne komme alt ulovligt garn fiskeri til livs. så ville det nok ikke være nødvendigt at sætte ret mange fisk ud.
jeg kan huske en gang for en del år siden hvor erhvervs fiskerne strejkede, og alle fritids fiskerne ikke turde andet end at blive i land. der var så mange havørreder langs kysterne i kerteminde at det ikke var noget problem at fange nok fisk på hver tur. dette stod på i ca 3 uger, hvorefter strejken sluttede, og kysterne blev igen bombarderet med ulovlige garn, og vi var tilbage til "normale" tilstande igen.
 
jan
Til top
Henning Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Laksenik

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Laksenik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:36
Hej Rasmus
Jeg kan god følge dig , du er jo inkarneret fluefisker og det syntes jeg er helt ok.
Men ligefrem at citere fra Jan Grunwald, som jo bekendt har fisket rigtigt meget i en af skandinaviens største PogT åer nemlig Mørrumsåen, som jo også pludselig har et svingende fiskeri gennem de senere år. Måske er årsagen at de havudsatte laks er blevet få, som følge af stoppet bla på Bornholm.
Næ, Vi har alle en forskellig indgang til vores hobby, desværre er de ikke os alle der har den samme tid som evt "profesionelle" lystfiskere har. Så selvfølgelig er det da nærmest en folkeret at mindst få en Ørred pr dag ved kysten herhjemme, vi betaler trods alt lidt for det. Iøvrigt har jeg ikke mødt mange fiskene turister herhjemme der blot sidder og romantisere omkring vores natur. Selvfølgelig har vi en fantatisk natur men dem jeg kender er sgu kommet for den action de har set i bla den kulørte fiskepresse herhjemme og i diverse brochurer.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:39
Det her skal vel også tages op ved denne debat
 
/Søder
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:46
Jeg mener at der stilles alt for store forventninger til fangster på kysten. Nu er der jo andre former for fiskeri(sø/å) og fordi man har besluttet sig for at drive fiskeri fra kysten er det jo ikke en grundlovssikret ret at skulle kunne hjemtage fisk på hver tur. Dette er ikke et indlæg for- eller i mod udsætninger. Jeg hælder dog nok mest til- lad falde hvad ikke kan stå.
 
Om nogle af de fisk jeg fanger er udsætninger ved jeg ikke men jeg klager absolut ikke over mine resultater.
 
Vil du øge dine chancer må du enten:
 
1. Tage i P&T
2. bliver dygtigere
3. bruge flere timer
 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 21:37
Hej Henning (Laksenik)
 
Grünwald skrev dengang om indhegnede områder på kysten med udsatte fisk når alle vilde fisk var udryddet, det var kun derfor jeg hev den frem, det var en fremtidsvision der minder lidt om det der ønskes, et P&T kystfiskeri.
 
Jesper (JRK)
Helt enig i dine betragtninger om forventningerne, specielt for dem der startede dengang kystudsætningerne var oppe på et plan hvor enhver kunne fange, få kontakt med eller se fisk på stort set hver tur.
 
Mvh
Rasmus Hansen
TRRH
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 21:57
Henrik C:

Jamen hvis du har spurgt Hr.Sivebæk - så kan du vel levere svaret??

Forøvrigt skal man jo ikke glemme, at dem der er beslutningstagere og rådgivere idag - ikke sidder evigt.. Desuden skal de udføre hvad der besluttes politisk, ihvertfald hvis de vil beholde en given taburet.

Forøvrigt tror jeg ikke der ER nogen som helst forskel på om man sætter fisk ud i mundingerne eller direkte på kysten - i de eksempler jeg har skitseret i forbindelse med el-fiskeri, kan man nok endda med baggrund i videnskaben - påstå at vi ville gøre "de vilde bestande" en tjeneste ved at holde udsætningerne væk fra åerne..

I det mindste skader en udsætning ved en kyst hvor der ikke er en naturlig bestand af havørred da ikke noget (ihvertfald i ørred sammenhæng), hvor man vel med rette kan påstå at mundingsudsætninger er direkte forurening af åens naturlige genpulje!

Jeg vil igen gøre mig til talsmand for, at alt udsætningsmateriale finneklippes, så vi som lystfiskere (og biologerne) kan få et reelt syn for sagen vedr. skidt og snot..

Det er sgu da den sikreste og mest målbare metode til at skelne  - og selvom det er dyrt, vel i det lange løb billigere end at støtte sig til nogle ganske få biologers mere eller mindre troværdige undersøgelser.

Det vil da være et enestående værktøj, både til at monitere en bestand - og til at sikre at man (hvad vi jo nok ikke kommer uden om), avler på fisk af en bare nogenlunde kvalitet.

Herudover burde el-fiskeriet laves om, så man ikke blot kan give en omgang strøm i det område hvor man er sikker på "gevinst".. Der bør være et krav til at man skal sprede fiskeriet over et område som repræsenterer et givent vandløbs forskellige forhold - og det bør strække sig over en relativ lang periode, altså eksempelvis 4 gange med 2 ugers mellemrum... Så kunne man da i det mindste sikre sig en nogenlunde genetisk variation.

Det er jo for eksempel almindelig kendt, at opdrættet fisk har et ret fastlagt vandremønster, altså at opgangen er kort og intensiv - hvilket gør bestanden yderst sårbar overfor såvel forurening som garnfiskeri..

Men det er en ret svær situation, også fordi det på Sjælland er ganske få der sidder med magten, og de i nogle tilfælde ikke har vist sig specielt lydhøre overfor andet end deres egne argumenter..

Måske er det også derfor at det nogle steder er blevet svært at få politikerne i tale... Nogle steder...
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:01
Citat: simon agerholm2

Allan O/Søren

Jeg var hverken tilmeldt eller inviteret.

Faktisk blev jeg opfordret til IKKE at deltage, da der er enkelte (måske endda flere) som ikke bryder sig om at man stiller spørgsmålstegn - eller forholder sig til hvor mange kasketter der til tider sidder på nogle enkeltpersoner.

Ja, der har sgu endda på et tidspunkt været et opkald fra en person som har noget magt, som meddelte - at hvis Hr.Agerholm fik indflydelse i et bestemt sted, ville samarbejde blive svært..
Så er det bedst at trække sig lidt,,, et fornuftigt og godt stykke arbejde skal jo ikke besværliggøres af enkeltpersoner.

Derfor har jeg meddelt at jeg kun træder til i forbindelse med praktisk arbejde i mit lokalområde.

Hej Simon.
Så må du undskylde.
Jeg så bare dit navn på et af de navneskilte dernede, grunden til at jeg hæftede mig ved dit navn var at jeg kunne huske det fra 123nu.dk og egentlig glædede mig til at få set giraffen.

Men jeg synes at dem som udeblev af den ene eller anden grund gik glip af noget, der var rigtig mange gode intentioner dernede, måske er de alle ikke ført ud i livet men Rom blev ikke bygget på en dag, og de personer der dyrker det frie ulønnede foreningsliv, med restaurering, strygning, etablering af gydebanker og deslige, har i min bog en afgrundsdyb respekt.

/Allan
Til top
Henning Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Laksenik

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Laksenik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:20
Hej Rasmus
Jeg er godt klar over meningen i dit indlæg. Men det undrer mig vi stadig kan indeholde denne romantiske holdning til vores hobby, i bund og grund er stort set alle de fisk vi fanger mere eller mindre resultatet af udsætninger. Der findes måske een reel vild Ørred herhjemme og det er den Bornholmske. Den får da også lov at leve i fred, sikkert pga af Laksen, for hvem søren gider sætte tænderne i sådanne "flotte vildørred" som der ofte fanges flest af derovre.
Bevares der tages da også mange flotte "kanonkugler" derovre, men de ligner ikke de vilde fisk, de er nærmere udsætningsfisk fra andre steder i Østersøområdet. Så rent faktisk tror jeg ikke den udsatte fisk på kysten er en dårlig ide, jeg tror de generalt er bedre spisefisk(flere overspringere)og samtidig er det da sjovt med nogle stærke fisk, istedet for slatne op og nedgængere. Vores fiskeri er jo ikke kun for os "særligt ramte" eller "særligt dygtige", det er også for de mindre øvede og uerfarne, så jeg kan ikke se problemet. Hvis der er nogle der vil "slide" mere for fisken end andre, ja så kan de blot udvælge de sværere eller mere umulige pladser at fiske, hvis de syntes de er det ultimative, medens "amatørerne" kan fiske efter farvede fisk i havnene. Personligt tager Jeg aldrig(som udgangs punkt) på fisketur blot for at få frisk luft, det er en gammel traver fra en svunden tid. Jeg har fisket i 44 år og vil absolut fange så mange fisk som muligt, for lige nøjagtigt det bliver man da ikke træt af. Vel?
Mvh Henning
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:27
Citat: Laksenik

Hej Rasmus
Jeg er godt klar over meningen i dit indlæg. Men det undrer mig vi stadig kan indeholde denne romantiske holdning til vores hobby, i bund og grund er stort set alle de fisk vi fanger mere eller mindre resultatet af udsætninger. Der findes måske een reel vild Ørred herhjemme og det er den Bornholmske. Den får da også lov at leve i fred, sikkert pga af Laksen, for hvem søren gider sætte tænderne i sådanne "flotte vildørred" som der ofte fanges flest af derovre.
Bevares der tages da også mange flotte "kanonkugler" derovre, men de ligner ikke de vilde fisk, de er nærmere udsætningsfisk fra andre steder i Østersøområdet. Så rent faktisk tror jeg ikke den udsatte fisk på kysten er en dårlig ide, jeg tror de generalt er bedre spisefisk(flere overspringere)og samtidig er det da sjovt med nogle stærke fisk, istedet for slatne op og nedgængere. Vores fiskeri er jo ikke kun for os "særligt ramte" eller "særligt dygtige", det er også for de mindre øvede og uerfarne, så jeg kan ikke se problemet. Hvis der er nogle der vil "slide" mere for fisken end andre, ja så kan de blot udvælge de sværere eller mere umulige pladser at fiske, hvis de syntes de er det ultimative, medens "amatørerne" kan fiske efter farvede fisk i havnene. Personligt tager Jeg aldrig(som udgangs punkt) på fisketur blot for at få frisk luft, det er en gammel traver fra en svunden tid. Jeg har fisket i 44 år og vil absolut fange så mange fisk som muligt, for lige nøjagtigt det bliver man da ikke træt af. Vel?
Mvh Henning

Hej Henning.
Denne her er fra Bornholm.
Vild eller udsætning?
Det er en 50/50 

/Allan

Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:36
Hej Henning,
 
Jeg vil nødig kaldes en håbløs romantiker fordi jeg ønsker mig naturen tilbage til en vis balance med focus på bæredygtighed.
 
Og at stille KRAV om at fange fisk mener jeg er lang ud.
 
Som sagt kan der fiskes andre steder end på kysten og selv med ringere chancer ville jeg stadig bruge mange timer derude.
 
Tro mig, jeg har også nultureWink
Til top
Henning Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Laksenik

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Laksenik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:42
Hej Allan
Det kunne være en vild der er blevet taget et år uden vand i åerne, den ser ikke ud som om den lige har været oppe.
Flot fisk! Hvor mange timer var du om det?
Mvh Henning
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:47
Hej Henning.
Det er faktisk en udsætningsfisk, hvad du ikke kan se på billedet er at den venstre pectoralfinne er en del krøllet, desuden bilder jeg mig selv ind at højre gællelåg er lidt for markant afkortet (men ikke sikker på dette)
Mener at det tog en 2o minutters tid, på en let fluestang.
den er fanget under aftenfiskeri i juni måned.
/Allan

Til top
Henning Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Laksenik

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Laksenik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:55
Hej Jesper
Jeg er helt klar over at jeg er "unormal" fordi jeg vil fange fisk.
Men om jeg ligefrem kræver det ved jeg ikke. Men i øjeblikket bliver fisketegnsmidlerne brugt ret skævt fordelt geografisk i DK.
Så jeg syntes ikke det er et krav, men burde nærmere være en selvfølge at dem der betaler også får mest ud af det fiskemæssigt. Nu er det jo sådan at de fleste mennesker bor (i DK) i områder med få vandløb, så hvad der egentligt er galt i udsætninger i disse områder kan jeg ikke rigtigt forstå. I feks hovedstadsområdet og sydsjællands østkyst er der et enormt turist potentiale hvis vi fik et drømmefiskeri, samtidig ville indkomsten af midlerne kun forøges betragteligt og på længere sigt ville vi alle vinde. Bæredygtigt siger du! mener du så samme bæredygtighed som andre biologer har tilført vore indre havområder, ja så takker jeg nej.
Mvh Henning
Til top
Henning Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Laksenik

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Laksenik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 23:01
Hej Allan
Tak for ærligt svar.
Så var det jo alligevel ikke så "farligt" med en udsat fisk.
Jeg har selv fanget og fisket en del om sommeren på Øen, der er langt mere "smæk" i fiskene på den årstid.
Mvh Henning
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 23:11
Citat: allan overgaard

Hej Henning.
Denne her er fra Bornholm.
Vild eller udsætning?
Det er en 50/50 
/Allan
 
Lidt krølle på rygfinnen, sandsynligvis en udsætningsfisk...
 
(I en artikel om Bornholms vilde ørreder for en del år siden var der på billedet en stor blank fisk med deforme brystfinner... Wink )
 
(REDIGERET: Ups!... der var allerede svaret... )
 
Mvh
Rasmus Hansen
TRRH


Redigeret af rasmushansen.com - 17 Nov 2010 kl. 23:13
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 23:39
[QUOTE=JRK]Hej Henning,
 
Jeg vil nødig kaldes en håbløs romantiker fordi jeg ønsker mig naturen tilbage til en vis balance med focus på bæredygtighed.
 
Og at stille KRAV om at fange fisk mener jeg er lang ud.
 
Som sagt kan der fiskes andre steder end på kysten og selv med ringere chancer ville jeg stadig bruge mange timer derude.
 
Tro mig, jeg har også nultureWink
 
Der har levet fisk i havet mange mill år så hvordan kan du mene at kravet om at ville fange en fisk er langt ude ?
 
Mvh
Jim.
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 09:26
Der bliver faktisk udsat laaangt flere fisk i dag, end dengang man udsatte direkte i saltvand......! Hov, der var lige noget at tænke over der...!
F.eks på Als (hvor jeg kommer fra) blev der udsat ca. 13000 stk 20-25cm direkte i saltvand før i tiden, men i dag udsættes der 18.000 stk. smolt i udmundingen.
Og hvordan kan det nu passe...
Jo, en fisk på 20-25cm koster ca. 5kr og en smolt på ca. 15-18cm koster 3,25kr
Der bliver udsat for samme beløb i dag, som dengang!!
Og yderlige har man undersøgt overlevelsen for udsatte fisk direkte i saltvand kontra mundingsfisk, som kan stå langsom og tilpasse sig saltvand i mundingen.
Hvilken af de 2 måder, tror i havørreder har den største chance for at overleve???
Ja, undersøgelsen viste at mundingsfisk have op til 50% større overlevelse end fisk som kommer fra ferskvand og som bliver udsat direkte i saltvand, men det siger jo næsten også sig selv...
Men hvorfor er der så mindre fisk at fange på kysten nu, i forhold til før??
Jeg personlig mener, det ligger i generne på de vildfisk som der skal avles/udsættes på. Før i tiden blev der udsat dambrugsfisk som der var meget indavlet og de kan kun finde ud af at gyde i en spand, hvis de overhovedet nogensinde blev gydemoden, det mener jeg nemlig ikke de bliver.
Så derfor blev de ude i havet og var blanke i hele deres livscyklus.
De smolt som nu bliver udsat kommer jo alle fra en vildfisk stamme og rigtig mange af dem bliver farvet/gydemoden hvert år.
Og de fleste lystfiskere ved, at når en fisk bliver farvet indtager den kun meget minimalt føde til sig(hvis noget overhovede) Og så har den ingen interesse for div. fluer, blink osv.
Dvs. fisken er der, men lader sig ikke overliste af lystfiskere.
Hvorfor ser vi ellers så mange fisk i vores vandløb om efteråret, som aldrig før...?
Før i tiden hvor der blev udsat dambrugsfisk direkte i saltvand, var der uhyggelig langt mellem fisk i vandløbne når det var gydetid.
Bare min mening.
Vh
Henrik Christensen
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 10:08
jeg tror at jo flere vi er til at råbe de ansvarlige op, jo bedre. P&T fiskere er jo villige til at betale 200kr for 1dags fiskeri for at fange nogle fisk som ihvertfald her på Sjælland smager af ? så er der noget at komme efter, så er folk også villige til at betale - og til at tale med garnfiskerne, jeg taler med dem og de er jo også naturmennesker og ikke alle er grådige og ligeglade.
I dag konkurerer fiskeriet som hobby, med masser af andre gode tilbud,og der er også mange øjne rettet mod os, tænk over det hvis du fremviser f.eks et billede af en fisk med blod alle vegne eller ? skal vi have en lille lokal Sea Sheppard før der sker noget?
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 10:26
Citat: botage

jeg tror at jo flere vi er til at råbe de ansvarlige op, jo bedre. P&T fiskere er jo villige til at betale 200kr for 1dags fiskeri for at fange nogle fisk som ihvertfald her på Sjælland smager af ? så er der noget at komme efter, så er folk også villige til at betale - og til at tale med garnfiskerne, jeg taler med dem og de er jo også naturmennesker og ikke alle er grådige og ligeglade.
I dag konkurerer fiskeriet som hobby, med masser af andre gode tilbud,og der er også mange øjne rettet mod os, tænk over det hvis du fremviser f.eks et billede af en fisk med blod alle vegne eller ? skal vi have en lille lokal Sea Sheppard før der sker noget?
 
Det tror jeg desværre ikke du har ret i, da det er biologerne hos DTU Aqua som sætter dagsorden....
Vh
Henrik Christensen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 10:30
Hej Henrik.
 
Ja ja det lyder jo rigtigt godt alt sammen, og i teorien er det også den mest holdbare løsning på den lange bane....det har vi jo talt om tit.
 
Men....når fiskene så om forået er gået ud i havet og blevet blanke, så skulle fiskeriet jo i virkelighedn være bedre end før i tiden når nu bestanden antalsmæssigt betraget er blevet størrre....
 
Det er jo bare ikke det vi oplever.
 
Mvh
Jim.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 10:44
Citat: Henrik Christensen

Før i tiden blev der udsat dambrugsfisk som der var meget indavlet og de kan kun finde ud af at gyde i en spand, hvis de overhovedet nogensinde blev gydemoden, det mener jeg nemlig ikke de bliver.
Så derfor blev de ude i havet og var blanke i hele deres livscyklus.
Henrik Christensen
Der tager du så fejl - hvilket fiskeriet i f.eks. Rungsted havn og Helsingør nordhavn er 2 eksempler på., de 2 havne var blandt de steder, hvor der blev sat en hel del 25-30 cm.s havørreder ud i omkring d. 1. maj gennem flere år før i tiden og disse fisk blev gydemodne og kom tilbage til havnene som store flotte farvede fisk i november-februar. Der var selvfølgelig et helt vildt fiskeri udenfor fredningsperioden for de få indviede, hvor vi snakker om fangst af mange fisk over 5 kg. når man vel og mærket gad fiske efter dem, for det var sgu for let, men flotte i farverne det var de...
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 11:16
Yeps det er jo åbentbart det man stadig gør i ishøj havn , hvor så nogen kan prale med +5Wink mig bekendt kan de ikke komme op gyde st vejle å
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 11:30
Når alt kommer til alt kan diskussionen vel koges ned til forventninger om hvad og hvor meget man skal fange for at være tilfreds.
 
Det er da muligt at store kystudsætninger giver et kvantitativt bedre fiskeri langs de sjællandske kyster. Med hvad med kvaliteten af fiskeriet? De der sætter lighedstegn mellem mange fisk og en go' tur vil så få bedre fisketure.
 
/M
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down