Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kønsbestemmelse af ørred og laks

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Fuglsang-Røge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multi

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kønsbestemmelse af ørred og laks
    Sendt: 08 Nov 2010 kl. 12:57
Er der nogle der ved hvordan man kønsbestemmer Havørred og Laks.
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 13:11
Du tænker sikkert på ydre kønsbestemmelse - Det er ofte først muligt at kønsbestemme havørred/laks, når de er blevet kønsmodne, her vil hannerne udvikle en krog på underkæben, som vil være mere eller mindre synlig afhængig af, hvor tæt fisken er på at gå på leg.
 
Til top
Ole Fuglsang-Røge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multi

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 13:42
Ja det er ydre kønsbestemmelse jeg mener. 
Mener at have hørt at hunner også kan udvikle en "krog" ???
Har også hørt at gattet kunne vise et eller andet ????
 
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 14:18
æggerøret stikker ud på hunnen op til legen, og efter legen, sådan er det faktisk på de fleste fisk, hvis  vi ikk snakker om levnefødende fisk, såstom ålekvabben, og mange eksotiske arter
Til top
Ole Fuglsang-Røge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multi

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 09:53
Det lader til, at det er udvikling af krog der er den sikreste, og måske eneste måde at kønsbestemme på, hvis de ikke skal slagtes.
 
Jeg havde håbet på flere svar, men selvfølgelig takker for dem jeg fik.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 10:05
Der er også farven. Hanner kan blive næsten sorte, mørkerøde. Hunner kan få lidt grålig farve med storre prikker. De kan næsten se blanke ud, uden at være det.
 
 
Igen snakker vi fisk i gydedragt eller fisk der er på vej til at få det.
 
Når jeg fanger blanke fisk er det kun hvis jeg ser dem indvendigt at jeg kan se forskel.
 
Vh
 
LArs
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down