Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"UL"-stang 0-10 gram 7 el. 8 fod

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: "UL"-stang 0-10 gram 7 el. 8 fod
    Sendt: 28 Sep 2010 kl. 21:45
Hej alle.
Var ude i weekenden med min nye 5,6 fods "ul"stang 2- 10 gram. Jeg skriver i anførselstegn, da jeg godt er klar over at ægte UL er imellem 0 og 8 gram....eller er det imellem 0 og 7....er ikke helt 100 på det....men måske nogen herinde kan sige det præcist?
Nå men årsagen er, at jeg som sagt har været ude at fiske hele weekenden til en ørredkonkurrence, hvor jeg blandt min kvote af mistede fisk, mistede 2 rigtig gode fisk, der kunne have begået sig i konkurrencen Cry Nogle af mine medfiskere(fisker med alm. størrelse kyststang) sagde, at det sikkert var pga. at min stang var så lille(læs: kort og blødere), og at mit tilslag dermed ikke var kraftigt nok og ikke kunne lægge pres nok på den?? Det skal siges at jeg har landet fisk på op til 2,2 kg. på min gamle "UL" stang 5,6 fod og 1-10 gram i kastevægt. Jeg påsætter altid nye kvalitets kroge på mine blink- fisker ikke med den, de er "født" med, på nær ved Meeps spinnere, hvor jeg først skifter trekrogen ud efter første eller anden tur. Syntes nemlig at de kroge er gode, men en af de mistede fisk i weekende var dog på en ny Meeps spinner Embarrassed
Men jeg er villig til at få mig en længere stang, hvis det er det, der kan gøre udslaget? - hvad siger I (jer der fisker let-spin/ UL-spin)??
Hvis det er tilfældet, så søger jeg en stang der kan tage en kastevægt optil og med 9 - 10 gram....da jeg blandt mine favorit blink har nogle stykker der er så tunge. Findes der en "UL"-stang/ let-spin stang på max. 7 - 8 fod og med en kastevægt fra 0 til 9-10 gram??
Venter på jeres svar i spænding
På forhånd mange tak
Michael L. 


Redigeret af Michlar - 28 Sep 2010 kl. 21:47
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2010 kl. 23:23
fenwick black night hawk 7,6 fod  er et godt bud på en brugt 
greys g-tec 8,3 fods  
jeg er helt vild med g-tec har den i 8-9-10 fod  den er sjov at figte små fisk på magter store fisk kaster godt og den har en spids der er blød nok til og vise gangen på dit blink  jeg blev solgt 
 
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 01:01
Hej Michael

Med fare for at blive beskyldt for at missionere, vil jeg anbefale dig at prøve Jens Bursells release-takel:
http://www.bursell.dk/artikler/saltwater/release-kyst.pdf
Supplerende info:
http://www.bursell.dk/articles/fishing/saltwater/coastfishing/show/179

Har selv haft stor succes med taklet på en 5-20 gr. stang, og hvis du tilpasser din fiskestil efter taklet, vil jeg mene, at dine "kritikere" vil komme til kort mht. modhuggets styrke.

Var selv afsted forleden med en kammerat, og han fik godt nok 5 hug på sit "tonser-grej", men ingen fisk. Jeg selv havde 1 hug og 1 fisk på land.

Mvh.
Michael


Redigeret af Michael Boysen - 29 Sep 2010 kl. 01:07
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 01:51
Citat: Michlar

Findes der en "UL"-stang/ let-spin stang på max. 7 - 8 fod og med en kastevægt fra 0 til 9-10 gram??
Der findes da nogle stykker på bl.a. det tyske marked blandt deres Felchenruten/Renkenruten - jeg har selv en Websta på 8 fod:
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 08:08
Jeg har fornylig købt en Guideline LPXe Spin 8' 2-8 gram ved Sportshuset i Horsens, den kan også magte 10gram. Super fed stang og 4-delt. Ellers vil jeg på det kraftigste anbefale shimano speedmaster, jeg bruger dem selv i 8/9 fods resjseversioner 10-30gr, alligevel har jeg ikke prøvet stænger som bedre kaster en lille spinner. De fåes jo også med lavere kastevægt og andre længder. Vil du udenfor det danske marked er der også
http://www.fly-fishing-tackle.co.uk/acatalog/shimano_diaflash_uls.html
 
 
og utvivlsomt flere.
mvh
Bjarke
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 08:11
Dog vil jeg mene at det er "rygraden" eller stivheden i stangen der afgør evnerne til modhug, og det følger ikke nødvendigvis af mere længde. Hvis du har mulighed, synes jeg du skal prøve en speedmaster.
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 13:46
http://blog.ussingbech.dk/
det er en mulighed.
ellers er det igang med at bygge en selv på en flueklinge.
Wink
Til top
Thomas Ask Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas_Ask

Tilmeldt:: 13 Dec 2009
Geografisk: Skibhus
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas_Ask Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 15:12
Har selv samme problem min min Berkley 7 fod. Den er specielt designet til fletline, men alligevel alt alt for blød. Problemet i åen er at man ikke får kroget fisken ordenligt.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 20:36
tusind tak for de mange gode svar.
Mvh.
Michael L
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 22:32
Hej,

Mere rygrad og mere stivhed kan naturligvis altid forbedre krogningen - men forsvinder lidt af UL-aspektet så ikke?

Måske har du bare været uheldig. Jeg fisker stadig lidt UL-spin, og jeg synes, at det er min erfaring, at man generelt opnår en rigtig god krogning med små agn og syleskarpe kroge - især hvis man kombinerer med en helt tynde fireline e.lign. 

Jeg kan godt erindre problemet med at kroge fisk, da jeg brugte tynde nylonliner, men jeg synes, at det er forsvundet med de nye liner - og faktisk er jeg i meget af mit spinnefiskeri gået tilbage til de slattent-bløde 6 fods Fibatube, fordi de nye liner giver en eminent krogning. (og de slatne stænger en ditto fight).

Claus

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down