Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 hånds til kysten??

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Baatrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian B

Tilmeldt:: 12 Jul 2010
Geografisk: galten
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian B Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 2 hånds til kysten??
    Sendt: 18 Aug 2010 kl. 20:03
hej derude..
 
Jeg sad og funderede over om det egentlig var en fordel med en 2 hånds fluestang til kysten eller om en 9 fod #6 stang var rigeligt?
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2010 kl. 20:24
Citat: Christian B

hej derude..
 
Jeg sad og funderede over om det egentlig var en fordel med en 2 hånds fluestang til kysten eller om en 9 fod #6 stang var rigeligt?


Der er enkelte tilhængere af det, men jeg har aldrig kunnet se fordelen. Tohåndsstangen er et fantastisk redskab i mange situationer...i strømvand. Men på kysten kan jeg ikke få øje på en eneste situation, hvor en tohåndsstang ikke ville gøre livet mere besværligt. Allermest vil jeg føle mig hæmmet i affiskningen af vandet, som jo på kysten stort set udelukkende foregår ved at trække fluen hjem igen med håndkraft. Men også i kraftig vind har det sine omkostninger. Det er bestemt ingen fordel at få linen op i de højere luftlag, hvor vinden rigtig kan få fat. Men man skal heller ikke undervurdere vindpresset på tohåndsstangens langt større overflade. Den er jo både længere og tykkere.

Så ja, spørger du mig, er en 9 fods 6'er rigeligt. Med et lille udvalg af liner klarer den enhver situation.

Johan
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2010 kl. 20:36
Hej
Jeg må indrømme at jeg er begyndt at bruge en 2håndsfluestang fra kysten nok mest af nød. Grundet arbejde med mus, har jeg pådraget mig en mussearm som giver mig store problemer med at benytte enhåndsstang, men det kan blive til 2-3timers fiskeri med 2håndsstang før armen ikke vil mere... med enhåndstang er det nogle gange minutter der et tale om.  En super let NORSKER 2håndsstang, der kaster som en drøm
 
Men jeg kunne altså ikke stå for en Hady Angel 12fod kl. 7 som bare..... kaster så englene synger. Der er nu ikke meget sjov ved 40cm havørrder på dette grej, men heller et par timers fluefiskeri med 2håndsstang end slet ikke noget fluefiskeri
 
mvh
J
 
 
 
 
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2010 kl. 20:46
Citat: Jørgen S

Grundet arbejde med mus, har jeg pådraget mig en mussearm som giver mig store problemer med at benytte enhåndsstang,


Hej Jørgen

En musearm kan da kureres. Jeg har selv døjet med det, men fik løst problemet udelukkende med øvelser.

Johan
Til top
Jørgen Rohde Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trutta Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2006
Geografisk: Horsens / Vejle fjorde & østjyllands kyster
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2010 kl. 21:34
Citat: Johan


Men på kysten kan jeg ikke få øje på en eneste situation, hvor en tohåndsstang ikke ville gøre livet mere besværligt. Johan
 
 
Man fisker jo bestemt ikke med tohåndsstangen ved kysten for at besværliggøre sit fiskeri....!! Hovedårsagen til at flere og flere dyrker tohåndsfiskeri på kysten - Ja den skal jo ses som et tegn på at flere simpelthen bruger kysten til at kastetræne og finpudse sine kasteevner i, bl.a. underhåndskastet. Thumbs Up Dette er jo for rigtig mange mennesker, den eneste form for træning udi denne diciplin til sommerens fiskeri i de større elve rundt om i verden.
 
Dette resultat ses jo bestemt også i de større elve verden rundt.... Danskerne ligner ikke de rene novicer mere. Wink
 
Til kystens fiskeri rækker enhåndsstangen i 9' # 6 så rigeligt, altså rent fiskemæssigt og kastemæssigt.!
 
Mvh.
Jørgen 


Redigeret af trutta - 18 Aug 2010 kl. 21:35
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2010 kl. 21:45
Hej.
Jeg har førsøgt mig med en Zpey Switch Z-1 11' #7 på kysten.
Jeg prøvede stangen på fluemessen i Kolding og syntes den var fantastisk.
I praksis på kysten var det imidlertid en anden oplevelse, da den var for lang som enhånds og for kort og svag som tohånds. Det jeg i virkeligheden savnede var at kunne speede linen op og spænde stangen med dobbelttræk. I strømvand har man jo strømmens træk i linen til at spænde stangen. Nu har jeg prøvet det, men for mig er det kun enhånds der fungerer.
 
Mvh.  IJ
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2010 kl. 21:49
Citat: trutta

 
Man fisker jo bestemt ikke med tohåndsstangen ved kysten for at besværliggøre sit fiskeri....!! Hovedårsagen til at flere og flere dyrker tohåndsfiskeri på kysten - Ja den skal jo ses som et tegn på at flere simpelthen bruger kysten til at kastetræne og finpudse sine kasteevner i, bl.a. underhåndskastet. Thumbs Up


Ja, det er jo heldigvis frivilligtWink. Jeg foretrækker at skille tingene ad, og jeg ville godt nok ærgre mig, hvis jeg ramte dagen med det helt gyldne fiskeri, og jeg så stod der med tohåndsstangen. Og det uanset hvor skarp jeg så blev med underhåndskast med tohåndsstangen. Hvorfor i øvrigt ikke træne underhåndskast med enhånds også? Omvendt - jeg kan sagtens finde på at tage en tohåndsstang med. Hvis der så intet sker, og selv mågerne går på standby, kan det være underholdende at lege lidt med begge hænder på håndtaget.

Johan
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 01:00
Hej med jer

Jeg har selv dyrket meget tohåndsfiskeri på kysten og gør det ikke kun for kastetræningens skyld, men fordi det under bestemte forhold har nogle rigtig store fordele. I hård vind med underhåndskast, man kan let skifte fra højre til venstre hånd ved varierede vindforhold, ved høje skrænter/skov og dybt vand ind under land...

Det vigtige er dog at påpege, at det ikke er et enten eller - der er mange situationer, hvor jeg ikke vil bruge andet end min enhåndsstang (alle normale forhold) men når forholdende indbyder til det og tohåndsstangen giver mig fordele, ja, så bliver den altså pakket ud.

Affiskningsmæssigt kan man hurtigt og effektivt dække meget vand, hvilket er en god strategi på kysten, når man i blinde afsøger vandet efter nap.

Hvis du kunne tænke dig at snuse til dette fiskeri og prøve det inden du flyver ud og anskaffer dig grej til det, så overvej at tage med d. 2. oktober til Vejle fjord på en guidet kysttur med DSF www.sportsfiskeren.dk/kalender/guidet-kystfluetur-i-vejle-fjord

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
 


Redigeret af Ronny Lagoni Thomsen - 19 Aug 2010 kl. 01:04
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 01:25
Hej Ronny

Bortset fra, at det er lettere at skifte hånd med tohåndsstang, synes jeg ikke rigtig, du siger noget om tohåndsfiskeri, jeg ikke bare vil gøre med enhåndsstang i stedet. Specielt omkring hurtig og effektiv affiskning af en masse vand forstår jeg ikke rigtig, hvorfor det skulle falde ud til tohåndsstangens fordel. Omkring kast med vinden ind fra den ubekvemme side, er det en ret ukompliceret sag at flytte stangspidsen over på modsatte side af kroppen og fiske ubesværet videre.

Johan
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 06:31
Hej Johan

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i - du vil kunne gøre de samme ting med en enhånds - nogle gange er det bare mere enkelt med en tohånds. Jeg er ikke ude i, at sige, at tohånds bare er det bedste på kysten - for det er det ikke nødvendigvis - i nogle situationer gør det bare tingene mere simpelt. Jacob Sørensen og jeg lavede på et tidspunkt en artikel i sportsfiskeren omkring det - marts nummeret 2009 kan læses her: http://www.sportsfiskeren.dk/sportsfiskeren-online?page=1

Om man så kan se sig selv med en tohånds i hånden på kysten - det er jo i bund og grund op til den enkelte.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 18:58
Citat: Ronny Lagoni Thomsen

Hej med jer

Jeg har selv dyrket meget tohåndsfiskeri på kysten og gør det ikke kun for kastetræningens skyld, men fordi det under bestemte forhold har nogle rigtig store fordele. I hård vind med underhåndskast, man kan let skifte fra højre til venstre hånd ved varierede vindforhold, ved høje skrænter/skov og dybt vand ind under land...

Det vigtige er dog at påpege, at det ikke er et enten eller - der er mange situationer, hvor jeg ikke vil bruge andet end min enhåndsstang (alle normale forhold) men når forholdende indbyder til det og tohåndsstangen giver mig fordele, ja, så bliver den altså pakket ud.

Affiskningsmæssigt kan man hurtigt og effektivt dække meget vand, hvilket er en god strategi på kysten, når man i blinde afsøger vandet efter nap.

Hvis du kunne tænke dig at snuse til dette fiskeri og prøve det inden du flyver ud og anskaffer dig grej til det, så overvej at tage med d. 2. oktober til Vejle fjord på en guidet kysttur med DSF www.sportsfiskeren.dk/kalender/guidet-kystfluetur-i-vejle-fjord

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
 
Hej Ronny.
 
Hvor mange pladser er der tilbage på ovennævnte kursus?
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2010 kl. 00:17
Hej Kenneth

Mig bekendt er der stadig pladser - I og med tilmeldingen foregår gennem Klaus Balleby på forbundets sekretariat har jeg ikke det præcise deltagerantal liggende ved mig - du kan evt. prøve at fange ham gennem www.sportsfiskeren.dk og høre, hvordan det står til.

Jeg håber, at vi ses på kurset.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down