Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UV Jagt med kunstig lys

 Besvar Besvar
Forfatter
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UV Jagt med kunstig lys
    Sendt: 05 Aug 2010 kl. 11:32
Det er godt nok lidt af en tilsnigelse at kalde uv jagt for fiskeri. Det er vel af samme grund, at flere klubber og foreninger som beskæftiger sig med harpun skyderi efter fisk kalder sig for uv jagt klubber.


Slår vi jagt op på wiki ( http://da.wikipedia.org/wiki/Jagt ) står der bla. følgende: "Jagt er den praksis at forfølge levende dyr (som regel vilde) for at skaffe mad, som fritidsbeskæftigelse eller med handel for øje."

I den store danske encyklopædi står der følgende om jagt (http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Jagt_og_vildtbiologi/jagt): 

"jagt, efterstræbelse og drab af vildtlevende dyr. Normalt dækker betegnelsen kun menneskelige aktiviteter. Det er som regel underforstået, at jagtbyttet er pattedyr (hårvildt) eller fugle (fuglevildt), men fx kan også efterstræbelse af større dyr fra andre grupper, eksempelvis varaner, kvælerslanger og krokodiller, som er krybdyr af anseelig størrelse, samt fiskeri med spyd eller bue og pil betegnes som jagt."

Om lystfiskeri står der følgende i den store danske encyklopædi (http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Fritidsfiskeri/Lystfiskeri/lystfiskeri?highlight=lystfiskeri): " Lystfiskerier ikke-kommercielt, og fangsten indgår i lystfiskerens egen husholdning. Lystfiskeriudøves med stang og enkelt line med krog. Redskaber som garn, ruser, trawl, lyster osv. må ikke benyttes af lystfiskere, som skal løse fisketegn."

I et tillæg til fiskeri loven står der om ikke tilladte redskaber, følgende om brugen af kunstig lys i ferskvand -  se § 34  ( https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8207 )

"Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang." ... er forbudt.

Der står ikke et ord om harpunfiskeri i fiskerilovgivningen, men skal harpunfiskeri sidestilles med nogen fangstmetode, af dem som er lovlige, må det da være 'stangning', selv om mange harpunfiskere nok ikke vil være ved det. Hvis det ikke er tilfældet vil jeg da gerne høre hvilken fangstmetode i fiskerilovgivningen harpunfiskeri så høre ind under. Det skal også bemærkes at anvendelsen af kunstig lys ikke refererer til nogen bestemt art, hvis nogen skulle hænge deres hat der. De kan selvfølge anføre at de jæger i saltvand, og bestemmelserne kun gælder for ferskvand. Men det er vel kun fordi der historisk ikke har været tradition i DK for stangning i saltvand. Jeg har ikke kunne finde belæg for det, men det lader til at brugen af lys reguleres lokalt - nogen der ved mere?

Der er altså ikke meget som taler for at uv jagt med kunstig lys er tilladt generelt.  Hvis der forsat er nogen der har ondt i røven over uv jagt med kunstig lys, vil jeg opfordre til at de politianmelder de videoer der ligger på danske sites. Det kunne være vældig interessant med en prøve sag. Hvem melder sig på banen med den første politianmeldelse? Der kan ikke  være tvivl om at det burde være forbudt at bedrive harpunjagt med kunstig lys!

Nu riskikere jeg at få en ordentlig flok på nakken. I såfald håber jeg de vil gøre sig den umage at forholde sig til, hvilket af de tilladte redskaber i fiskerilovgivningen en harpun falder ind under!






Redigeret af N. Rasmussen - 05 Aug 2010 kl. 13:13
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 12:24
Hvorfor overhovedet denne tåbelige diskussion.
 
Læser man bekendtgørelsen så står der klokkeklart at man ikke må bruge lys mm i fersvand . Det vi snakker om her er fiskeri i saltvand og her er det IKKE udfra bekendtgørelsen ulovligt at bruge lys.  Ergo er diskussionen om lovligheden af lys ved harpunfiskeri ikke længere.....om man kan lide det eller ej.
 
Ser i øvrigt heller intet problem i at nogle få hundrede harpunfiskere udøver den form for nattefiskeri......de gør ikke mere skade end 100.000 lystfiskere der fisker året rundt eller mere skade end de 1000vis af ulovlige garn der står langs kysterne - jeg ved godt hvor jeg ville lægge mine kræfter, hvis der var noget der skulle stoppes! 
 
Lad dem dog have deres hobby i fred, de har lige så meget ret til at være i vandet som vi har, og de har samme interesse - nemlig at opretholde en bestand som man kan fiske på.
 
Husk...der er også lystfiskere der hjemtager 100vis af fisk hvert år...hvorfor så himle over en UV fisker der fanger nogle havørreder....misundelse.
 
Der står også lidt om reglerne her...det er måske nemmere læsning fremfor at læse udfra lovtidende.
 
 
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 12:53
Nu forholder det sig jo ikke sådan, at det altid har været forbudt at bruge kunstig lys i ferskvand. Jeg forstår derfor ikke din forargelse over, at vi er nogen som gerne vil udfordre reglerne for anvendelsen af kunstig lys i saltvand. Dernæst undre det mig meget, at i ikke oplyser jeres medlemmer om at der i nogle områder, kan være lokale bekendtgørelser, som forbyder anvendelsen af kunstig lys og at de er forpligtiget til at undersøge, om det er tilfældet i deres jagtvande.

Redigeret af N. Rasmussen - 05 Aug 2010 kl. 12:55
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 12:56
Citat: gumbas

Husk...der er også lystfiskere der hjemtager 100vis af fisk hvert år...hvorfor så himle over en UV fisker der fanger nogle havørreder....misundelse.

Der var den så igen...
 
Husk - Der er alen langt fra, at synes det at lyse et bytte i bøtten for så at skyde det er forkastelig adfærd for ethvert naturmenneske, til at være misundelig.

Hvis disse debatter alene drejede sig om misundelse og mængder, så begyndte flertallet af os lystfiskere sgu da bare at sætte garn og krogliner i stedet for at lystfiske.
 
Det er klart, at dette kommer op på et lystfiskersite. Vi ser flere og flere plaske rundt i vandet med stærke lygter og harpuner, og naturligvis reagerer vi, når mange af os finder fangstmetoden forkastelig.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 13:09
Citat: N. Rasmussen

Nu forholder det sig jo ikke sådan, at det altid har været forbudt at bruge kunstig lys i ferskvand. Jeg forstår derfor ikke din forargelse over, at vi er nogen som gerne vil udfordre reglerne for anvendelsen af kunstig lys i saltvand. Dernæst undre det mig meget, at i ikke oplyser jeres medlemmer om at der i nogle områder, kan være lokale bekendtgørelser, som forbyder anvendelsen af kunstig lys og at de er forpligtiget til at undersøge, om det er tilfældet i deres jagtvande.
Nu er jeg IKKE UV fisker men lystfisker, så hvem I er ved jeg ikke - jeg har ingen forbindelse til den nævnte UV klub.
 
Det er dit ansvar som lystfisker at sætte dig ind i lokale regler og det samme gælder UV fiskere, så der er vist ingen forskel, da begge former for fiskeri kræver statstegn og når du køber dette, så står der at der kan være lokale regler og steder man ikke må fiske hvorfor man selvfølgelig skal undersøge dette.


Redigeret af gumbas - 05 Aug 2010 kl. 13:09
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 13:15
Citat: allanm

Citat: gumbas

Husk...der er også lystfiskere der hjemtager 100vis af fisk hvert år...hvorfor så himle over en UV fisker der fanger nogle havørreder....misundelse.

Der var den så igen...
 
Husk - Der er alen langt fra, at synes det at lyse et bytte i bøtten for så at skyde det er forkastelig adfærd for ethvert naturmenneske, til at være misundelig.

Hvis disse debatter alene drejede sig om misundelse og mængder, så begyndte flertallet af os lystfiskere sgu da bare at sætte garn og krogliner i stedet for at lystfiske.
 
Det er klart, at dette kommer op på et lystfiskersite. Vi ser flere og flere plaske rundt i vandet med stærke lygter og harpuner, og naturligvis reagerer vi, når mange af os finder fangstmetoden forkastelig.
Ser absolut intet forkasteligt i det sålænge man fisker/skyder til eget forbrug og det IKKE er ulovligt.
 
Man kunne også se på lystfiskeri så....hvor mange fiskemetoder med stang er så forkastelige...forfang med 10 kroge.....pirkefiskeri efter torsk hvor der ikke så sjældent bliver fejlkroget fisk.....hvor går grænsen.
 
Ja, man ser flere UV fiskere, men hold nu op...der er hundredevis af kilometer kyst, så hvis man er så generet af dem, så skyldes det nok andre ting, for der er rigelig med plads langs de danske kyster til at vi alle kan være her. Der er også lystfiskere der bliver lige så irriterede, hvis de kommer ud til deres favoritstræk og der så går en håndfuld fiskere der allerede, når nu de havde regnet med at have det hele for sig selv.....
 
 
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 13:35
Citat: gumbas

Ser absolut intet forkasteligt i det sålænge man fisker/skyder til eget forbrug og det IKKE er ulovligt.
 
Man kunne også se på lystfiskeri så....hvor mange fiskemetoder med stang er så forkastelige...forfang med 10 kroge.....pirkefiskeri efter torsk hvor der ikke så sjældent bliver fejlkroget fisk.....hvor går grænsen.
 


Jeg kender ingen der har forfang med 10 kroge...

Man skal som lystfisker bo i en osteklokken, hvis ikke man ved, at fejlkrogninger af særligt buletorsk er en varm kartoffel, som irriterer mange af os, også lystfiskere uden direkte interesse i torskefiskeri. Bare se de selvkritiske debatter her på siden! Af samme grund kører vores aktive forbund DSF et stort projekt for at finde metoder der muliggør fiskeriet men begrænser fejlkrogninger.

De fleste opfatter en fejlkrogning som uhensigtsmæssig, og ville klart helst være helt foruden - Og der ses ofte skævt til de få, der bevidst indretter grejet og bevægelserne på at fejlkroge!

I et oplyst samfund vil moral og etik fylde meget. Jeg og mange andre finder det at lyse på et dyr for så at skyde det dybt uetisk.
Jeg kan ikke se, det tjener debatten, at blande alt muligt andet ind i den.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 13:44
Citat: allanm

Citat: gumbas

Ser absolut intet forkasteligt i det sålænge man fisker/skyder til eget forbrug og det IKKE er ulovligt.
 
Man kunne også se på lystfiskeri så....hvor mange fiskemetoder med stang er så forkastelige...forfang med 10 kroge.....pirkefiskeri efter torsk hvor der ikke så sjældent bliver fejlkroget fisk.....hvor går grænsen.
 


Jeg kender ingen der har forfang med 10 kroge...

Man skal som lystfisker bo i en osteklokken, hvis ikke man ved, at fejlkrogninger af særligt buletorsk er en varm kartoffel, som irriterer mange af os, også lystfiskere uden direkte interesse i torskefiskeri. Bare se de selvkritiske debatter her på siden! Af samme grund kører vores aktive forbund DSF et stort projekt for at finde metoder der muliggør fiskeriet men begrænser fejlkrogninger.

De fleste opfatter en fejlkrogning som uhensigtsmæssig, og ville klart helst være helt foruden - Og der ses ofte skævt til de få, der bevidst indretter grejet og bevægelserne på at fejlkroge!

I et oplyst samfund vil moral og etik fylde meget. Jeg og mange andre finder det at lyse på et dyr for så at skyde det dybt uetisk.
Jeg kan ikke se, det tjener debatten, at blande alt muligt andet ind i den.
Det tjener heller ikke debatten at være blind for hvad der foregår omkring en, som kan være endnu værre - men det er altid nemmest at angribe folk "udenfor" ens egne interesser.
 
Du har aldrig været på havet??  I såfald burde du vide at der er folk der fisker med forfang med mange ophængere..knapt så mange til torsk...men mange efter makreller...sild...men det er måske skidtfisk der ikke fortjener at blive fanget skånsomt og ikke få en håndfuld kroge rykket ind gennem stimen og ramme fisk tilfældigt.
 
Du må gerne have din holdning til de UV fiskere...helt fint, men jeg har min holdning - lige såvel som jeg har en holdning til bulefiskeri, hvor man smider store mænger kroge direkte ned i en stime - burde det så ikke også forbydes indtil man kan fiske dem skånsomt....der er med garanti MANGE flere bulefiskere end der er UV fiskere og de fanger med garanti MANGE flere fisk og skader flere end UV fiskerne. Specielt det sidste er vigtigt.....rykfiskeri er ulovligt, men det er ok at smide en 500gr pirk ned i dybet efterfulgt af en stribe kroge....det fungerer næsten som rykfiskeri.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 14:45
@Gumbas - Så lav en tråd om bule- og rykfiskeri, der vil vores holdninger nok ligge på samme side, ud fra det du skriver.

Indlæg som ovenfor ligner røgslør til forveksling, i det jeg i det du endda citerer absolut ikke forsvarer fejlkrogninger og rykfiskeri - Tværtimod.

Redegør i tråde omhandlende UV jagt med lygte hellere for, hvorfor du ikke mener en fisk i saltvand fortjener den samme respekt, som dyr på landjorden eller for den sags skyld fisk i søerne.
Til top
Jørgen Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Baggin

Tilmeldt:: 26 Jul 2010
Geografisk: outrup
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baggin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 17:24
Hvor stor skal sådan en UV fisker være hvis man skulle være så heldig at kroge en???
 
Jørgen
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 17:32
Clap
Til top
brian pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mc grecor Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mc grecor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 18:14
ja lad os hade alle dem der ikke fisker med spin eller flueCry
Til top
Jørgen Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Baggin

Tilmeldt:: 26 Jul 2010
Geografisk: outrup
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baggin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 18:34
Ja, det må jo være op til dig selv.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 19:14
@McGregor:

UV jægeren Wendelin, som jeg vist debatterer lidt med i den anden tråd om emnet, har jeg mødt flere gange for et nogle år siden, såvel ved nogle jyske karpevande, og vist senest ved et arrangement vedr. akvariefisk, hvor vi talte om guppihold og salg af disse som foderfisk på krybdyrmesser... En fin, hjælpsom og snakkesalig fyr, ingen tvivl om det herfra.

Der er heller intet had udtrykt mod UV jægere generelt, men derfor kan jeg og andre vel godt forholde sig både lidt humoristisk samt også yderst skeptisk til de metoder, der anvendes for fangst, herunder særligt anvendelsen af kunstigt lys, lige som vi i så mange tråde også forholder os skeptisk til hinandens anvendte metoder.

Jeg mangler stadig en stillingtagen til, hvad der gør, at en fangst/jagt metode med direkte anvendelse af kunstigt lys netop mht. fisk i saltvand skulle være ok.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 21:07
En harpun er det der i lovmæssig forstand omtales som "lette stangende redskab".
 
Grunden til at lyset er ok er at der ikke findes en lov/paragraf imod det når det drejer sig om saltvand.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 21:23
Garnfiskere står for 75% af alle fangne havørreder, og lystfiskere står for 10% og ervervsfiskere, 15% i form af bifangster o.s.v.
 
Garnfiskere udgør 5% af af disse fiskere. Det er skræmmende tal som får uv freaks til at virke nærmest usynligt.
 
Skulle vi ikke bruge energien på at få stoppet de forbandede garn-fjolser, i stedet for at bruge tiden på det fis!!!
Til top
Jørgen Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Baggin

Tilmeldt:: 26 Jul 2010
Geografisk: outrup
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baggin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2010 kl. 21:39
Garnfiskere og erhvervfiskere kan vist gå ud på et og skal vi ikke kalde de lygtemænd for fjolser, skal vi heller ikke kalde garnfiskere for fjolser vel????
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 00:28
Citat: allanm

@McGregor:

UV jægeren Wendelin, som jeg vist debatterer lidt med i den anden tråd om emnet, har jeg mødt flere gange for et nogle år siden, såvel ved nogle jyske karpevande, og vist senest ved et arrangement vedr. akvariefisk, hvor vi talte om guppihold og salg af disse som foderfisk på krybdyrmesser... En fin, hjælpsom og snakkesalig fyr, ingen tvivl om det herfra.

Der er heller intet had udtrykt mod UV jægere generelt, men derfor kan jeg og andre vel godt forholde sig både lidt humoristisk samt også yderst skeptisk til de metoder, der anvendes for fangst, herunder særligt anvendelsen af kunstigt lys, lige som vi i så mange tråde også forholder os skeptisk til hinandens anvendte metoder.

Jeg mangler stadig en stillingtagen til, hvad der gør, at en fangst/jagt metode med direkte anvendelse af kunstigt lys netop mht. fisk i saltvand skulle være ok.
Det er en håbløs diskussion men for at lave lidt komik, så skal UV fiskere selvfølgelig have lys med for ikke at skyde de mange vadende lystfiskere som går langs kysten i buldermørke og som aldrig bruger lys - ergo er det af sikkerhedshensyn.
 
 
Til top
Jørgen Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Baggin

Tilmeldt:: 26 Jul 2010
Geografisk: outrup
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baggin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 00:39
Ja, det bliver først sjov, når kysyfiskerne begynder at rykfiske om natten med store trekroge og stadig uden lys, det bliver en ny måde at fjerne nogle af fiskenes fjender på, jeg vil da sende nogle billeder af det, jeg møder dem tit.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 10:23
Citat: Baggin

Ja, det bliver først sjov, når kysyfiskerne begynder at rykfiske om natten med store trekroge og stadig uden lys, det bliver en ny måde at fjerne nogle af fiskenes fjender på, jeg vil da sende nogle billeder af det, jeg møder dem tit.
Ja, men i såfald gør kystfiskerne noget ulovligt, da rykfiskeri netop er ulovligt.
 
Neej, lad nu bare de få UV fiskere svømme rundt så længe det de gør er lovligt, for der er jo plads til os alle.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 11:12
Citat: Kaspar Wendelin

En harpun er det der i lovmæssig forstand omtales som "lette stangende redskab".
 
Grunden til at lyset er ok er at der ikke findes en lov/paragraf imod det når det drejer sig om saltvand.

Jeg tænker her på den etiske overvejelse, ikke lovgivning - Jeg er på det rene med, at det er lovligt, og der er vist så rigeligt argumenteret ud fra dette ene kriterie allerede.
Der må da være en grund til, at man ikke lyser på alt muligt andet vildt. Derfor bliver det fortsat svært for mig at forstå, hvorfor det er ok netop i saltvand.
Til top
brian pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mc grecor Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mc grecor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 11:15
hold kæft ,,hvor er det godt skrevet mand ,,,ClapClapClap
Til top
brian pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mc grecor Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mc grecor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 11:17
Citat: gumbas

Citat: allanm

@McGregor:

UV jægeren Wendelin, som jeg vist debatterer lidt med i den anden tråd om emnet, har jeg mødt flere gange for et nogle år siden, såvel ved nogle jyske karpevande, og vist senest ved et arrangement vedr. akvariefisk, hvor vi talte om guppihold og salg af disse som foderfisk på krybdyrmesser... En fin, hjælpsom og snakkesalig fyr, ingen tvivl om det herfra.

Der er heller intet had udtrykt mod UV jægere generelt, men derfor kan jeg og andre vel godt forholde sig både lidt humoristisk samt også yderst skeptisk til de metoder, der anvendes for fangst, herunder særligt anvendelsen af kunstigt lys, lige som vi i så mange tråde også forholder os skeptisk til hinandens anvendte metoder.

Jeg mangler stadig en stillingtagen til, hvad der gør, at en fangst/jagt metode med direkte anvendelse af kunstigt lys netop mht. fisk i saltvand skulle være ok.
Det er en håbløs diskussion men for at lave lidt komik, så skal UV fiskere selvfølgelig have lys med for ikke at skyde de mange vadende lystfiskere som går langs kysten i buldermørke og som aldrig bruger lys - ergo er det af sikkerhedshensyn.
hold kæft...hvor er dette godt skrevet OG dette jeg menteClapClapClapClapTongue
 
 
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 13:14
Den etisk er jeg heller ikke bleg for at svare for, dog er det sådan at nu vi er på det her plan så snakker vi langt mere ud fra hvad den enkelte finde rigtig og forkert.
 
Landvildt kan paralyseres med stærkt lys, det kan fisk ikke, så dermed er kan det ikke være forkert, at lyse på fisk. Den normale reaktion for fisk der bliver skræmt er at flygte ikke stivne og står stille. Det er rigtig at hvis man er forsigtig og dygtig med sin lygte så kan man undgå at skræmme fisk, i nogen tilfælde, i andre kan man gøre hvad man vil og alle fiskene bliver pissebange så snart de kommer ind i lyskeglen. Der er også forskel fra art til art, fladfisk er generalt svære at skræmme med lyset, ørred er meget nemme at skræmme, aborre de er så sløve om natten at man næsten skal skubbe til dem før de flygter. I perioder(vinter, forår og  sommer) så flygter ørred faktisk ofte før end man kommer tæt nok på til at kunne lyse på dem, medmindre man er virkeligt dygtig til at bevæge sig ubemærket gennemvandet, det er jeg ikke, æv bæ for mig.
 
Og så er fisk ikke rigtig vildt, vildt er pattedyr og fugle, og de har et helt anderledes forhold til at reagere på lys om natten..
 
Som jeg ser det så er det ikke forkert at fiske om natten med lys, da fiskene har en gad fair mulighed for ikke at blive fanget. Det kan nemt ser ud som om at det er modsat, hvorsvært det i længde kan være så er man faktisk nødt til at prøve selv. På min første dyk med harpun, tænkte jeg f**k hvor er de her ørred nemme, nybegynderfejl BIGTIME. Det er flere år siden og jeg er blevet meget klogere, nu om dage fanger jeg færre ørred end jeg kunne ønske mig, det er kun i en realtivt kort periode om efteråret hvor det kan postuleres som "nemt".
 
Som jeg ser det skal en metode eller et redskab være til fare for en hele bestand af dyr førend at det er forkert at det skal kunne anvendes. Hvis en nmetode eller et redskab skal dømmes ud, så syntes jeg altså at det skal gøre på det grundlag at det truer en hele fiskebestand, Faktisk så finder jeg at forbudet mod at stange og lyse ål er latterligt. Antallet af ål der bliver fanget med disse metoder er grinagtigt lille, der er for eksempel meget få der fisker ål med harpun da de er meget trælse at ramme og de flitre harpun udstyret voldsomt samme. Gammeldag blusning foregår jo faktisk ikke længere, så man har for at beskytte ålen forbudt en fangst metode som reelt ikke længer bruges, ja det er da logik at det hjælper ålebestanden................ NOT, stop ALT rusefiskeri det ville hjælpe.
 
Som jeg personligt ser det så er der ikke meget forskel på mine fiskestænger og min harpun begge er redskaber som jeg bruger til at fange fisk med. Harpunen kan kun dræbe fiskene og derfor bruger jeg den til de arter jeg ønsker at spise når jeg har mine stænger ude så kan jeg vælge at genudsætte en fisk. Derfor bruger jeg mine stænger i ferskvand, da der jo faktisk to er 2 arter i ferskvand som jeg ville spise og jeg gider ikke rigtig fisk efter dem. Så jeg har personligt dele mit fiskeri op i 2 ferskvand for hygge og sport og saltvand får at fange spisefisk, ikke at jeg synes en tur med bombara og flue er kedeligt, men det fanger jeg dog ikke mange spise flade af. Desuden er det en fed udfordring at kunne komme så tæt på at man kan fange fiskene med harpun.
 
allanm, jeg har grublet meget over hvor jeg har mødt dig da det bare ikke ringer nogen klokker, men jeg har jo tildens til at snakke for meget og alle husker hvem jeg er.
 
N. rasmussen, den pdf du linker til at af ældre dato og faktisk forældet. Der ligger på de fora som harpunfiskerene normalt bruger faktisk beskrivelser af ret præsist hvor der ikke må bruges enten harpun  eller lygte eller begge. Prøv i stedet dette sted.
 
Til top
Timo Jattu Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Timo_denmark

Tilmeldt:: 10 Jan 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Timo_denmark Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 00:38
Hej Lystfiskere, Dykkere, Jægere, og hvad der ellers læser på denne side..
 
Jeg er jo en Hybrid lystfisker, Jæger og undervandsjæger, så jeg vil lige benytte lejligheden til at fortælle om mine egne erfaringer og hvor meget jeg fanger. Først er jeg mangedobbelt Danmarksmester og nordisk mester i undervandsjagt. Jeg jager fra alt imellem 10 cm til omkring 50 meters dybde.

Jeg er indehaver af Deeperdiving.net hvor vi snakker en del undervandsjagt, i skal være velkomne til at snuse efter gode fiskesteder og fangst historier på forummet. (Jeg er i øvrigt ved at oprette en lystfisker sektion)
Der har været lidt snak omkring undervandsjagt på det seneste, iværksat af meget få personer. Jeg har læst lidt i teksterne og fundet en del sammenligninger som er helt hen i vejret. Jeg præver at gøre mine besvarelse nogenlunde kronologisk... Der er vist et par meget ens poster vdr. dette emne. so jeg poster denne her begge steder. (håber det er ok) Jeg lægger også en kopi på mit eget forum, med link til denne side.
 
Først vil jeg lige sige til Jan og jørgen vdr. at kroge dykkere og om at skyde lystfiskere - Det er sku Humor!
 
Bulefiskeri og fejlkrogning af torsk:
Der blev nævnt bulefiskeri og fejlkrogning af torsk, og der ikke var nogen løsning på dette problem. Jeg selv bad lystfiskere om at bruge grødekroge til dette fiskeri, da jeg var i "sportsfiskeren" - Hvis man ikke fanger åkander og alger med disse, hvordan skulle de så kunne fejlkroge en torsk, det er bare et spørgsmål om godstykkelsen - De sjældne gange jeg bulefisker bruger jeg grødekroge!
 
Kongens vildt er dyr, Dådyr, Rådyr, kronvildt osv. dem må man ikke lyse på.
De fleste som har en lille smule kendskab til er kronvildt og andre hjorte, ret dyre at købe - I gamle dage var det vist kun Kongen som måtte skyde dem, eller han venner. Derfor har der været store penge i at jage hjorte om natten. I løbet af dagen har observeret hvor hjortene gemmer sig om natten, der er tydelige tegn i skoven. Eller man har fulgt dem på afstand, man sniger sig stille ud i skoven og finder flokken af hjorte om aftenen og blænder dem med kraftigt lys og skyder hele flokken med en lyddæmpet riffel. Hjorte er som sagt flokdyr og man kan derfor med lidt snille nemt skyde rigtigt mange hjorte om natten. Det betyder så at tillader man jagt på hjorte om natten, så går der ca. 5 dage, så har vi ikke nogen hjorte i landet mere. I øvrigt straffes jagt på hjorte om natten med lys ganske hårdt. Ved at forbyde lys til at jage hjorte, har man en god indikator for hvornår der er nogle som er ved at skyde hjorte om natten.
 
Man går ikke på jagt om natten...
Det er faktisk forkert! I danmark er det lovligt at skyde ænder og gæs en del af natten. Det er både 1½ timer før solen er stået op og 1½ timer efter solen er stået ned. Hvor lyst er det 1½ time efter solnedgang i november og december?  Et jagtgevær som er helt normalt er dødeligt på 40-50 meters afstand - Har den et forlænget løb (til gæs) eller bruger det magnum patroner der denne afstand væsenligt størrer. Man siger som tommelregel at der er en sikkerhedszone på mindst 20 grader på hver side af skudbanen - kort sagt et haglgevær er en dødelig møgspreder hvis den bruges forkert. Kan det tænkes at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at jage om natten med et halggevær eller rifler som snilt skyder 3-4 km? En harpun i den helt store klasse skyder maks 9-10 meter under vandet, og så snakker vi om en model der er over 2 meter i længden. 
 
Lys om natten...
Det kan virke volsomt fra overfladen, men faktisk er det ikke specielt effektivt. I danske farvande er sigten oftest ret ringe, og man ser næppe mere end 3-4 meter under vandet, resten er tåge eller grums. Når man står oppe på land vil man kunne se lyskeglen langt længere end dykkeren kan se. Det skyldes at dykkeren bliver blændet af partiklerne i vandet og derfor ikke kan se det lys som reflekteres af alger og sten. Lad og tage en dykker der ligger på 2 meters dybde og lyser 4 meter frem. Hvis dykkeren overhovede kan se noget på 4,5 meters (pytagoras sætning) afstand så har lyset vandret 9 meter igennem vandet og er blevet dæmpet, hele vejen. Står man på land vil man se det lys der reflekteres opad (lyset spredes til alle sider). I samme situation vil lyset have vandret 6½ meter. Så dem der står på land ser et kraftiger lysbillede og bliver ikke blændet af lygtens lys.....
 
Blusning om natten... Ålekonger på afveje! 
Blusning er som bekendt ulovligt i danmark, men det dyrkes ofte mange andre steder i landet. Det foregår ved at man lyser ned på havbunden, med store lygter. Den lave dybde gør at man nemt kan se hvad der foregår nede i vandet. Man kan derfor overvåge et kæmpe område og stange fiskene på denne måde. Det kan også lade sig gøre i så dårlig sigt at enhver der ville dykker omgående ville tage hjem. Stangning fra overfladen betyder også at man ofte rammer upræcist (vandets brydning), hvilket medføre skamferede ål som dør senere. Er bunden for blød eller hård, så slipper ålen også med skrammer, måske nok til de dør af det... Denne form for fiskeri blev udført med ålelystre og lign redskaber - redskaber der er op mod 30-40 cm i bredde.
 
Ulovligt fiskeri..
Fiskeridirektoratets formular, hvor man kan melde ulovligt fiskeri! Er oprindeligt kodet af mig fortalte fisken!. Jeg var meget overrasket over at fiskeridirektoratet ikke blev informeret vdr. ulovlige net på nogle af de sider man kunne melde ulovlige net. Derfor kodede jeg en side hvor man kunne tilmelde alle former for ulovligt fiskeri, som gik direkte til fiskeridirektoratet.  Jeg har fundet op til omkring 10 ulovlige net på en aften. Jeg husker en gang jeg medte 5 ulovlige net på kysten. Et omkring en bølgebryder, hvor jeg ved der kommer vinterbadere, sat usynligt under vandet. Fiskerikontrollen havde ikke tid til at komme, de regnede med at fjerne langt over 100 ulovlige net i Roskilde fjord.
 
Jeg er skide ligeglad om du er ninja eller ej, fisker du ulovligt skal du meldes!
 
Tabte garn....
Det er desværre således at et tabt garn, kan fiske i mange måneder for ikke at sige år. En stor del af de fisk der fanges i de forskellige hav på Jorden går tabt i net som er tabt eller glemt. Som et eksempel har fundet en tabt ruse, den indeholdt hvad jeg vurderede til 20-30 kg krappekløer. Krabbekløerne er det eneste der bliver liggende efter krabben er rådnet, fiskne er rådnet væk. Der var i øvrigt 4-5 anorektiske torsk som fik deres frihed. Jeg har ingen ide om hvordan de kom derind. Rusen havde 7 ringe og var 80% fyldt af krabbekløer.
 
Forfang med 10 kroge...
Det er desværre facts, der er mange der bruger forfang, dobbelt forfang, trippelt forfang. Så kan i selv udregne antallet af kroge.. Jeg har fundet alle afskygninger igennem min tid som uv-jæger. Helsingør kalder jeg for sølvlandet - fordi der i hornfisketiden ligger ufatteligt mange døde hornfisk pga. fejlkrogninger og rykfisker. Jeg er pisse glad for at langt den største del af lystfiskere har en god holdning. Jeg kan nemlig se at det har hjulpet igennem årene. Stor Klapsalve til de lystfisker som har vist vejen frem!
 
Store fangster...
Jeg er pisse effektiv både med stang og harpun, lad ingen være i tvivl om dette! Min erfaring er at jeg kan fange langt flere fisk ved hjælp af fiskestang end hvad man kan med harpun. Jacques-Yves Cousteau skrev at undervandsjagt var utroligt, men alt for hård til at det kunne betale sig... Jeg oplevede en gang at komme i land med to gode havørreder på omkring 2-3 kg stykket efter 7 timers svømmetur (Ja det er omkring 21 km svømning) hvor en lystfisker, gjorde nar af min lille fangst. Jeg blev noget forundret og spurgte hvorfor han havde den holdning. Han svarede med at fortælle han havde taget omkring 40 ørreder dagen før, helt alene. Jeg smilede pænt og grinte seriøst indeni, ja den historei var 7 timers svømning værd uden fisk! Desværre nåede han mig mens jeg var ved at klæde om-- På hans digitalkamera fandt han lige et foto frem... Jeg talte over 40 havørreder og mange var over 3 kg.. Hold da helt ferie jeg var misundelig - det er lige før jeg ville gnave mit ene ben af for at have oplevet en sådan fangst. 10 havørreder på over 60 cm - det er over 3 kg stykket, det lyder lidt for fantastisk til jeg vil tro på det! Skulle det være sandt, for pokker det var en flot fangst! Jeg har fanget 40 kg torsk på 20 minutter med pirkestang i østersøen, så det kan sku bringe mit pis i kog. (Nej i får ikke possitionen på vraget, lidt hemmelig skal man være)
 
Afstand....
Jeg fik slået fast at der er idioter både blandt lystfiskere, dykkere, religiøse.. ik? Jeg afholder kurser i undervandsjagt, og en af de regler jeg fortæller er at, ham der er først på pladsen han har pladsen. Så kommer du ud på pynten som uv-jæger først, så er den din, er der lystfiskere, så er det deres. Det gælder naturligvis også den anden vej! Typisk fortæller jeg at man bør holde en afstand på omkring 100-150 meter til andre fiskene. Vi kan typisk se 4 meter i vandet, så det giver 94 -146 meter uberørt hav imellem os.  
 
Selektivt fiskeri...
Undervandsjagt er den eneste form for fiskeri som er selektivt, alle andre former for fiskeri har bifangster i større eller mindre grad. Undervandsjagt er således også den mest humane måde at fiske på. Jeg har indført nogle etiske regler for mindstemål på forummet, og alle som er på forummet skal overholde disse regler. De er på fritsvømende fisk er mindst 10 cm over det lovlige mindstemål, fladfisk er mindst 5 cm over det mindste lovlige mindstemål - men vigtigst at alt at de fisk der må fanges er gode spisefisk. Jeg mener ikke at man kan være bekendt at tage f.eks en torsk på mindstemålet hverken som uv-jæger eller lystfisker - der er simpelhen ikke nok kød på til det er en god spisefisk.
Skulle der være nogle der oplever uv-jægere som begår sig mindre heldigt, så erjeg meget intereseret i at høre om dette.  
 
 
Mvh.
 
Timo.
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 08:24
Det var da et dejligt lødigt indlæg. . . tak for det. inden for alle lejre er der brodne kar, frustrerende når både man er jæger og lystfisker og elsker begge dele!

Til top
mlyn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlyn Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlyn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 13:29
hej alle
jeg er passioneret lystfisker og uv jæger med mere end 100 nat jagter på bagen 
jeg blir lidt ked af det når jeg oplever uv jægere bliver angrebet i diverse foraer på et grundlag som bygger på enten mangelfuld viden på området, eller fejlagtige antagelser.
omkring lysning er det blevet nævnt nogle gange før -man kan ikke lyse en havørred- ... små havørreder har en tendens til at blive forvirrede af lyset og ville derfor være let bytte men når de når `skydestørrelse´(over 50 cm som er de fleste uv jægeres midstemål) er det en anden sag.
på mine 100+ natjagter er min største fangst på ca 3 kg - jeg har set mange store men aldrig kommet til skud på dem - de er over alle bjerge så snart de rammes af lyset
når det kommer til etik og moral skulle vi måske kigge på den måde vi opdrætter og slagter vores burkyllinger, tremmekalve, osv. ... for slet ikke at snakke om industri- og garnfiskeriet og mht. fagst og drabsmetode har jeg svært ved at se at en lang og stressende fight for efterfølgende at få en stor sten i nakken skulle være mere human end et skud med en harpun
...og så vil jeg vove den påstand at en uv jæger på natjagt generelt redder flere fisk end han fanger ... :når jeg møder et ulovligt garn om natten (og det gør jeg tit) hiver jeg det på land og gemmer det ...selv om det er ulovligt. Det håber/tror jeg de fleste uv jægere gør og set i det lys er vi som uv jægere, lystfiskeres bedste ven
langt de fleste uv jægere er selv lystfiskere ... min stang har til ex. taget langt flere og større fisk end min harpun - og når du hører om en uv jægers meriter så husk at du garanteret aldrig hører om alle nul turene :)
Jeg besvarer gerne spørgsmål om emnet så fyr endelig løs
knæk og bræk til alle

P.S. m.h.t. de ulovlige garn har jeg prøvet at anmelde det flere gange uden resultat - fiskerikontrollen har åbenbart ikke den fornødne kapacitet ... og så napser jeg kun et garn hvis det står helt inde, altså et par meter fra land og uden afmærkning hvilket desværre sker alt for tit


Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 12:19
jeg vil da gerne spørge om man kan dyrke det i de lyse timer på andet end fladfisk.

Ikke at jeg er i gang med aktiviteten men har da prøvet i det små i "gamle" dage.

Pt er jeg igang med bueskydning som måske også kan bruges til lidt fiskeri men det er nu ikke det primære...

hvad med skumrings jagt både morgen og aften så man slipper for lyset!!
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 12:35
lige en jagtlig kommentar: En haglspreder/haglbøsse bruges ikke til fugleskydning på over 30 meter. Kun hvis ikke man ved hvad man har med at gøre. Men farlig er den da også på 50 meter for folk og fæ. Ja sikkerhedsafstanden er jo faktisk som tommelfingerregel/gennemsnit ca. 325 meter...

Inden for de 30 m og allerhelst inden for 20 - 25 m er det et effektivt og fair jagtredskab - hvis dette ikke overholdes er det dyremishandling og dermed ulovligt


Redigeret af MikaelWS - 30 Jul 2012 kl. 12:36
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 13:19
http://www.youtube.com/watch?v=giTRalSftMg

Ved ikke hvad jeg skal kalde dette... Fiskeri er det i hvert fald ikke..
Syntes det er en trist udvikling.
Læg mærke til tiden i klippet...
3 fine fisk på 30min... som er betalt af lystfiskere gennem fisketegnet.
Hvor meget betaler en UV??
Syntes det er en god skik at før man kan høste, skal der sås...
Nej, jeg bliver aldrig tilhænger af dette form for jagt.
Bare min mening
Mvh
Henrik Christensen
Til top
mlyn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlyn Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlyn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 13:24
hvis du er snigeren kan du skyde multer på op til ca 4 kg ...og havørred - fik en 6 kg for et par år siden da jeg lå og ventede på multer..men det er jo en anden måde at jage på end når man `prikker´ flade. skriv hvis du vil vide mere
Til top
mlyn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlyn Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlyn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 13:47
alle former for fiskeri kræver fiskekort så hvorfor kaster du dig ikke over garnfiskerne i stedet - jeg kan oplyse dig om at sj odde er plastret til med ulovlige garn hver sommer uden at der blir gjort ret meget ved det - det er dem der stjæler dine fisk 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 14:10
Ikke noget med mine eller dine fisk.
Det jeg siger er, at dem som sår også har ret til at høste, og så vidt jeg ved betaler fritidsfiskere også til fisketegnet...
Og så spørger jeg igen, hvor meget betaler en UV jæger til fiskeplejen??
Hvis du ikke kan huske det, så skal jeg hjælpe dig.Wink
0,0kr
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Asbjørn Haaning Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
a_haaning Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2002
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér a_haaning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 14:33
UV jægere skal også løse fisketegn, så de betaler vel det samme som lystfiskere Smile
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 14:48
Citat: Henrik Christensen

http://www.youtube.com/watch?v=giTRalSftMg

Ved ikke hvad jeg skal kalde dette... Fiskeri er det i hvert fald ikke..
Syntes det er en trist udvikling.
Læg mærke til tiden i klippet...
3 fine fisk på 30min... som er betalt af lystfiskere gennem fisketegnet.
Hvor meget betaler en UV??
Syntes det er en god skik at før man kan høste, skal der sås...
Nej, jeg bliver aldrig tilhænger af dette form for jagt.
Bare min mening


okay hvordan betaler man så for de vilde fisk og fugle og rådyr osv. - jeg forstår det ikke helt
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 14:51
Og opklar lige for mig når jeg nu har mit lystfisketegn og snart er i besiddelse af en compoundbue. Er det så helt efter bogen et jagtredskab når jeg går på jagt (altså indebærer buejagttegn/jagttegn samt er et fiskeredskab når jeg jager fisk eller spider dem på afstand. Så vidt jeg ved må jeg gerne gå tur på stranden med min bue og skyde fisk eller......Mib bror har købt harpun så vi er tæt på ens når jeg får sat snøre i min pil.


Redigeret af MikaelWS - 30 Jul 2012 kl. 14:52
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 15:37
Citat: a_haaning

UV jægere skal også løse fisketegn, så de betaler vel det samme som lystfiskere Smile

Har jeg aldrig hørt om.
Kan du finde et link hvor det står beskrevet?
Hvis det er korrekt, kan jeg kun sige, at så har jeg lært noget i dagWink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 15:39
Kender en del Uv jæger der har tegn, kender osse en del lystfiskere der ikke har tegn! hvem skal vi så skælde ud! jeg møder tit folk der ikke aner de skal have fisketegn, og de mener ikke det er nødvendig når de nu kun fisker 5-6 gange om året!
Så den med 0.0 kr ved jeg ikke hvor du har fra?

Til top
mlyn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlyn Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlyn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 15:40
"fangstredskaber" står der vist i bekendtgørelsen og det må en harpun vel siges at være
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 15:45
Citat: Henrik Christensen

Citat: a_haaning

UV jægere skal også løse fisketegn, så de betaler vel det samme som lystfiskere Smile

Har jeg aldrig hørt om.
Kan du finde et link hvor det står beskrevet?
Hvis det er korrekt, kan jeg kun sige, at så har jeg lært noget i dagWink
https://www.fisketegn.dk/fisketegn/common/helpShow.jsp?userType=FAQ
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 15:50
Citat: Steen Kehler

Citat: Henrik Christensen

Citat: a_haaning

UV jægere skal også løse fisketegn, så de betaler vel det samme som lystfiskere Smile

Har jeg aldrig hørt om.
Kan du finde et link hvor det står beskrevet?
Hvis det er korrekt, kan jeg kun sige, at så har jeg lært noget i dagWink
https://www.fisketegn.dk/fisketegn/common/helpShow.jsp?userType=FAQ


men har man købt et kan man altså stangfiske- buefiske - harpunfiske med god samvittighed - altså med alm. moral og etik osv.... - samt sikkerhed.
Til top
mlyn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlyn Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlyn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 15:56
fordi en fritidsfisker betaler gir det ham ikke ret til at sætte garn fra vandkanten og 40 m ud og netop denne type ulovligt fiskeri tar i dk 1000 gange så mange fisk som uv jægerne....og hvad ved du om hvad uv jægere betaler ? de jægere jeg kender er alle passionerede lystfiskere og kerer sig om både fiskebestand og miljø - uv jagten er blot endnu en spændende måde at fiske på. min faste fiskemakker som også uv jæger er med i div. laug og er med til udsætninger og tællinger sååååååååååå....
og så skal jeg da lige hilse og sige at jeg har reddet adskillige af VORES fisk i alle de
ulovlige garn jeg har hevet på land
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 16:11
Rigtigt fint Timo, rart med en ordentlig forklaring, og rigtigt fint hvis det kan få stoppet alt det "skvalder" vrøvl, og navlepilleri herinde i dette forumClapClapClapClapClap
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
mlyn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlyn Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlyn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 17:08
Citat: Michael Ladefoged

Rigtigt fint Timo, rart med en ordentlig forklaring, og rigtigt fint hvis det kan få stoppet alt det "skvalder" vrøvl, og navlepilleri herinde i dette forumClapClapClapClapClap

hørt - ret jeres vrede mod overfiskeri og miljøsvineri i stedet
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 17:39
Sikke dog en debat. Jeg synes personligt harpun fiskeri er noget svineri, jeg synes også folk der dyrker rykfiskeri er noget svineri... men så længe harpun fiskeri er lovligt så er den jo ikke meget længere. Folks skal kunne fiske harpun hvis det er det, de har lyst til. Generelt er der mange harpunfiskere og lystfiskere der kunne trænge til en omgang morale og etik når man færdes ved vandet. Jeg så så sent som for 1 uge siden 3 harpunfiskere komme op af vandet ikke mindre end 2 af dem havde skudt havørred under mål. Han havde endda skudt den igennem gællerne og så hang den der i hans bælte stadigvæk en smule i live. FLOT. håber sandelig ikke alle harpunfiskere skyder deres bytte og så bare lader det hænge uden at aflive. Folk skal dyrke det de lyster det eneste jeg ønsker er at folk tænker sig om, så man har respekt for naturen, fiskene og harpun og stang fiskere i mellem. Thumbs Up
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 17:41
Men det er sjovt at se hvordan mange alm. lystfiskere skider på hvis der er harpun fiskere i vandet, for 14 dage siden blev en harpun fisker kroget i hovedet. Men der er selvfølgelig også mange harpunfiskere der ikke fatter at se sig for. så det går vidst begge veje... :P
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 17:49
Tak for linket Steen.
Så lærte jeg noget nyt i dagShocked
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 17:53
Citat: Michael Ladefoged

Rigtigt fint Timo, rart med en ordentlig forklaring, og rigtigt fint hvis det kan få stoppet alt det "skvalder" vrøvl, og navlepilleri herinde i dette forumClapClapClapClapClap

Har svært ved at forstå hvorfor lystfiskere ikke må diskutere uv jagt på et lystfisker site, så længe det foregår i en ordenlig tone, men som jeg kan se er der unægtelig mange som ikke har den opfattelseConfused
Jeg var af den klare overbevisning at man ikke behøver at have fisketegn for at skyde med harpun.
Dette var så ikke korrekt, det beklager jeg.
Derfor syntes jeg stadigvæk ikke det har noget med fiskeri at gøre.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 17:55
Det har heller aldrig haft noget med fiskeri at gøre og det kommer det aldrig til Wink
Til top
mlyn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlyn Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlyn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2012 kl. 18:55
Citat: Steffan

Det har heller aldrig haft noget med fiskeri at gøre og det kommer det aldrig til Wink

helt rigtigt - det er jagt
..og alle jer der snakker moral, etik, svineri osv. - hiv det frem når i står ved køddisken i supermarkedet
...og skrækhistorier ka vi vist alle - jeg har set de første hundrede lysfiskere ta fisk under målet
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down