Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laksekvoten rådden

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laksekvoten rådden
    Sendt: 12 Jun 2010 kl. 10:09
Tja man kan jo bare lave en åben laksekvote for hele åen også det frie vand (borgerstykket), med en indberetningspligt kan flest mulige fiske løs op til 90 laks.
Så er der ingen forskels behandling (eller er det en forskels behandling man (man = dele af Samarb. udvalget) ønsker ?????
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 12:59
Det eneste rådne er vel vandløbets tilstand.
Gad vide hvordan fangst statistikken bliver når spærringen ved Gelsbro dambrug forsvinder?
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 13:33
TIL CHRISTEN STENILD!
JEG BEUNDRER DIG FOR AT SÆTTE FOCUS PÅ NOGET SÅ KONTROVERSIELT SOM LAKSEKVOTERNE I DAGENS DANMARK ÅR 2010.
SE BARE DET BESKEDNE ANTAL AF SVAR / KOMMENTARER PÅ DIT INDLÆG, MEN DET ER IKKE SÅ UNDERLIGT, FORDI KOMMENTARER TIL ANDRE KONTROVERSIELLE INDLÆG I FLERE TILFÆLDE HAR BETYDET TRUSLER OM EXKLUSION AF DEN LOKALE KLUB (OG DERMED TAB AF FISKEMULIGHEDER) ELLER UDE-LUKKELSE AF KAMMERATSKABET OMKRING DEN LOKALE GREJ-SHOP...
JO, VI HAR TALE-FRIHED HERHJEMME, MEN DET KOSTER AT BRUGE DEN! DE ´´MENIGE´´ LYSTFISKERE ER BLEVET BANGE OG TAVSE - HVORFOR ER DET BLEVET SÅDAN? OG HVORDAN ÆNDRES DET, FOR DET ER DA STADIG ET DEMOKRATI VI LEVER I - IKK`?
Til top
Christen Stenild Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiske Avisen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: Højbjerg
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiske Avisen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 16:34
Det skal for en god ordens skyld nævnes, at jeg IKKE er forfatter til artiklen - det er Claus Julius.

At mit navn alligevel står på nyheden skyldes, at jeg har uploadet den på 123nu.dk (i min egenskab af redaktør på Fiske Avisen). Den er således heller ikke et udtryk for Fiske Avisens holdning.

Men indlægget er netop et oplæg til en diskussion, som jeg håber at interesserede vil deltage i på konstruktiv og saglig vis.

Mvh
Christen Stenild
Fiske Avisen
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 16:54
Spændende - velkommen i en spændende og hektisk verden :o)
Kunne du ikke være rar at sende en annonce-prisliste til min adresse:

sev@jsbfishing.com


Mvh.
Svend Erik

Kommer I på andre sprog end dansk - eller er der planer i den retning?

PS. Hvad er fulde navn og adresse på artiklens forfatter!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 19:19
Hej derude,

Nu har denne problematik jo tidligere været oppe at vende herinde: - se linket HER

Jeg vil fastholde at fordelingen af de 90 laks i Ribe å systemet er tåbelig. Den tilgodeser da absolut IKKE flest mulige lystfiskere. Tallene indtil videre ( pr. 12/6) taler jo deres tydelige sprog:
42 laks fanget neden for Ribe by (kvoten = 11)
5 laks fanget ovenfor (Kvoten = resten af de 90, minus de 8 man ikke har fordelt endnu).

Det er flot, endelig har man fået en kvote, men i millimeterretfærdighedens navn vil man hellere hæge nidkært om sin ret, end at bruge denne dejlige kvote på at fange de store blanke trofæer som langt de fleste laksefiskere drømmer om. Men nej, kvoten skal åbenbart ikke opbruges, og hovedparten er reserveret til små sorte og tynde efterårs laks, som de fleste jo nok vælges at genudsætte ...

Dette er ikke ment som et debatindlæg for/imod C&R, men en kvote er vel en kvote ...og den er vel baseret på at kunne hjemtage fisk.

Mvh
Finn Dahlin
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 21:08
Hej Finn Dahlin,
Jeres situation minder lidt om den gamle historie fra Mørrum
(og det samme er vist ved at ske i Skjernå...pt.)
Men først skete det med de kæmpestore efterårshavørred Mørrum engang var så berømt for - men fiskeriet blev så intensivt, at de fisk der gik tidligt op blev opfisket, så opgangen af store havørred først begyndte efter fredningen, hvorefter man ´´følte sig´´ tvunget til at udskyde sæsonens afslutning...
De kæmpestore efterårsopgængere var simpelthen væk´´...

Noget tilsvarende kunne vel meget vel ske herhjemme, som der fiskes nu...Ideelt set burde der måske gemmes fisk til strygning fra hele opgangs-sæsonen, så fisk med alle opgangstider ´´indkodet´´ i generne også fortsat vil være representeret - eller hvordan mener du, det bør styres?
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 21:39
Svend erik vardrup skrev:
Ideelt set burde der måske gemmes fisk til strygning fra hele opgangs-sæsonen, så fisk med alle opgangstider ´´indkodet´´ i generne også fortsat vil være representeret - eller hvordan mener du, det bør styres?


Hej Svend Erik,

jeg er meget enig i dette udsagn. Det er og bliver nemlig et dilemma at de store blanke forårstrofæer som vi alle helst vil fange, samtidigt er de mest værdifulde for bestanden. Når man så også ser på kønsfordelingen af disse forårs fisk (overvejende hunner) så mener jeg bestemt at der er grund til at tage dette alvorligt.
Et andet dilemma er at C&R fiskeri på store blanke forårslaks heller ikke er en optimal løsning for fisken: Disse blankfisk er langt mere skrøbelige end farvede efterårsfisk, og pga. deres størrelse og styrke meget svære at lande uden at udtrætte dem så meget at en del bevisligt omkommer.
Når vi så lægger den problematik til ligningen, at vi faktisk er en del der ikke kan fiske C&R på fredede fisk med god samvittighed, så er det jo åbenlyst at det umiddelbart logiske og mest tilgodeseende kompromis IKKE ligger lige for.

...i mellemtiden ville det dog være dejligt hvis vi lystfiskere begyndte at koncentrere os om at udnytte de goder vi har har på en ordentlig måde, i stedet for (i denne sag) at fokusere på at skyde sig selv i foden ;-)

Mvh
Finn
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2010 kl. 00:25
Svend erik vardrup skrev: Hej Finn Dahlin,
Jeres situation minder lidt om den gamle historie fra Mørrum
(og det samme er vist ved at ske i Skjernå...pt.)
Men først skete det med de kæmpestore efterårshavørred Mørrum engang var så berømt for - men fiskeriet blev så intensivt, at de fisk der gik tidligt op blev opfisket, så opgangen af store havørred først begyndte efter fredningen, hvorefter man ´´følte sig´´ tvunget til at udskyde sæsonens afslutning...
De kæmpestore efterårsopgængere var simpelthen væk´´...

Noget tilsvarende kunne vel meget vel ske herhjemme, som der fiskes nu...Ideelt set burde der måske gemmes fisk til strygning fra hele opgangs-sæsonen, så fisk med alle opgangstider ´´indkodet´´ i generne også fortsat vil være representeret - eller hvordan mener du, det bør styres? ...


Er enig i at det kan være et problem, så længe der er begrænset med fisk i åen. Istedet for at lave kvoten som den er nu, hvor man fisker til den er brugt, så kunne man jo evt dele den op i månedskvoter henover hele sæsonen, ja for den sags skyld 14dages kvoter. Det er ikke sikkert at fordelingen for alle perioderne skal være ligeligt, men ved at gøre dette, så vil man undgå at alle hjemtagne laks er opfisket udfra de første opgangsfisk. Samtidig vil det måske også gøre det lidt mere attraktivt at fiske henover sæsonen, da man så indtil kvoten for den pågældende måned er brugt, stadig må hjemtage en laks. Dermed vil man også eks i august måned kunne gå ud og fange en laks som må hjemtages.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2010 kl. 12:44
Hej Jan, Finn og ale andre
Tror hurtigt vi kan blive enige om at en kvotefordeling som er delt i rater hen over sæsonen, vil tilgodese både lystfiskeren i nederste og øverste åsystem. Derudover vi det også tilgodese de genetiske problemstillinger som Svend Erik Vardrup så korrekt har påpeget.... Hvorfor er det så ikke sådan? Ja, det er et spørgsmål som kun samarbejdsudvalgene kan svare på - Jeg har vendt det med formanden for Ribeåsammenslutningen i forbindelse med mit indlæg i fiskeavisen og det blev afvist pga administrative problemstillinger!!!! Det er svært at nå ud til lystfiskerne og informere om månedlige laksestop..... Ja, undskyld mig og korreks mig hvis der er noget jeg har fået galt fat i, men er det ikke ligeså meget lystfiskerens opgave at holde sig ajour med fangster og opbrugte kvoter? Nå, men hvis det der moderne internet og de der interplanetariske postkasser kaldet e-mail, nogensinde bliver moderne, så kan Ribesam, vel også nå ud til fiskefolket - der er jo også hjemmesidemuligheden. Her kan jeg dog godt se problemet når indrapporterede fangster først rammer siden 2-4 dage efter, så skal det jo gå galt.
Giv de sure gamle mænd fra samarbejdsudvalget en skovlfuld Fontex og lad os få fokus på det der er vigtigt - laksen og glæden ved fangsten af disse.
Jeg kan kun opfordre ALLE til at kontakte samarbejdsudvalget og kræve en forklaring på hvad det lige er der foregår - og hvorfor det er så svært at tilgodese alle. Som Svend Erik skriver i et af indlæggende - hvorfor er lystfiskerne blevet så tavse? Råb op de rigtige steder og lad det ikke blive ved småbrokkerier ved vandet og overfor konen. Vi må da vise at vi kan stå en smule sammen, når vi nu er enige om at der er noget helt galt!!!
Mvh Claus Julius
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2010 kl. 12:53
Claus Julius skrev: Hej Jan, Finn og ale andre
Tror hurtigt vi kan blive enige om at en kvotefordeling som er delt i rater hen over sæsonen, vil tilgodese både lystfiskeren i nederste og øverste åsystem. Derudover vi det også tilgodese de genetiske problemstillinger som Svend Erik Vardrup så korrekt har påpeget.... Hvorfor er det så ikke sådan? Ja, det er et spørgsmål som kun samarbejdsudvalgene kan svare på - Jeg har vendt det med formanden for Ribeåsammenslutningen i forbindelse med mit indlæg i fiskeavisen og det blev afvist pga administrative problemstillinger!!!! Det er svært at nå ud til lystfiskerne og informere om månedlige laksestop..... Ja, undskyld mig og korreks mig hvis der er noget jeg har fået galt fat i, men er det ikke ligeså meget lystfiskerens opgave at holde sig ajour med fangster og opbrugte kvoter? Nå, men hvis det der moderne internet og de der interplanetariske postkasser kaldet e-mail, nogensinde bliver moderne, så kan Ribesam, vel også nå ud til fiskefolket - der er jo også hjemmesidemuligheden. Her kan jeg dog godt se problemet når indrapporterede fangster først rammer siden 2-4 dage efter, så skal det jo gå galt.
Giv de sure gamle mænd fra samarbejdsudvalget en skovlfuld Fontex og lad os få fokus på det der er vigtigt - laksen og glæden ved fangsten af disse.
Jeg kan kun opfordre ALLE til at kontakte samarbejdsudvalget og kræve en forklaring på hvad det lige er der foregår - og hvorfor det er så svært at tilgodese alle. Som Svend Erik skriver i et af indlæggende - hvorfor er lystfiskerne blevet så tavse? Råb op de rigtige steder og lad det ikke blive ved småbrokkerier ved vandet og overfor konen. Vi må da vise at vi kan stå en smule sammen, når vi nu er enige om at der er noget h...


En afvisning af en opdeling af kvoten virker tåbelig, hvis det kunne være med til at forbedre overlevelsesmulighederne og den genetiske spredning i åen, for med de midler man har til rådighed idag såsom internettet, så vil det sagtens kunne lade sig gøre at administrere.
Det er vist kun et spørgsmål om manglende vilje, og hvorfor den vilje ikke er der, ja det kan kun de der tager beslutningerne fortælle.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2010 kl. 13:57
Hr. Claus Julius har jo helt ret...det skriger jo til himlen!!!!
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 08:19
Jeg har i tidliger tråd udtalt mig om min holdning ang. laks i Ribe å/Gelsåen. jeg har også sendt en mail til formanden inden kvoten skulle tildeles, hvor jeg riser mit syn op for ham.
Jeg skrev bla. at det kun giver spild og ballade at lave kvoter med så mange forskellige foreninger, konsortie osv.
I stedet skulle man kigge på Skjern å, hvor de også har mange forskellige foreninger. jeg er da fuldstændig ligeglad med hvor de laks bliver fanget, bare det kun er 1 pr. næse indtil de 90 stk. er opbrugt. Ellers syntes jeg man skulle helt lad være at fiske på laksen, indtil bestanden er så stor at den kan tåle at blive fisket efter.
Alt andet går op i hat og briller, hvilket vi tydeligvis ser her.

P/S venter stadigvæk på svar fra formanden, på den mail jeg sendte i April!!!

Mvh
BB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 09:08
Hej alle,

Det glæder mig meget at i er nogle der har taget tyren ved hornene.
Jeg håber inderligt der bliver lyttet, for det er jo helt tydeligt at rigtigt mange af ´´brugerne´´ dvs. os lystfiskere ikke er tilfredse med den dissekering af laksekvoten som er blevet lagt for dagen.
Som nævnt i tidligere tråd så bakker jeg 100% op om den løsning som Billy beskriver: 1 pr. næse indtil de 90 stk. er opbrugt, og først til mølle hvorend fiskene skal fanges.
Som en lille twist synes jeg dog godt man kunne begrænse Konsortiets andel til eks. 40-45 laks, så længe diverse spærringer består. Dette ville give en god fordeling, mulighed for at hjemtage blanke trofæer, mulighed for farvede grilse i efteråret på de øvre stykker (hvis man er til den slags), samt en reel mulighed for faktisk at udnytte hele den dejlige kvote å-systemet har fået tildelt ...for når DTU-Aqua har sat en kvote på 90 laks så er det jo altså nok fordi der er belæg for det rent videnskabligt og betandsmæsssigt, og så er vi sgu' for dumme hvis vi ikke engang gider fange dem!

Argumentet med bare at frede fiskene for at ophjælpe bestanden holder ikke så længe der ikke er gydepladser nok til at alle de laks der avles og udsættes i å-sytemet. Det er faktisk sådanne videnskabligt baserede resonnementer som DTU-Aqua gør sig, og de kvotelaks vi fisker på er så at sige ´´overskudsproduktionen´´ fra avlesarbejdet. (har dette fra ´´the horses mouth´´ som man siger).

Mvh
Finn
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 09:13
mente ellers ikke at de spærringer i Ribe havde noget betydning for fiskeriet i vesteråen...;-);-)
eller har du skiftet mening Finn?;-)
Siden du vil gradbøje kvoten....!

Mvh
BB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 09:27
Kære Billy,

Jeg har ikke skiftet mening, men for at undgå ballade fra dem der (som du) mener at spærringerne næsten er totale, så må man jo begrænse sig rent symbolsk ;-)

Nej, spøg til side Billy -vi er jo i bund og grund ikke helt ueninge; selvfølgelig er der spærringer, det har jeg da aldrig benægtet, men deres betydning er vi måske ikke helt enige om. Man ser jo faktisk også at fiskene kan finde på at samle sig i de ydre dele af åer UDEN spærringer (eksempelvis Sneum å).
Sådan tror jeg også det forholder sig ved Ribe, og for at tilgodese alle og undgå ballade, taler jeg for denne lille gradbøjning -men kun derfor. Personligt synes jeg om først til mølle -ubetinget, men derfor kan man jo godt tage hensyn til andre ;-)

Det jeg opponerede imod i dine indlæg var at du påstod at fiskeriet ved skibbroen var uetisk pga. at du antydede at det var her folk stod og skovlede fisk op. Som du nu måske ved er dette jo absolut ikke korrekt.

Mvh
Finn
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 09:56
Det jeg syntes var underlig ved skibbroen er, at alle andre steder hvor der er spærringer er der 500m fredning, bare ikke lige her eller ved turbinen i stampemølleåen.
Hvorfor er det ikke det?
F.eks i sneum å eller hvilken som helst anden å i DK(på nær vesteråen)er der altid 500m fredning, netop fordi der er en unaturlig ophobning af fisk.
Se også længere op i gelsåen ved kastrup engvandningsanlæg, selvfølgelig også 500m fredning.
Det er det som jeg syntes meget uheldig.


Men det er jo en helt anden sag og har ikke noget med tråden at gøre
Mvh
BB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 10:23
Hej Billy,

Forstår ikke hvorfor du er så fikseret på de 500 meter fredningsbælte, når der jo helt åbentlyst og beviseligt ikke er nogen fornuftig grund til det ved Ribe å! Er det Janteloven der spiller ind her?
Grunden er ganske simpelt at fiskeretten ved Vesteråen er en gammel kongelig privigeret ret -af samme grund kan man fiske sild i åmundinghen uden for slusen som det eneste sted på Vestkysten ;-) -det er sgu da fedt ikke? Eller har vi gang i noget ´´laveste fællesnævner´´ og ´´når andre ikke må så skal de heller ikke´´?

At der ved andre spærringer i andre åer er god grund til det, ja der er givetvis rigtigt. Derfor mener jeg klart at man bør forholde sig til lokale forhold og knap så meget meter, eller millimeter principper ;-)
Hvis den unaturlig store ophobning af fisk som du mener vide om ikke fører til usædvanligt mange fangster de på¨gældene steder, hvad siger det så dig? Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er du synes der er så uheldigt, med mindre det bare er principper du hænger dig i, og så kan jeg slet ikke følge dig.

Mvh
Finn
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 10:41
Kongebrev eller ej, hvorfor skal han altid have særbehandling? Han vil gerne være med i samarbejdsudvalget, således at han kan få del i laksekvoten.
Fint nok, men så indføre samme regler som alle andre steder.
Hvad bedranger han med til lakseplanen udover 5 liter benzin og en jolle når der skal el-fiskes?
er han med til at lave de fysike forhold så gode at laksen kan klare sig selv, som de andre foreninger jo gør i samarbejdsudvalget....

Og så skriver du janteloven:-(
Ja kan man ikke finde andre undskyldninger, kan man altid skrive det... trist
Som jeg skrev tidliger er jeg komplet ligeglad med hvor de laks fanges..;-)

Vist på tide at vi mødes ved åen og får en lille saglig snak;-)
Det skulle da glæde mig

Og skulle vi så ikke blive ved det som tråden handler om
Mvh
BB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 10:52
Hej Billy,

Ja lad os få en snak ved åen, kunne sikkert være berigende for os begge;-)

Men når du skriver sådan mht til problematikken omkring Konsortiets rettigheder: ´´Kongebrev eller ej, hvorfor skal han altid have særbehandling?´´ Så er det også svar nok på mine spørgsmål: Lidt godt gammeldags og Vestjydsk Jantelov og ondt i røven -og ja, en trist med åbenbart sand undskyldning ;-)

Men lad os holde os til emnet og stå sammen: Vi er jo helt enige om hvordan kvoten bør forvaltes, og vi er enige om at spærringerne i å-systemet skal væk -NU! -Det er da værd at kæmpe for ikke, og den dag det lykkes så forstummer debatten om 500 meter fredningsbælter eller ej jo også;-)

Lad os få lidt flere folk på banen!

Mvh
Finn
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 11:07
Vi er helt enige der Finn(y)
men hvordan vil du have det med, at fiskeriet var tilladt helt op til trappen ved Karlsgårdeværket eller helt op til spærring ved Sig fiskeri(som heldigvis er væk nu)
Hvor er forskellen?
Jeg søger efter ens regler for alle, i samtlige åer...
Min samvittighed ville aldrig kunne få mig til at stå bag ved sådan en spærring og fiske, så derfor syntes jeg at det er meget fornuftig med en 500m fredning i alle åer(næsten da;-)) Det er jo ikke uden grund myndighederne har fredet 500m nedstrøms spærringer i andre åer, og havde det ikke været for det kongebrev, var det osse for længst blevet sådan i vesteråen...
Men det er jo sundt for hans millionforretning:-(

Mvh
BB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 11:23
Hej Billy,

Der fik vi slået hovedet på sømmet: Vore forskelle bunder i at jeg IKKE søger ens regler i alle åer, ganske simpelt! Jeg er dyb tilhænger af inividualitet, frihed og tilpasning af regler til lokale forhold.
Hvad der er videnskabligt, praktisk fornuftigt et sted, behøver ikke nødvendigvis være det alle steder. Jeg mener ikke at 500 meter fredningsbælter alle steder er spor videnskabligt begrundede, fornuftige eller hensigtsmæssige: Nogle steder ville måske 2000 meter være fornuftigt, og andre steder måske 50 meter, altså når man ser på hensynest til fiskebestanden, helt afhængig af bestandenes størrelse, fisketryk og lystfiskeres adgang til stederne.
Jeg synes det er dejligt med forskelle, og et Kongebrev er absolut ikke en torn i øjet på mig, tværtimod -Jeg har ikke ondt i røven og kan godt lide manden, og synes han har ret til sit levebrød, og ønsker kun al mulig success for hans forretning. (sådan har jeg det med alle frie, selvstændige og sympatiske mennesker).

Så derfor kan jeg ikke svare dig på hvordan jeg ville have det med de steder ved Varde å du nævner, kender det ikke godt nok ...men lidt alligvel, for hvis det er fiskeri på steder med unaturlig ophobning af fisk du ikke bryder dig om så burde fredningsbæltet nedstrøms Karsgårdeværket nok nærmere være (eller have været) +5000 meter, hvis du forstår hvad jeg mener ;-)

Mvh
Finn
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 12:23
Hvordan skal turister forholde sig når de et sted i åen må fiske helt op til en spærring og længere opstrøms ikke:-(
nej ens regler så er der ingen undskyldning for at fiske ulovlig
Og jo længere væk fra en spærring jo mere naturlig må det værre, men nu har 500m jo været gængs i mange år og et sted bliver man nød til at slå en streg.

Men skal vi nu ikke mødes ved åen og så tage den derfra;-)
så får vi nok ikke fisket meget den dag....Ha

Ses

jeg skal nok praje dig ved åen....
BB's sidste indlæg i denne tråd
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 12:35
Billy Bonds skrev: Hvordan skal turister forholde sig når de et sted i åen må fiske helt op til en spærring og længere opstrøms ikke:-(


Et skilt burde klare den sag, det kan selv turister forholde sig til ;-)

500 meter overalt er religion ...og jeg er ikke religiøs ;-)

I øvrigt så er ´´plejer´´ og hans bror "gængs" for længs døde, og ´´De to´´ har aldrig bidraget med noget konstruktivt ...´´deres´´ formål er -og har altid været ene og alene at sikre det velkendte for enhver pris, men bevars, det giver åbenbart mange mennesker en hvis tryghed og ro i sjælen ...men faktisk sjældent bedre livskvalitet ;-)

Hvor fisker du henne Billy? Jeg er selv mest at finde ved Gelså på denne tid af året.

FD
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 13:15
Gelså A-stykket....;-)
Jeg kender dig....(y)
Kan bare ikke lige huske din bil, men fipskægget kan jeg huske:-):-)

er ret sikker på jeg er at finde ved åen fredag aften
Ses

BB
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 17:54
Til dig der gemmer sig bag navnet BB.
Tilsyneladende har du mange fordomme om mig og Vesteråen i særdeleshed, jeg syntes du skulle komme til en kop kaffe en dag , måske vi kan ryde nogle af dem af vejen, du kan bare sende en mail eller slå på tråden så finder vi en dag.;-)
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 18:22
kvoter osv, nu er der så småt ved at være styr på skjer/ribe å stykkerne, hvad med om vi så begyndte at koncentrere os om gudenåen???

(må sige at skjern å har taget fokus fra gudenå og tangeværket......)
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 18:46
Mikkel Pedersen skrev: kvoter osv, nu er der så småt ved at være styr på skjer/ribe å stykkerne, hvad med om vi så begyndte at koncentrere os om gudenåen???

(må sige at skjern å har taget fokus fra gudenå og tangeværket......)


Nu er det jo sådan at denne tråd udspringer af at der IKKE er ordentligt styr på tingene ved Ribe å systemet, i form af en (i manges øjne) total forfejlet forvaltning af kvoten.
Men at der også er problemer ved Gudenåen og Tangeværket har man jo læst meget om her og der. Så hvad med om du startede en tråd til behandling af dette emne, den skal blive spændene at følge;-)

Til Billy Bonds: Nu har jeg da hele tiden regnet med at dette er dit rigtige navn ...jeg har nemlig lidt svært at tage folk alvorligt der ikke tør vedkende sig hvem de er ;-)
I øvrigt en flot invitation til dig fra Gert ...for som jeg hele tiden har påstået; han er faktisk en rigtig sympatisk mand;-)

Mvh
Finn
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 19:59
Hej Finn
Tror ikke du skal regne med at Billy Bonds er mandens, drengens, pigens, rigtige navn - Men måske en West Ham fan der også fisker lidt. Billy Bonds er en gammel West Ham forsvars legende, der med sin aggressive spillestil henrykte mange Engelske fodboldfans i slut 60'er start 70'erne.
Synes det er skide ærgeligt at BB mener at en så vigtig diskussion og andre vigtige diskussioner ALTID skal drejes over i spærringer her, der og alle vegne. BB lav din egen tråd der hedder spærringer og tag diskussionen der.

Mht. problemer med kvotefordelinger i andre å-systemer, kan jeg kun opfordre alle til at tage kontakt til fiskeriministeriet - problemerne er ofte skjult for dem der kan gøre noget ved det - så lad os gøre hvad vi kan og ikke lade stå til!
Mvh Claus Julius
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 20:18
Hej Claus,

Så lærte jeg noget nyt (aner ikke en klap om fodbold). Dette betyder så at jeg egentlig ikke gider diskutere mere, hverken her eller der, med denne hersens BB før han står ved hvem han er ...hermed opfordret -anonymitet antyder at man er fordækt, men det er måske tilfældet ;-)

Hvis du ved hvor og hvordan vi bedst løfter denne opgave med at informere myndigheder og deslige så sig til -jeg er klar til at hjælpe. Send mig gerne en mail. Men fiskeriministeriet? Hvad har de med fordelingen af kvoten at gøre? Er der andre vi kan forsøge at påvirke ved at tale vores sag: Lokalpolitikere og medier måske?

Mvh
Finn

Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 20:34
Hej Finn
Fiskeriministeriet har en hel del med det at gøre og så alligevel ikke - deres del ligger ikke i kvotefordelingen, men i kvotetildelingen og her lytter de til DTU-Aqua. Men skal vi gøre noget ved FORdelingen, må vi bl.a have fat i dem som står for TILdelingen. Og jo flere der råber op, jo bedre - Jeg har startet den op i medierne - Fiskeavisen - baggrunden for denne tråd, men der kunne rammes bredere. Jeg har ikke din mail, men skriv gerne til mig på Storfangeren@forum.dk.
Mvh Claus
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2010 kl. 23:41
Jeg mener at grundlaget for utilfredshed med kvoterne opstår, fordi man kræver at en enkelt sammenslutning ansøger om og får tildelt kvoten.

Man lægger et - i denne sammenhæng - overflødigt lag ind mellem den kvoteudstedende myndighed og de enkelte fiskerirettighedshavere. En konstruktion der næsten på forhånd er dømt til at skabe utilfredshed og som nemt vil kunne skabe nogle svære konflikter.

Myndighederne burde derfor stå for registreringen af fangsterne ved de danske laksevandløb, hvor man har kvoteordninger. Myndighederne burde oprette og drive en samlet hjemmeside/database for de regulerede vandløb, som den enkelte fisker skulle have pligt til at indberette laksefangster til.

Bekendtgørelserne burde regulere fiskeriet nærmere i det omfang bestandsbeskyttelsen kræver det (f.eks. indberetningspligt, fisketiderne, mindstemål, modhager, og evt. kvoteansøgningsprocedure), men overlade andre ikke strengt nødvendige forhold til evt. regulering hos de enkelte foreninger mv.

Selve kvoterne kunne af myndighederne så enten:

(1) tildeles de enkelte ansøgende fiskerirettighedshavere efter en sagligt begrundet fordelingsnøgle, der enten (a) kunne være ud fra længden af de forskellige strækninger ved åerne eller (b) samme i kombination med vandløbsbredden (hvilket nok ikke ville være helt urimeligt).

eller

(2) gives som en samlet kvote til det enkelte vandløb som alle kunne fiske på indtil den måtte være opfisket.

Model (1) vil sikre at den enkelte fiskerirettighedshaver ville være sikker på at kunne opfiske (eller forsøge at gøre det) ´´sin andel´´, medens model (2) ville være langt den nemmeste at administrere og sikre at de dygtigste, ihærdigste eller blot mest heldige vil kunne få gavn af kvoten.

Det er selvfølgelig fint at myndighederne samarbejder med diverse sammenslutninger om vandpleje mv., men det virker ikke helt rimeligt at indehavere af fiskerirettigheder nødvendigvis skal tvinges ind i en sammenslutning for at kunne få del i en kvote, og dermed reelt tvinges til at underkaste sig diverse vedtagelser eller bestyrelsesbeslutninger indenfor sammenslutningen. Det er her utilfredsheden og evt. mere alvorlige konflikter vil kunne opstå.


Mvh Henrik





Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 09:01
Jeg er meget enig med dig Henrik, en fælles registrering for laks i ALLE vandløb administreret af myndighederne -ja tak! Denne model har jeg selv været fortaler for i en debat på et andet forum.
´´Et vandløb -en samarbejdspartner´´ er en unarturlig konstallation, og som du så rigtigt siger; det dømt til at give splid og ballade.
Den løsning du her ridser op er også efter min overbevisning den bedste og mest hensigtsmæssige.

Jeg mener dog at model 1 ikke er umiddelbart holdbar, da den ikke tager højde for hvordan, hvor og hvornår laksen befinder sig i de enkelte vandløb.
Som i tilfældet med Ribe å systemet (som det ser ud i dag) mener jeg ikke at en fordelingsnøgle 100% baseret på geografi (meter å-bred / vandareal) kan bruges til at sikre fornuftige forhold.
Jeg synes alt peger i retning af at man burde se på hvor laksene historisk bliver fanget og tage dette op til revision hvert år.

Mit personlige forslag til en rimelig 2010 fordeling i Ribe å systemet, baseret på hvad der kan fanges og hvor, at kvoiten rent faktisk bruges, samt lidt praktisk geografisk sammenkogning ville være:

40 laks nedenfor Ribe by
40 laks nedenfor henholdsvis Fole dambrug / Gelsbro ned til Ribe by
10 laks ovenfor Gelsbro / Fole Dambrug

Hjortvad Å: Konsortiets del følger Konsortiets kvote. RSF´s del følger den miderste kvote. Øvre dele af Hjortvad å følger den øverste kvote.

Lad os forsøge at give samarbejdsudvalget nogle alternativer. Lad os forsøge at åbne deres øjene. Lad os smide flere bolde i luften -kom med dit bud på en fornuftig fordeling der vel at mærke sikrer at kvoten bliver brugt!

Mvh
Finn
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 09:38
Hvor mange må fiske på B-stykket(sammenslutning)?
ca. 2500+ dagkort.
Hvor mange må fiske i vesteråen?
250+dagkort
Og så vil du have at kvoten skulle lyde på 40 laks til vesteråen og 10 stk. til B-stykket...
Syntes du selv det er fair?
Nej, drop alt det kvote tam tam, for som du selv skriver giver det kun splid og ballade.
1 laks pr. fisker og når en given antal er nået, så slut.
Så ved jeg godt at nogle vil sige at 90% vil blive fanget i vesteråen, so what!
Det er efter min overbevisning, kun indtil der er hul igennem i Ribe...
Og mange, af især ældre medlemmer af RSF, vil blæse laksen en lang march, da de hellere vil fange en tyk og fed havørred.
Ribe å/Gelsåen er og bliver en af DK's bedste havørred åer og det vil den fortsætte med at være, for der hvor der bliver lavet vandløbsrestaureringer er de steder hvor havørreden gyder og ikke laksen, nemlig i de små tilløb til Gelsåen.
Der er intet lavet i Gelsåen til at laksen får bedre gydeforhold
Men det er der derimod i Hjortvad Å....

Det var bare mit syn på sagen.

P/S Det er iøvrig DTU Aqua som sætter standarden på hvor mange der må fanges, bare lige for at sætte det på plads.

Mvh
BB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 09:49
Selvfølgelig synes jeg det jeg skrev er fair -det er jo min holdning! -og argumenterne er givet.

Men hvis du vil diskutere med mig så fortæl hvem du er BB.

Mvh
Finn Dahlin
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 09:55
Mikkel Pedersen skrev: kvoter osv, nu er der så småt ved at være styr på skjer/ribe å stykkerne, hvad med om vi så begyndte at koncentrere os om gudenåen???

(må sige at skjern å har taget fokus fra gudenå og tangeværket......)...


Mikkel - det var vel også den rette prioritering set i lyset af dels var der en genetisk ægte laksestamme at redde - og dels har man ofret meget store beløb på udretning og reetablering af et ødelagt vandløb.

Så lad den spirende succes i Skjern vise de konfliktsky folkevalgte, som i mange har truffet tåbelige beslutninger - at det KAN lade sig gøre - og at det nytter at investre i naturen og naturbrugere og de mange penge de tilfører det 'udkant-danmark' der pludselig er så meget focus på.

Så kan vi nu få samme dynamik videreført ved Gudenåen - og de andre forsømte vandløb - hvilket vi kan være med til - så er der håb forude !

mvh
Heinz
Til top
Billy Bonds Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Billy Bonds

Tilmeldt:: 12 Apr 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billy Bonds Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 10:04
Finn Dahlin skrev: Selvfølgelig synes jeg det jeg skrev er fair -det er jo min holdning! -og argumenterne er givet.

Men hvis du vil diskutere med mig så fortæl hvem du er BB.

Mvh
Finn Dahlin...


Det gør ingen forskel.
Min holdning er den samme om jeg så hedder Kong Hans.
Hvis du har problemer med det, så stopper vi da bare her.
Så længe man kommer med en saglig debat og ikke sviner hinanden til, kan jeg virklig ikke se nogen problem i det.

Mvh
BB
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 10:24
Jamen så stopper vi her BB, jeg kan slet ikke tage dig seriøst når du ikke tør fortælle hvem du er. Det er i øvrigt uhøfligt ikke at præsentere sig -og hvis du har tænkt dig at udvise samme attitude og fordækthed ved åen, så kan du godt spare dig -så har vi INTET at tale om ...men sådan er vi jo så forskellige ;-)

Hej Heinz og Mikkel. Jeg synes også at Gudenå samt Skjern problematikkerne er spændene, men denne tråd handler om en skæv kvotefordeling i RIBE Å systemet. Så hvis muiligt, i al venlighed, kunne i ikke starte en seperat tråd til denne debat. Som sagt, det vil jeg læse med stor interesse.

Mvh
Finn;-)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 11:28
Finn Dahlin skrev bl.a.:
Hej Heinz og Mikkel. Jeg synes også at Gudenå samt Skjern problematikkerne er spændene, men denne tråd handler om en skæv kvotefordeling i RIBE Å systemet. Så hvis muiligt, i al venlighed, kunne i ikke starte en seperat tråd til denne debat. Som sagt, det vil jeg læse med stor interesse.
Mvh
Finn;-)...


Helt fint Finn - tråden har da vist også taget en skæv drejning uden os - om anonymitet eller ej - som vist heller ikke har meget med emnet at skaffe - og da du jo er ved at lukke den ned - så fred være med den !
mvh
Heinz
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 11:36
Du har ret Heinz,

Der har været et par vildspor i tråden, og jeg har selv været med til at nære dem :-(
Derfor prøver jeg at få den på ret spor igen ved at kaste et par bolde i luften, og opfordre interesserede parter til at komme med deres bud på en løsning -jeg er ikke ved at lukke tråden ned bare fordi jeg ikke gider diskutere med anonyme personer ...og det er jo heller ikke min tråd.

Lad os nu få nogle flere på banen!

Mvh
Finn
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 12:44
Ok, så blander jeg mig.... lidt;-)
har svært ved at se hvordan nogle få lystfiskere skulle ændre noget ved DTU Aqua undersøgelser og anbefaldet laksekvote
En kvote som jeg også er imod.
Så jeg mere til som BB også skriver, 1 laks pr. fisker og max. 90 i alt og glem så alt om kvoter, for her er jo et rigtig godt eksempel på hvor galt det kan gå.
Det vil nok give Vesteråen store fordele, hvilket Gert Mikkelsen nok ikke har noget imod;-) men tror der er en lille hård kerne(de samme 5-10 stykker som skriver på hjemmesiden) som fisker meget derude og når de har fået deres laks er det jo slut, og andre længere oppe får chancen for at tage en laks med hjem.
men samtidig syntes jeg det er for tidlig at fiske efter laksen, da bestanden stadigvæk er meget langt nede, og hvorfor så ikke vente nogle år til der f.eks må hjemtages lige så mange som i Skjern Å.
Ville man så ikke undgå en masser splid og ballade så, jeg tror det...

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 15:19
Hej Henrik,

Det er da dejligt du blander dig, vi skal da have flere folk og nye ideer på banen(y)

Jeg er egentlig principiel enig med dig: Allerhelst så jeg også bare 90 laks, og så først til mølle. Men jeg tror bare folk er klar til det: Man er nød til at tage visse hensyn til dem længere oppe i systemet hvis der på nogen måde skal være håb om fælles fodslag, og en forbedring af det makværk vi har nu.

Om det er for tidligt at fiske på laksen eller ej beror jo nok mest på hvad bestanden kan. Når DTU-Aqua giver en kvote på 90, så er der jo nok et eller andet sted belæg for det. Som tidligere nævnt, så kræver det jo at alle disse laks kan nå en gydeplads for at din ide har nogen effekt, og det er nok her skoen trykker. Set i det lys er det vel ok at vi høster lidt af det ´´overskud´´ der befinder sig i åen som følge af de årlige udsætninger, altså indtil der er tilstrækkelig med gydepladser til en større bestand, samt og 100% fri passage her og der.
Dette er faktisk noget jeg har fået fortalt af DTU-Aqua ;-)

Mvh
Finn
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2010 kl. 16:27
Hej Finn, send mig lige dit telefonnummer - eller ring på 53545794 - har et par vigtige informationer om laksen fra ´´højeste sted´´...
s.e.vardrup-dahl@mail.dk


Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 11:41
Man kan maile til brugere her på siden via mailcentret:

Klik på ´´Login´´ øverst til højre, og vælg så "Mailcenter" ude til venstre, herefter kan man fra ´´pull-down´´ menuen vælge den man vil sende post ;
...giver knap så megen spam som at lægge adressen ud til offentlig skue ;-)
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 11:51
Hej igen Finn

Du har ret i, at Ribe Å-systemet er lidt specielt pga. de forskellige spærringer.

Man kunne sikkert godt lave en fordeling ifht. de forskellige spærringer i systemet, men jeg mener ikke, at myndighederne - hvis man forestillede sig, at de skulle fastsætte den nærmere fordeling - skulle ind i at tildele dele af Hjortvads Å's kvote til forskellige foreninger. Myndighederne burde forholde sig neutralt til hvem der kunne fange laks på de forskellige strækninger og blot opdele kvoten ud fra nogle fagligt begrundede hensyn, som vel i dette tilfælde vel ville være den forkudte opgang pga. af spærringerne i systemet. Men man kunne måske fravige dette lidt og forhøje kvoten til 120 laks og tildele det øverste stykke 40 laks velvidende, at de temmelig sikkert ikke ville blive fanget. Men så havde man i det mindste også haft sin chancen dér og ingen grund til at føle sig ringere behandlet.

En anden mulighed kunne være at opdele kvoten i 2 dele, hvoraf de første 45 måtte fanges efter 1. april og de næste 45 efter 1. juli (evt. 1. august). Begge delkvoter skulle gælde for hele systemet. De fleste af de første ville sikkert blive fanget i Vesteråen, men muligheden vil også være til stede længere oppe i systemet. Den næste delkvote vil sikre, at der er laks til hjemtagning, når det er mere sikkert at nogle er trukket længere op, men fiskerne i Vesteråen vil stadig have deres chance for at tage dem på deres stykke. Opdelingen kunne begrundes med, at man vil fordele de hjemtagne fisk på både tidlige og sene opgængere.

Jeg tror at det er rigtig svært at lave regler der gør alle tilfredse, men nogle af problemerne løser forhåbentlig sig selv, når spærringerne gøres mere passable i forbindelse med snæbelprojektet. Jeg fisker kun selv lidt på sammenslutningens stykke, og det kunne da være sjovt engang at fange en laks ved Enderupskov eller ´´de 7 sving´´.


Mvh Henrik

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 12:31
Henrik skrev: En anden mulighed kunne være at opdele kvoten i 2 dele, hvoraf de første 45 måtte fanges efter 1. april og de næste 45 efter 1. juli (evt. 1. august). Begge delkvoter skulle gælde for hele systemet. De fleste af de første ville sikkert blive fanget i Vesteråen, men muligheden vil også være til stede længere oppe i systemet. Den næste delkvote vil sikre, at der er laks til hjemtagning, når det er mere sikkert at nogle er trukket længere op, men fiskerne i Vesteråen vil stadig have deres chance for at tage dem på deres stykke. Opdelingen kunne begrundes med, at man vil fordele de hjemtagne fisk på både tidlige og sene opgængere.

(y)(y)(y)(y)(y)(y):-)

Se bare der! Vi kan sgu´ godt når vi tænker og løfter i flok!

Denne model er efter min mening helt perfekt, det havde jeg slet ikke tænkt på. Den løser jo alle problemstillingerne. Tak Henrik, det var et super kontruktivt forslag, nemt at administrere, sikrer at kvoten bruges, sikrer alle en chance og sikrer en bedre genetisk fordeling af de fisk der høstes.
Jeg er stadig lidt målløs over at en løsning faktisk kan være så god og samtidig simpel, men sådan er gode løsninger tit ...man ser ikke skoven for bare træer.

Jeg gad godt se bare et argument mod denne model som bunder i andet en ´´rage til sig´´ mentalitet og gammelt nag!

:-):-):-) Finn
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 12:41
Og hvordan vil forklare det til biologerne?
De er jo laaangt klogere end nogle lystfiskere;-)

De har helt deres mening om forvaltning af laks, og det er den eneste rigtige i deres verden...:-(

Hvorfor er der iøvrig ingen fra SU der har en kommentar til dennne debat?
f.eks Gert Mikkelsen...! eller nogle fra RSF..! eller Gelsåsammenslutningen

Kunne være spændende at høre deres mening.

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 12:53
Henrik Christensen skrev: Og hvordan vil forklare det til biologerne?
De er jo laaangt klogere end nogle lystfiskere;-)

De har helt deres mening om forvaltning af laks, og det er den eneste rigtige i deres verden...:-(

Hvorfor er der iøvrig ingen fra SU der har en kommentar til dennne debat?
f.eks Gert Mikkelsen...! eller nogle fra RSF..! eller Gelsåsammenslutningen

Kunne være spændende at høre deres mening.

Mvh
Henrik Christensen


Jeg har svært ved at se hvad biologerne kunne have imod denne løsningsmodel.
Hvis vi nu STOD SAMMEN og præsenterede sådan et forslag, og hvis man også kunne få samarbejdsudvalget til at bakke op om det, så nægter jeg at tro at biologerne og myndigheder kunne have indvendinger, og de bestemmer vel ikke hvordan kvoten skal administreres på det praktiske plan.

Lad os da prøve i det mindste! Alle mand op af sofaerne!

SU, Mikkelsen, Gelsåsammenslutningen, Sønderjyske, de andre foreninger, lodsejere og konsortier -lad os få jer alle på banen her! Vi har oven i købet med denne model en chance for at redde resten af sæsonen (og ansigt), hvis der er vilje til lidt hurtigt fodarbejde ;-)

Mvh
Finn (der nu vejrer morgenluft)
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 13:10
Jeg giver en kold næste år ved åen, hvis det skulle blive ændret til den ønskede model;-)
Hvis du altså vil mødes med mig;-);-)

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 13:27
Kære alle i denne debat.

Har læst med i denne spændende tråd :-) Mange gode forslag, ikke mindst den sidste som Henrik har fremlagt (y)
Ret mig hvis ikke jeg har ret ! Det er ikke biologerne eller DTU som har lavet ordningen/fordelingen af antal laks til de forskellige foreninger/Å-stræk, men der imod Samarbejdsudvalget Ribe Å Systemet, hvor samtlige parter har været Repræsenteret ved forhandlingerne. Sikkert uden alle har været enige :-( Det eneste DTU har været med til er at sætte antallet af hjemtagne laks, så kvoten passer til opgangen (håber selvfølgelig den bliver større med årene.
Jeg håber i/vi kan få taleret for Samarbejdsudvalget Ribe Å Systemet, med gode konstruktive løsninger så alle kan blive tilfredse med fordelingen.

Fortsat go kamp
Knæk og bræk til alle
Jens Lygum
Esbjerg

P.s Tak for den gode etik og tone i denne tråd (y)
Til top
 Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down