Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

laksekvoter, restriktioner ???

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: laksekvoter, restriktioner ???
    Sendt: 11 Mar 2010 kl. 18:58
Hej laksefiskere

Jeg vil lige lodde stemningen blandt danske laksefiskere.
Det ser ud til at der lægges op til laksekvoter overalt i vestjyske åer, så laksene sandsynligvis fanges i løbet af 1-2 måneder, hvorefter laksefiskeriet består i catch and release resten af sæsonen, til stængerne sættes i vinterhi ultimo september.
Jeg må indrømme at jeg ikke er helt enig i den strategi. Jeg så hellere, at der kun blev fisket på udsatte finneklippede laks og at alle fik mulighed for at hjembringe een laks pr år. Det kunne lade sig gøre, hvis man konsekvent havde finneklippet de udsatte fisk, så var det en metode der var lige til at gå til. Denne metode ville også sikre de vigtige naturligt gydte storlaks. Nu fanges en stor del af forårslaksene, idet alle mand er af hus for at få del i kvoten før den er væk.
En anden mulighed var at åbne op for een laks pr. mand og så se hvor laksebestanden ville stabilisere sig. Der er udført så store vandløbsprojekter og fjernet så mange spærringer de senere år, at det efter min mening ikke er muligt at true fiskebestanden med stangfiskeri. Dette arbejde fortsættes med forøget hast de kommende år, når vandplanerne føres ud i livet.
Een laks pr mand ville også øge dagkortindtægter til foreningerne og øge turismen.
Hvad mener I der skal styre laksefiskeriet???
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:03
At fiske og tage udsatte fisk i de vestjyske åer svare til at tage de naturligt klækkede fisk... de er alle genetisk ens og derfor har den samme værdi på gydebanken...

Derfor er den eneste løsning indtil vi har bæredygtige bestande kvoter, hvis vi overhovedet skal have en chance for tage en laks engang i mellem

/Bjarne
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:21
Hej Bjarne

Det er jeg nok ikke helt enig I.

De vilde laks har selv fundet deres gydebanke og har overlevet hele turen i det ´´hårde miljø´´. I opdræt kan du ´´risikere´´ at blande laks fra Omme Å og Vorgod Å. Ligesom de udsatte fisk kun har bevist de kan overleve i et opdrætsmiljø indtil de bliver udsat. Så de har langt fra samme værdi som en vildfisk.

Fiskene er heller ikke genetisk ens, så ville det jo ikke være muligt at lave avlsarbejde, som man har gjort i kommercielt opdræt.

Jakob
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:35
Hej Jakob

Interessant problemstilling !

Er åerne andet end p&t-vande med strøm ?

En anden vinkel :

Hvormange fisk blev fanget (og slagtet) for 10-20-30 år siden, hvor der også var garnfiskere, og hvorfor var der mange fisk året efter og efter og ......

Jeg ved ikke meget om dette, men det undrer mig bare ?

En tredje vinkel :

Kan lystfiskere virkelig nedfiske en bestand ?

M.v.h.
Carsten
Til top
kristian nøreng Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
noereng Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér noereng Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:37
Jeg syntes fornuften bør styrer laksefiskeriet...... og fornuften siger mig at det er tåbeligt med kvoter og skrappe restriktioner for stangfiskere og så stort set nul kontrol i fjordene.... der er også en del turistkroner til de vestjyske landområder hvis der ellers er fisk at fange... der er nok ingen turist kroner i garnfiskeriet

under alle omstændigheder glæder jeg mig bare til at komme til åen igen

mvh. Kristian

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:47
Hej Carsten

Du har jo ret i at der er noget put and take over det og der vil sikkert være et pres for at udsætningerne fortsætter fremover, da det alt andet lige giver mulighed for et større lakseudtag...om det er det vi vil er vel en anden mere prinipiel diskussion.

Der er flere laks idag end for 30 år siden, men jeg vil stille mig tvivlende overfor om lystfiskere kan nedfiske en laksebestand i DK, hvis vi nøjes med een laks pr mand.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:51
Hej Kristian

(y) det dur ikke at stoppe kontrollen i fjordene, og det må også vurderes om skarven virkelig skal have en så stor bestand som nu, hvor den vel er en større trussel end både garn (mit gæt) og lystfiskere.

Turistkronerne skulle også gerne trille ind i lokalsamfundene, ikke ved at turister lejer fiskevandet, men fisker på lige fod med os andre. Kvoter og snørklede regler går ikke hånd i hånd med det mål.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:00
Hej igen Jakob

Kunne en forklaring være, at i gamle dage var f.eks. 10000 vildfisk bedre istand til at reproducere sig selv end 1000 vildfisk og 100000 p&t-fisk ;-)

Det er også en tanke, at i Mörrum forsøger man at løse problemet ved at stoppe al udsætning, og alligevel har man ret til at hjemtage flere fisk end i DK ?

Det giver nogle smalle år, indtil naturforureningen (p&t) er genoprettet, og det er måske denne ventetid, som vi ikke
vil acceptere ?

I Norge stopper man fiskeriet efter burlaks i elvene, fordi vildlaksen er væk !

Tænk, hvis vi mennesker ikke havde blandet os.

Øv øv
Carsten
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:09
Carsten

Det er nok ikke forkert at de udsatte fisk i et eller andet omfang modarbejder de vilde. I Norge har der jo været meget snak om negativ effekt af undslupne havbrugslaks. Herhjemme er det dog moderfisk fanget i samme vandløbssystem, der benyttes i opdrættet, de har bare ikke samme overlevelse som de vilde.

jeg må indrømme at jeg ikke kan se ideen i at udsætte laks i vandløb, der nu er tip top mht gydepladser og vandkvalitet. Det sker fx. i Råsted Lilleå det største tilløb til Storå. Her er der i forvejen en fin opgang, så hvorfor blande sig med udsætninger, hvorfor ikke lade naturen klare sig selv??
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:16
Præcis (y)

(Og så indordne os under naturens præmisser)

Tænk:

Glade garnfiskere

Masser af vildlaksebøffer til os lystfiskere

Ingen fangstbegrænsning

Fiskeri hele året

FORFÆRDELIGT :-)
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:27
tror du glemmer den faktor der siger at alle fiske der blir brugt i avlsarbejder bliver genetisk testet og de fisk der ikke er den oprindelige stamme blir slagtet (ikke brugt ved strygningen)... at sammenligne med undslupne norske laks er helt i skoven....

Tror den selektion naturen gør har taget de svageste af fiskene og det er kun de stærke som vender tilbage til vandløbet... ideelt set skulle alle vores vandløb klare sig selv, men sådan er det desværre ikke pt pga menneskets hærgen.. vi er igang med at rette op på det, men der er meget lang vej igen de fleste steder... og indtil bestanden blir tilstrækkelig stor nytter det ikke at nakke 5-600 fisk ud af en opgang på ca 3000 fisk... derfor har vi behov for kvoterne... og det er også derfor Skjern Å i år mister sin særstatus som eneste uden fredning af laksen....

Der er dog også bruge for en MEGET bedre kontrol i fjordene, har lidt indtryk af det er rent klondike flere steder, FK's kontrol i Nissum Fjord viste også at der var mange ulovligheder, positivt er det at de lokale erhvervsfiskere nu er begyndt at hjælpe med oplysninger om fiskeriet, og at de vestjyske fjorde er blevet et indsatsområde for FK...

/Bjarne
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:41
Hej Bjarne

Læs lige mit indlæg igen.

Jeg sammenligner intet sted med norske burlaks.

Min pointe er bare, at kvoter på p&t-fisk ikke løser
problemet med en bæredygtig bestand af vildlaks.

Jeg mener derimod, at p&t-fiskene er problemet.

Mörrum har også lang erfaring med dette.

Disse yderst kompentente mennesker vælger en helt anden løsning, så derfor er det vel ok, at sætte spørgsmål ved, om vi gør det rigtige i DK ?

Sååå, er det VIRKELIG for at ophjælpe bestanden af vildlaks, at vi sætter fisk ud, eller er det pengene, der spøger .....

Mörrum står (indtil videre) fast, og DET har kostet =RESPEKT!

M.v.h.
Carsten
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:41
@ Bjarne

Laksene bliver ikke genetisk testet mere ikke i de nordligste lakseåer, hvad der sker syd for Skjern Å ved jeg ikke. Jeg har ikke sagt vi kan sammenligne situationen med undslupne havbrugslaks. Jeg siger bare at de fisk der kommer fra opdræt ikke er tilpasset forholdene i et sidevandløb idet de elfiskes og blandes sammen. Dernæst har æg, larver, yngel ikke overlevet forholdene i vandløbet. Det betyder at de bringer gener videre som måske var sorteret fra i naturen i en tidlig fase. Disse gener blandes ind i de vilde laks og dermed kan det ikke udlukkes at den naturlige udvikling svækkes. Hvorfor nytter det ikke at tage 5-600 ud af 3.000, det synes jeg ikke jeg har set dokumentation for er et problem. Det må vel handle om hvor mange gydepladser, der er tilgængelige i åen ift. opgangen. Jeg startede jo også med at sige at man kunne fiske på de udsatte fisk og lade de vilde gyde i fred.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:48
@Jakob

Du har så aldeles ret.

Nu kunne man jo hævde, at det var de DUMMESTE 5-600 fisk, som bed på krogen :-)

En bestand af vildlaks skal være istand til at håndtere utallige
ændringer i livsbetingelserne, så måske vil de 2400-2500 resterende fisk producere endnu mere yngel end de 3000 ville have gjort (overkompensere) (y)
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:48
Jeg synes, det forslag Orla Bertram Nielsen kom med i en anden tråd forleden, fortjener mere opmærksomhed, end det fik. Giv alle lov til at tage en finneklippet laks med hjem, mens de kostbare vildlaks skal genudsættes uden undtagelse.

Johan
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:53
Hej Johan

Ja, fin idé.

Dog kunne jeg godt tænke mig at få opfisket ALLE finneklippede fisk og få stoppet udsætningerne.

En tanke :

Hvad er fredningstiden for regnbueørreder, og
hvad er fredingstiden for havørreder/laks og hvorfor
denne forskel ?

/Carsten
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:53
@Johan

Det er jo også en af de veje der er skitseret. Jeg er meget enig med Orla i det her, men derimod ikke enig i det der måske er på vej ved Skjern å med et meget kompliceret og bureaukratisk system.

Skulle man så være så heldig at fange laksen på 15 kg+ skal der også være plads til at den kan tages med hjem.

@ Carsten

Det ser ud til vi også er meget enige i problemstillingen
Til top
janus lysdal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
audna

Tilmeldt:: 03 Mar 2006
Geografisk: ry, midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér audna Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:55
Hej Jakob.
Nu henviser du selv til Råsted Lille & ´´DEN GODE OPGANG´´. Det vilde smolt udtræk for Storåen i 2007 var på ca. 3500 stk, hvilket vil give en opgang på ca. 150 stk vild fisk. Heraf høster lystfisker godt 15 % af opgangen ca. 25 fisk, så har vi 125 fisk tilbage i hele systemet. Men i mængden af vilde smolt er også afkom af udsatte fisk. Så hvis disse ikke havde været sat ud, ja så havde der ikke været meget tilbage. Så forsatte udsætninger, kvoter & ikke mindst natur genopretning er vejen frem til en forsat fremgang for den danske laks.

Mvh. Janus.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:00
@Jakob

Ja, vi er næsten enige.

Jeg mener dog, at alle vildfisk skal genudsættes

Der er også et element af kortsigtede egoistiske interesser

'Hvis jeg nakker den store fisk og får afstivet mit ego med et billede kan jeg forhindre mine børnebørn i at fange fisk fremover'

/Carsten
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:04
@ Janus

Ja, eller løse problemet med, at 3500 udtrækkende fisk = 150 opgængere.

Det er trods alt nemmere at få varmen uden at skulle tisse i bukserne med mellemrum ;-)
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:05
hej Janus

nu glemmer du bare at Råsted Lilleå først efter 2007-2008 har fået ideelle forhold idet alle 5 betydende dambrugsspærringer nu er fjernet og der er udlagt en masse gydegrus. Laksefremgangen er en snebold der først lige skal trille sig stor. Allerede i den periode hvor der stadig var spæringsproblemer leverede Lilleå en forholdsvis stor andel af de udvandrende naturlige smolt. Enig i at den i 2007 ikke var stor í resten af vandløbet. Men nu er Råsted Lilleå bragt i naturtilstand med faunaklasse 6-7 ned gennem vandløbet. Jeg var selv med til at elfiske laks opstrøms Nymølle Dambrug i vandløbet sidst på efteråret og vi fik 3 gange så mange laks i båden som sidste gang vi elfiskede det stræk. Så der er stor fremgang og objektivt set fine forhold så hvorfor udsætninger i dette vandløb?
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:09
@ Jakob

Du har netop beskrevet løsningen på bedste vis.

Over and out

/Carsten
Til top
Anders Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anders Jørgensen

Tilmeldt:: 08 Sep 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:10
Jeg har ingen problemer med og sætte alle de dejlige laks ud jeg fanger .
Min hobby er og fiske laks ikke spise laks .
Nu har vi endelig fået chancen for og fange laks i DK igen så kan jeg ikke forstå dem der bare for alt i verden skal ´´slagte ´´ løs på bestanden .
Jeg håber personligt på et totalt catch and release i alle vande både her hjemme og i Norge .

Mvh Anders der tager til DEE søndag og med glæde sætter alt ud igen
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:13
hmm måske men så var de 2 fisk jeg fik sidste år i skjern nok dummere end de udsatte fisk da begge havde alle finner indtagt... ;o) ved godt at det ikke er alle udsatte fisk der blir finneklippet....

Rent beset skal vi nok være glade for vi i det hele taget får lovet at fiske på laksen da den er rødlistet i EU.... og en opgang på 3000 fisk i et vandløb der burde give 10000 er på ingen måde imponerende....

På gyde banken er der en række forhold som skal til for at ynglen overlever.
1. god substrat hvor der kan komme frisk vand og dermed ilt ned til æggene

2. at generne er i orden, her er alle fisk der udsætte af åens egen stamme, ved godt der kan være forskel i de forsk. tilløb

3. at ynglen er er go ´´madpakke´´ med fra moderen, dvs jo større hun jo mere mad til ynglen i blommen.

4. at der er egnede opvækst forhold til fisken i vandløbet..

Hvis man stoppede udsætningerne er mit gæt at der ville ske en meget stor nedgang i antallet af opgangsfisk... det nytter jo ikke vi laver mange gode gydebanker og opvækst betingelser hvis ikke der er fisk til at udnytte dem

/Bjarne
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:18
@ Bjarne

Kan du ikke se det er selvmodsigende, at udsætte en masse fisk, der ikke har bevist de kan klare sig i gydebanken for at få fisk på gydebankerne...jeg synes ikke det er indlysende;-)
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:19
Jackob:

jeg har lige oversat en stor artikel af en Canadier (Bill Bryden) der som andre i Newfoundland lever af at, guide tilrejsende fluefisker..

Reglerne er der:

Alle store laks tilbage

Ingen garn vinkelret på land

4 små laks pr. mand pr. år

Intet Kommercielt laksefiskeri i havet ....

Håber vi kunne få hul på garndele - hurtigst muligt....Og vi må blive bedre til at politisere og arbejde imod garn...det kan lade sig gøre...Og det burde og skal være en fælles national sag...

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann

Du kan læse om canadiske regler og tør flue fiskeri i næste nummer af Fisk & Fri

Til top
janus lysdal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
audna

Tilmeldt:: 03 Mar 2006
Geografisk: ry, midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér audna Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:20
Hej Igen.
Nej det gør jeg absolut ikke, min pointe er jo lige netop, at havde der ikke været udsat fisk i de forgangene år, ja så havde der stort set ikke været nogen fisk, til at gå op i det rigtig fine vand som RL er. Man kan så diskutere, hvornår der er nok vild fisk til at stoppe udsætninger. Men jeg tror, desværre ikke vi er der endnu.

Mvh. Janus.
Til top
janus lysdal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
audna

Tilmeldt:: 03 Mar 2006
Geografisk: ry, midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér audna Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:26
HEJ....
Ikke modtaget. Som ´´Lille Kurt´´ ville have sagt.;-)

Mvh. Janus.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:28
@Bjarne

Hvordan tror du bestanden startede, og hvordan fik opgangen præcis den størrelse, som den har/havde ?

Joo, nogle fisk kiggede op i åen og så, at der var et antal egnede gydebanker og fri passage.

Det sagde de til alle vennerne og inviterede præcis så mange til festen, som der var plads til.

Og hvis der var rigeligt med plads, lavede de sgu også nogle flere unger, til partyteltet var fyldt.

Så det fikser de nok igen, nu har du/I jo genskabt forudsætningerne.

En tanke :

Hvis man bliver ved med at avle på samme hønsehold, dør de alle af indavl ?

/Carsten
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:32
@ Jesper

Garndelen er nok først og fremmest en øget kontrolindsats, da laksene er frede i fjordene, men selvfølgelig en laks kan også gå et et skrubbegarn.

Jeg tror ikke det er nødvendigt at totalfrede de store laks. Hvad der er af kommercielt fiskeri på de danske laks i Atlanten ved jeg ikke om der er styr på. Det virker dog som om de danske laks har bedre opvækstvildkår end de norske, måske fordi de norske smolt er hæmmet af havlus og dermed er mindre end før i tiden.

venlig hilsen

Jakob
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:32
@ Jesper

Garndelen er nok først og fremmest en øget kontrolindsats, da laksene er frede i fjordene, men selvfølgelig en laks kan også gå et et skrubbegarn.

Jeg tror ikke det er nødvendigt at totalfrede de store laks. Hvad der er af kommercielt fiskeri på de danske laks i Atlanten ved jeg ikke om der er styr på. Det virker dog som om de danske laks har bedre opvækstvildkår end de norske, måske fordi de norske smolt er hæmmet af havlus og dermed er mindre end før i tiden.

venlig hilsen

Jakob
Til top
janus lysdal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
audna

Tilmeldt:: 03 Mar 2006
Geografisk: ry, midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér audna Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:36
Go` tur. Jeg håber, der bliver flex på klingen.

Mvh. Janus.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:55
Jakob:

Både her og der rejser laksen parallelt med land...De vinkelrette garn er en "killer"...Har du blot eet rigtigt sted ...kan leve af dette...historisk set

Hvor jeg guider i Skotland nær Aberdeen kender jeg en familie af erhvervsfiskere der har haft en lille spids på en kyst i alle tider - så længe nogen kan huske... Det er ingen ting blot en stenrøs ud i vandet...Her fanger de i 100 vis af laks hvert år ...sikkert fra alle mulige elve...eller måske kun fra eet vandløb...

Det med de store laks...Det er en vurdering...Der er flere æg i en storlaks...Så er den jo blevet stor ..det er i sig selv interessant (ikke at alle laks skal være store) - Den har/kan have klaret mange års gydning....det er særligt interessant...

Disse multi-hav-vinter - fisk.... det er værdifule fisk i elven

Til sidst vil jeg hælde nitromethan på bålet...

Jeg synes personlig at man burde stoppe ormefiskeri på udvalgte steder...med mange smolt...

Man har gjort det i Finmark (her er det nu fuldstændig slut med orm) ...tanken skulle være at smolten...er så værdifuld set fra et overordnet biologisk synspunkt at man vil beskytte den for unødig - krogning...
Mange hundrede endog 1000´sinde af fisk er bukket under bag denne ene smolt...ergo må den være noget særligt...Stadig skal den forbi skarv og måger...lus og rovfisk....og kroge

Den er meget udsat og den er glad for orm....

Måske en cirklekrog debat - eller krog-størrelse ...forbud mod orm... var på sin plads

venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 23:15
Hej Jesper

ja start du bare en ormetråd, så skal du nok få nogen på banen;-)

Enig i at skarven er et problem ikke mindst denne vinter, hvor flokke gennemtrawler vandløbene og går til angreb på dambrug, hvor de æder sig så fede at de næsten ikke kan lette igen.

Det er korrekt, at mellem- og storlaks er det der sikrer bestanden, der er jo heller ikke mange hunner blandt smålaksene.

Heldigt vi trods alt ikke slås med kilenot som nordmændene.

mvh Jakob
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 23:20
Jakob:

Tak fordi du svarrede...troede et kort sek. at der var dømt hensynsbetændelse...der blev så stille...

Den orme debat...eller retter krog debat må komme...

PS. Hvad er mon tanken bag...ved første laks...skal alt ormefiskeri ophøre ..er det et forsøg på at være ...bare lidt imod orm eller ?

Een interessant eller retter skræmmende tese, jeg hørte om for nyenlig handler om noget der kaldes predator pit...Det kommer bestemt ikke skarven til gode

Jeg vil lige uddybe det i en note

Venligst Jesper Fohrmann
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 23:32
Hej Jesper

Vi er måske de sidste der hænger ved skærmen...
ja en laks på orm og så slut er vel fordi nogen tro orm kan kroges dybt og dermed forhindre levedygtig udsætning, men jeg kender skrappe ormefiskere, der siger det ikke har noget på sig... så jeg ved ikke.

Er der ikke noget med at bare man bruger store kroge undgår man smolten?

Det kan nu også gå galt på flue hvis en af gællestavene gennembores og det sker jo...Godnat.

mvh Jakob
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 23:36
Jakob:

En decimering af laksebestanden på stor skala har gjort at laksen mange steder har svært ved at genvinde fordums kraft...Hvorfor ?

Mærknings forsøg (i Canada) viser at laksesmolten - og de udvandrende laks rejser til de samme steder - år efter år....

da der var mange var det ikke noget problem at de stedlige rovdyr tog for sig af kagen..so to speak...Men nu når bestanden var i bund fik rovdyrene overtaget....og toldede uforholdsmæssigt hårdt på byttet (da andet bytte også var forsvundet - blev der også flere rovdyr om de samme få smolt)...Og laksebestanden kunne ikke komme fri af rovdyrenes greb....

For nogle elve der var langt ned...blev dette en katastrofe

Dette skaber en ond cirkel....som på mange vis ikke er synlig

Skarven - der er blevet et populært DK-rovdyr.... bør også betragtes som del af de problemer...laksens fremtid består af.....Vil man favorisere nogle rovdyr...må disse også måles og vejes....

Man kan sige: skal vi have mange skarv...så burde vi have flere smolt...skidtfisk eller rovdyr der kan æde deres æg...

Venlig hilsen

jesper Fohrmann
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2010 kl. 09:13
Tillader mig lige at komme med et lille sidespring, men som måske kan give en lille aha oplevelse...;-)

I Ribe Å-Systemet har man ikke udsat havørredyngel siden 2002 men derimod udlagt masser af gydegrus og skjulesten, således at de fysiske forhold blev væsenligt forbedret.
Og siden da er udtrækket af smolt bare steget og opgangen af havbasser er tilsvarende steget.....
Til top
Bjarne Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bjarne1

Tilmeldt:: 22 Feb 2010
Geografisk: Er gået på efterløn for ca 1 år siden. Rejser en del på gambia. Har min egen trollingbåd.
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjarne1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2010 kl. 11:43
Hej. Jeg syntes lige jeg vil kaste et par ting op i luften, nogle tanker jeg har gjordt mig.
I mange år er der blevet fisket sten fra næsten alle rev i dansk farvande. Stenene ligger i dag i alle havne og marinaer som moler (med tilladelse fra Landbrugsministeriet, da de har med råstofudvinding at gøre), derfor er der ingen steder vore små lakse- og andet fiskeyngel kan gemme sig. Det betyder så bl.a., at skarven nemmere kan få fat i sit bytte, fiskebåde med travl kan komme overalt, da deres redskaber ikke sider fast i de stenrev, som ikke længere er der.
Nogle fiskebiologer har erkendt problemet, og man prøver ved en ø (måske Læsø), at lægge nye stenrev ud, for at se om der er hold i deres teorier.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2010 kl. 11:01
@Bjarne

Du har ret i at stenfiskeriet burde forbydes, da det er afgørende for et varieret dyreliv, at der er variation i naturen og steder hvor trawl holdes væk. Det er da også grunden til at Greenpeace i Sverige dumpede store sten i Kattegat under store protester fra den danske fødevareminister.
- Det kan sammenlignes med situationen i et vandløb. Er der kun sandbund er antallet af arter ret begrænset. Hvor meget det beyder for laksen er jeg dog ikke sikker på. I vandløbene er det dog vigtigt at lakeynglen kan gemme sig, hvis der kommer en flok skarver trawlende gennem vandløbet som i denne vinter.

mvh Jakob
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down