Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

min stang kan ikke adskilles!

 Besvar Besvar
Forfatter
klavs hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klavs.H

Tilmeldt:: 21 Jun 2007
Geografisk: sjæland. nordkysten
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klavs.H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: min stang kan ikke adskilles!
    Sendt: 26 Jan 2010 kl. 23:24
Hey.
Hjælp! jeg kan ikke skille min stang. Har du nogle forslag?
Og ja det er en stang af dato efter 2009 så det er ikke metal dele, han og hun del i kulfiber.
1. Har prøvet vold not
2. varmet den ene del op og den anden del meget kold, not
3. her kommer dit forslag???
Mvh Klavs
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 00:19
Hej Klavs

Prøv med et par stykker gummi viklet omkring de to dele og vrid dem fra hinanden. Måske er det nok med at prøve med et par gummihandsker. Det plejer at virke med en af disse metoder.

Mvh

karsten
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 00:55
hej

samlingen skal køles ned så meget som muligt, bland sne og salt og pak det omkring samlingen og vent et par minutter så går det som en leg. kulfiber er et af de få stoffer der udvider sig i kulde

hilsen lowlevell
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 08:03
hold samlingen mellem knæene, så stangen er i dine knæhaser... tag derefter et godt tag i klingen, på hver side af samlingen....brug så benene til at hjælp, og selv den mest genstridige samling går fra hinanden, uden at man kommer til at brække i øjerne.......
Til top
klaus lundsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
claudius

Tilmeldt:: 01 Maj 2005
Geografisk: halkær å, sønderup å, limfjorden, norge og trolling
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér claudius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 10:10
jeg har haft det samme probem med master til windsurfing. Hvis alt andet kikser, borer jeg et hul, lidt mindre end emnet, gennem en stykke lægte som flækkes gennem hullet.
En klemme/lægte til bund og topdel.
Den ene del fæstnes i feks en skruestik, den anden del vrider/vrikker jeg, forsigtigt, med hænderne.
Har aldrig svigtet, men kan kræve en del arbejde da samlingen ofte er fyldte med små sandpartikler
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 10:43
Prøv at søg i katoteket.-..
Der findes utallige tråde om emnet;-)

Mvh
Henrik
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 12:17
Og når du så har fået den skildt ad, så husk fremover at næsefedt koster gratis ;-)
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 14:20
kim skrev: kulfiber er et af de få stoffer der udvider sig i kulde

hilsen lowlevell...


Er det et faktum? Kender du udvidelseskoefficienten ?

Det vil så betyde at en stang skal adskilles ved den temperatur hvor den blev samlet. Men har det en praktisk betydning?

Hvis man skal krympe en stålring om en aksel skal ringen opvarmes ganske betydeligt. Flere hundrede grader.
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 15:59
Hej Klavs



Den med at kulfiber udvider sig ved kuldepåvirkning køber jeg ikke.

Jeg har selv døjet en del med problemet på specielt den ene af mine enhånds. Jeg mokkede selv meget med det, indtil jeg faldt over et råd herinde på forummet. Rådet er såmænd helt enkelt - samlingen skal køles ned.

Jeg plejer at bruge to køleelementer fra fryseren på hver side af samlingen, et viskestykke uden om til at holde det samlet samt holde på kulden. Så lader jeg det bare ligge omkring 10 -15 minutter og vupti - stangen kan nu skilles af uden at ødelægge den.



mvh Jan
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 16:45
Jan Skall Sørensen skrev: Hej Klavs



Den med at kulfiber udvider sig ved kuldepåvirkning køber jeg ikke.

Jeg har selv døjet en del med problemet på specielt den ene af mine enhånds. Jeg mokkede selv meget med det, indtil jeg faldt over et råd herinde på forummet. Rådet er såmænd helt enkelt - samlingen skal køles ned.

Jeg plejer at bruge to køleelementer fra fryseren på hver side af samlingen, et viskestykke uden om til at holde det samlet samt holde på kulden. Så lader jeg det bare ligge omkring 10 -15 minutter og vupti - stangen kan nu skilles af uden at ødelægge den.



mvh Jan



Modsiger du ikke dig selv lidt der.......................

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 16:56
Selvfølgelig kan den det!
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 18:01
Ole K. Andersen skrev: <


Modsiger du ikke dig selv lidt der.......................

Mvh Ole, Sj.Odde.


Ikke hvis man antager, at kulfiberen ´´krumper´´ ved kuldepåvirkningen. Faktisk en antagelse som umiddelbart er mere oplagt end det modsatte, da en hun-ferule er beviklet og lakeret, hvorfor det må antages, at hun-ferulen er mindre tilbøjelig til deformation end han-ferulen.

Mvh
Christian
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 20:01
Hej !

Gode råd har du fået, kulde er nok metoden, og bagefter så skal du smöre samlingerne med lidt parafin/stearin og det skal du göre af og til.
K&b Steen
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2010 kl. 04:56
Er der mogen herinde der rent faktisk kan dokumentere at kulfiber reagerer sådan på kulde?

Jeg har selv haft svært ved at købe den påstand og har haft mailet til en mand der angiveligt har noget ekspertise på området. Jeg har fået det svar at kulfiber ikke deformerer under termisk påvirkning.

Mvh.
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2010 kl. 09:22
Hej Ole



Jeg har selv anvendt metoden med køleelementerne en del gange eftehånden og ved derfor at den bare virker. Det er en meget mere skånsom måde til at adskille en ´´fastlåst stang´´ end at vride delene fra hinanden, lige hvad Klavs efterspurgte i tråden.

Det jeg mente med, ´´at den købte jeg ikke´´ var, at jeg selv fandt frem til præcis samme forklaring som Jacob, nemlig at kulfibrene ikke påvirkedes af kulde eller varme, sidst jeg selv forsøgte at kloge i det. Desuden - hvis man nu antog at kulfiber udvidede sig ved kuldeopvirkning ville han- og hunferule så ikke bare påvirkes lige meget eller? Desuden er der jo også mindst et bindemiddel (lim) i stangen udover selve kulfibrene... Kulfiber anvendes også ved eksempelvis konstruktion af avancerede sejlbåde - også dem der sejler jorden rundt. Hvis man nu forestiller sig at en hun/han ferule kan påvirkes af kulde - hvordan vil en sejlbåd på 20 meter så påvirkes når den sejler fra sydamerika og mod ishavet ved sydpolen - udvider den sig så fordi kulfibrene i skroget afkøles (bliver jo afkølet noget da)..

Jeg synes ikke at forklaringen er fyldestgørende, Christian forklaring kan jo da være lige så god. Derfor ser jeg det nok mest som værende et ´´ikke særligt underbygget postulat´´, at kulfibre krymper når de påvirkes af kulde.

Jeg har dog ikke selv nogen forklaring heller, hører meget gerne hvis nogen ved mere..


mvh Jan
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2010 kl. 11:54
Hej Jan.

Jeg har arbejdet en del med kulfiber for nogle år tilbage.

Kulfiber rør der er vævet i UD-profil vil fra plus 20 grader til minus 5 grader udvide sig ca 0,001 mm pr kvadrat mm, kulfiber udvider sig i kulde......

- se linket HER

Se side 2

2. Engineering andphysical properties of the profiles.
kolonnen der hedder: Thermal expansion coefficient

Udvidelsen vil selvfølgelig afhænge af limen samt hvor meget glasfiber der er blandet i.

Når jeg har haft en stang på værkstedet som er låst, plejer jeg at pakke en pose frosne ærter omkring hun delen, der hvor jeg mener at han delen slutter inde i hun delen(han delen må ikke køles) Efter ca et kvarter går de som regel løs. Jeg håber det giver mening.............


Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2010 kl. 17:21
Hm? Det er nu meget sjældent, at nogle stoffer udvider sig (i samme fase) med faldende temperatur. Jeg kender stort set kun til vand i området fra 0 - 4 grader celsius.

Nå, men det er nu ligegyldigt - ifølge den vedlagte tabel udvider resin-indstøbt kulfiber sig med temperaturen. Positiv temperaturkoefficient. Varm den yderste del.

Og så et reklameindslag. Alle mine fiskestænger har spigot-ferruler. Det har den store fordel, at man altid kan få en eller anden form for gaffel ind i en samling, så man med passende ´´vold´´ kan skille delene af. Til overflod har jeg på alle mine stænger forsynet over- og underdel af stangstykkerne med tilpassede rustfri stålringe, limet på med araldit Ud over at de sikrer mod revner i samlingerne, så giver de et sikkert fodfæste for den vold, der skal til for at skille en stang af med en passende gaffel. Selv bruger jeg som regel en passende gaffelnøgle.

I øvrigt synes jeg, at stænger med spigotsaminger er langt de smukkeste.javascript:void%20InsSm(':-)')
Til top
Hans Jørgen Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kaktusse

Tilmeldt:: 19 Jul 2011
Geografisk: Gram
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kaktusse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2015 kl. 08:07
Læste ellers alle de gode råd her på siden, men intet hjalp, stangen lod sig ikke skille ad.
Vold med tang var udelukket.
Men med tanke på de gode råd om kulde/varme,prøvede jeg med is omslag på hundelen ca 15 min. og så en hurtig mild opvarmning af handelen 30 sek. et par tynde gummihandsker og bag i haserne og vup vup .
Det er da værd at forsøge , knæk og bræk.

Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2015 kl. 08:28
never mind



Redigeret af Søren N - 01 Jul 2015 kl. 08:35
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2015 kl. 17:03
Citat: kaktusse

Læste ellers alle de gode råd her på siden, men intet hjalp, stangen lod sig ikke skille ad.
Vold med tang var udelukket.
Men med tanke på de gode råd om kulde/varme,prøvede jeg med is omslag på hundelen ca 15 min. og så en hurtig mild opvarmning af handelen 30 sek. et par tynde gummihandsker og bag i haserne og vup vup .
Det er da værd at forsøge , knæk og bræk.


Du må have overset mit råd så! Ellers ville det have lykkedes for dig  i første forsøg Wink

Mvh
Henning
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2015 kl. 21:16
ahh! man  bliver helt mat i koderne!!!!  for dælen!  kulfiber udvider sig ved  kulde!   et godt eksempel, er at oppe nord på taper man ferrulerne,for at de ikke skal løsne sig   når kulden kommer snigende  når aftenen falder på,   sådan er det bare.........!
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2015 kl. 01:09
Ude ved fiskevandet hvor jeg aldrig har været så forudseende at have diverse nedkølingseffekter/metoder til hånde har jeg brugt en lignende metode som tidligere nævnt med placering bagpå i knæhaserne. Her placerer jeg dog stangen lige under ballerne og tager greb om hver side af af samlingen. Foretager derefter en siddebevægelse ned mod i hug. Jeg når dog aldrig langt ned før delene går fra hinanden. Min forbløffelse er næsten lige så stor hver gang over hvor nemt det går efter at have aset og maset med ikke at kunne skille stangen ad på normal vis. :-)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2015 kl. 06:28
Citat: Salmoniden

Ude ved fiskevandet hvor jeg aldrig har været så forudseende at have diverse nedkølingseffekter/metoder til hånde har jeg brugt en lignende metode som tidligere nævnt med placering bagpå i knæhaserne. Her placerer jeg dog stangen lige under ballerne og tager greb om hver side af af samlingen. Foretager derefter en siddebevægelse ned mod i hug. Jeg når dog aldrig langt ned før delene går fra hinanden. Min forbløffelse er næsten lige så stor hver gang over hvor nemt det går efter at have aset og maset med ikke at kunne skille stangen ad på normal vis. :-)

Poul Erik, hvis du kan skille stangen ad som beskrevet, - så har du tilgode at opleve når ferrulen sidder RIGTIGT fast!

Hvad skulle det i øvrigt også betyde, at tage en kummefryser (med div. kølemidler) med til fiskevandet, den er jo rar at have til en eventuel fangst! Wink

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2015 kl. 00:46
He he ja i det tilfælde burde jeg jo have et helt frysehus med til alt det jeg fangerSmile....næh....
Dog har jeg faktisk på visse weekendture haft en flamingokasse med, med 10 store fryseelementer. Det er herligt low-tech og fungerer bare køligt hele turen. Men på disse har der nu ikke vist sig nogen af trådens problemer.

Har haft trådens problem med min gamle og tro 15 fods laksekæp og jeg kan love for at den i de tilfælde virkelig har siddet totalt fast. Derfor den dejlige forbløffelse over hvor nemt det kan være alligevel at skille den ad. Men det kræver et godt greb og hænderne bliver grundigt tørret af lige før. At smøre handelen først kunne selvfølgelig være en god ting og i henhold til som tidligere nævnt at næsefedt er gratis, så at sige lige ved hånden og værende i besiddelse af en ordentlig snude burde der også være rigelig at tage af Smile
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2015 kl. 19:34
Når og hvis stangen til flere dele igen, uden at knække, må jeg så anbefale at smøre handelen med graftolin fra Molin


Der virker altså bare!! Om der er en grejhandler i DK der ligger inde med Graftolin  må i selv undersøge

Hvordan gik det for øvrigt med fryseforsøgene? Blev stangen delt?

/J
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2015 kl. 07:55
Kig ind til os i Hvidovre Sport,, så skal vi gøre alt vi kan for at skille den ad,, uden beregning naturligvis. Mvh Carsten Faber
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down