Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Daiwa eller fladen?

 Besvar Besvar
Forfatter
Torben Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tobber

Tilmeldt:: 20 Apr 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Daiwa eller fladen?
    Sendt: 12 Dec 2009 kl. 20:34
Hej.

Overvejer en daiwa kenzaki 20-30lb eller en fladen maxximus orange 20-40lb, til let pirkefiskeri, monteret med saltiga 30l. Nogen råd?

God weekend.

Mvh

Torben
Til top
paw meinertsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
meinertsen

Tilmeldt:: 08 Jun 2008
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér meinertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 11:06
har ik prøvet fladenstangen men kenzakistangen er en rigtig lækkert stang :-)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 12:30
Af de to stænger, der er Kenzaki klart den mest velegnede til let havfiskeri. Men nu er stænger på 20-30 lbs og 20-40 lbs ikke ligefrem det, som jeg vil betegne som værende til let havfiskeri.
Til let havfiskeri der bruger jeg en braided Shimano Antares 12-20 lbs. når det er med pirke på 200-300 gram og en Daiwa Seahunter 8-12 lbs, når det er med pirke på 100-200 gram - en anden god stang til let havfiskeri er Greys Siege 12 lbs.

Man kan vist købe den gamle udgave af Shimano Antares til 999,- kr. - se linket HER

Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 13:20
Hej Torben.
Jeg har prøvet lidt af hvert, jeg vil stærkt anbefale Greys Siege 24 lbs.
Den bruger jeg til almindeligt pirkefiskeri 200/400 gr. Jeg har også købt en 48 lbs. til det lidt grovere vragfiskeri på dybt vand.
PS. kender ikke dine 2 valg.

Mvh. IJ
Til top
Jesper Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jesper Christensen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2002
Geografisk: Nordjylland.
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 13:38
Hej Steen
Jeg kan ser du ikke kender den Fladen stang Torben efterspørger. Du dømmer den ud fra Lbs. og det kan du ikke bruge til ret meget, hvis du ikke lige har prøvet netop denne stang. FLaden stangen har den fordel at du kan fiske meget let havfiskeri pga. den opbygning den har. Toppen er ultra tynd og giver mulighed for det ultra lette artsfiskeri helt ned til 30-40 g. Stangen er masiv, hvilket gør at du også kan bruge meget tunge pirke uden problemer. Du skulle prøve en sådan stang og du vil blive meget overrasket.
En klassificering på <40 lbs. ville være den korrekte specifikation.
Jesper
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 13:55
Jesper Christensen skrev: Hej Steen
Jeg kan ser du ikke kender den Fladen stang Torben efterspørger. Du dømmer den ud fra Lbs. og det kan du ikke bruge til ret meget, hvis du ikke lige har prøvet netop denne stang. FLaden stangen har den fordel at du kan fiske meget let havfiskeri pga. den opbygning den har. Toppen er ultra tynd og giver mulighed for det ultra lette artsfiskeri helt ned til 30-40 g. Stangen er masiv, hvilket gør at du også kan bruge meget tunge pirke uden problemer. Du skulle prøve en sådan stang og du vil blive meget overrasket.
En klassificering på <40 lbs. ville være den korrekte specifikation.
Jesper



Jeg bruger udelukkende braidede stænger, så jeg har et yderst fornuftigt kendskab til den bløde top og den progessive aktion, som er kendetegnende for disse stænger - til let havfiskeri, der er det jo ikke kun vægten på pirken, som er afgørende, men også størrelsen på de fisk, som man typisk vil fange samt strømforholdne. - Efter min overbevisning, så fjerner man noget af det sjove ved at fange fisk, hvis man bruger en stang, som er kraftigere end nødvendigt.

- Hvis man gerne vil have en Fladen Maxximus til let havfiskeri, så bør man vælge 10-20 lbs. udgaven.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down