Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Catch & Release - Vejen til ørredmekka

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Catch & Release - Vejen til ørredmekka
    Sendt: 11 Maj 2012 kl. 23:07
http://hooked.no Smile Fed trailer, der burde få øjnene op for de danske foreninger om at total frede bækørrederne helt og lave Catch And Release.
 
Det er det eneste rigtige man kan gøre, hvis man vil have en sund bestand af store, velvoksne, vilde bækørreder Wink
Til top
nicolai frahm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frahm Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frahm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2012 kl. 23:43
kunne ikke være mere enig, det er vejen frem :)
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 00:07
http://vimeo.com/38438721

Det er i hvert fald noget der bør tages yderst seriøst. Spørgsmålet er så, om det med store bækørreder - specimenfisk - er en generel interesse for lystfiskere, og om man risikerer at smide for mange af åens brugere af i svinget.
Skal en evt. C&R politik på bækørred følges op af metode- og udstyrskrav?

Har den gennemsnitlige danske åfisker lige så stor rutine i korrekt håndtering ved C&R som en gennemsnitlig fisker ved Hemsedal-strækket vist i videoen? 

Jeg er helt enig med jer i, at alle bækørreder bør genudsættes uden undtagelse.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 790
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 08:36

Totalfred bækørreden, hvis det er nødvendigt, men lad være med at pine den samme fisk igen og igen unødigt, det giver ikke mening !! Unhappy At drage konklusioner om adfærdsændring på så tyndt et grundlag, det er simpelt hen for useriøst, og husk så på, at "en" forkert håndtering, så er det definitivt slut... !

Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 10:08
Jeg er ikke i tvivl om at C&R er en del af vejen til en velfungerende vild bækørred bestand, men det er ikke det eneste. Det kræver også vande der understøtter fiskene, muligheder for reproduktion. Lidt atypisk for Danmark er måske også at vi endda e rnødt til at forvalte adgangen til vandene lidt mere striks. Danmark er jo et velfriseret land og der er hverken langt eller særlig besværlig adgang til vore vande og derfor er risikoen for et stort fiskepres også det højere.
Desuden bør "vi" vel også få øjnene op for værdien af bækørreden frem for evindeligt at fokusere på havørred og laks. For mit vedkommende er det hjemlige fiskeri i strømvand ihvertfald blevet en alt for lille del af mit fiskeri, selvom jeg ellers nyder charmen ved de herlige danske åer.
 
Mange af vores vandløb er små og kan kun producere en vis mængde ørred og disse vil være sårbare uanset C&R eller ej, især med tanke på hvor stort fiskepresset kan blive.
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 10:29
Catch & Release er måske ikke løsningen alene, men efter min bedste overbevisning bliver vi nødt til og forvalte vore vandløb og fiskeriet på en måde, så fisken ikke bare hurtigst muligt havner hjemme i køkkenet.

Danmark har ikke svært tilgængelig vildmark, som i vores nordiske nabolande, og det er alt for nemt og komme til og fiske en bestand af fisk "helt i bund". I fremtiden vil  det pinedød være nødvendigt med tiltag som Catch & Release, samt begrænsning i antallet af fiskere i vore vandløb ........., en del foreninger har jo allerede set nødvendigheden i sådanne begrænsninger.

mvh
Allan
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 11:13
Citat: DNA7

Totalfred bækørreden, hvis det er nødvendigt, men lad være med at pine den samme fisk igen og igen unødigt, det giver ikke mening !! Unhappy At drage konklusioner om adfærdsændring på så tyndt et grundlag, det er simpelt hen for useriøst, og husk så på, at "en" forkert håndtering, så er det definitivt slut... !

Med respekt for diverse meninger om C&R, mener jeg ikke de bygger på spinkle grundlag rundt om i verden. De lystfiskere der rejser rundt i verden lever med C&R
og har stor respekt for dette.
Det gælder Dee i Skotland, Rusland, flere steder i USA samt mange steder i Bosnien, Slovenien og mange andre steder. Jeg har fisket i de omtalte lande og har aldrig set døde fisk komme drivene eller langs med kanter.
 
Hvorfor er vi altid så skeptiske når det gælder vore egne vande, og hvordan kan vi tale imod det når det fungerer andre steder, hvormange beviser og undersøgelser skal der til, var det ikke lettere at prøve det i en periode på ex. 3 år og så tage udgangspunkt i resultaterne af det.
 
For mig ligner det noget der minder om dette, at vi alle mener vi skal have misbrugscentrer, boligere til handicappede med mere, men ingen ønsker at være naboer til dem.
 
God weekend
 
Ole T
  
   
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 11:56
Nogle foreninger har største mål på bækørrederne. Alle ørreder fra 50 cm og op efter skal genudsættes.
 
Hvis foreningerne kan lave regler om hvordan man skal genudsætte en laks på den mest skånsomme måde efter kvoten er opbrugt, så kan de da også lave nogle regler for bækørred fiskeriet. Bestanden vil stadig være sårbar hvis de ikke indføre nogle regler for fiskeriet. Tætheden af store og små ørreder vil genneralt være større på de stræk der er indført Catch & release.
 
F.eks i nørreåen er tætheden fra Mølby til Slevad bro større end på de andre strækninger. Det er på grund af, at de netop har valgt at total frede bækørrederne på denne strækning.
 
Catch & Release samt vandløbs restaurering er vejen frem for at få et godt bæredygtigt fiskeri Smile


Redigeret af Kratluskeren - 12 Maj 2012 kl. 12:34
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 13:46
I Danmark plejer vi og betragte os selv, som værende "helt fremme i skoene" når det gælder miljø- og naturbeskyttelse ....., men efterhånden må man konstatere, at vi halter voldsomt bagefter, selv når man sammenligner med såkaldte "øst-lande" og Balkan.

Der er jo en årsag til, at vi danskere tager udenlands, hvis der skal opleves rigtig godt fiskeri efter ørred og stalling.

Jeg frygter lidt, at vi i Danmark får så kraftig fokus på laks, at man helt glemmer ørred- og stallingbestandende på de øverste stræk af vores vandsystemer. Hvis vi ikke passer på, så ender vi med alle sammen og skulle fiske laks i de jyske åer eller havørred på kysten.

mvh
Allan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 14:16
Citat: wermuth


Jeg frygter lidt, at vi i Danmark får så kraftig fokus på laks, at man helt glemmer ørred- og stallingbestandende på de øverste stræk af vores vandsystemer. Hvis vi ikke passer på, så ender vi med alle sammen og skulle fiske laks i de jyske åer eller havørred på kysten.


Enig! Men vi har jo ikke så skrøbelige bestande af bækørred og stalling, fordi lystfiskere tolder for hårdt. Jeg sporer en voksende forståelse blandt lystfiskere for, at man skal gå meget varsomt til fisk, der har permanent ophold i små vandløb. Det er indlysende nødvendigt at frede stallingen, men det er jo ikke lystfiskere, der pludselig har fisket det hele op. Tag nu tingene i den rigtige rækkefølge. For mig at se er der ingen som helst grund til at indføre tvungen C&R på sunde bestande, hvis vi nu havde det. Det kan man tage stilling til lokalt.

Johan

Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 14:46
Hej
Hvor er jeg da enig i denne tråd på mange punkter!!
jeg kan efterhånden ikke huske hvor mange år, jeg har sagt at der SKAL en lovmæssig ændring til at få en ørredbestand, op at stå her i DK. jeg mener ikke bare at der skal være fisk i vandet, for det har vi jo efterhånden gjort i mange år med udsætninger.. Men at have/få et fiskeri som de har i vores nabolande eller for den sags skyle andre steder i verden, er nok utopi at tro... men vi kan godt få en fantastisk fiskeri efter ørreder i Danmark. hvis vi tager skeen i den anden hånd, og begynder at tænke lidt anderledes end vi gør pt.
Jeg giver Ole T. helt ret i at man jo nærmest bliver udstillet som en total psykopat eller ligende. hvis man forslår C&R..
det er jo nok fordi vi her i landet spiser "skidtet" vi fanger eller ... "vi må ikke lege med maden/fisken.. " for de har også føleser?? Nogle har en evne til at give fisken, nogle evner som ... Ja faktisk kun er forbeholdt  Homo Sabiens og nogle få andre pattedyr..
Og det ødelægger dabatten totalt!! hold jer til fakta, der er lavet masse af undersøgelser på området, men en anden ting er folks moral/samvittighed.. som så også kan ødelægge den saglige debat.. og derved stoppe en udvikling, som JEG ikke tror vi kommer uden om.. nemlig et total forbud imod at hjem tage stationære Laskefisk fra vores vandløb..
 Kender det bla. fra Kongeåen i Jylland.. Når vi før i tiden havde vores turer med udsætninger af fangstmodne bækørreder.. så gik der ikke længe før det væltede op med fisker fra "syden" holland,belgien ,tyskland Osv osv.. det viste sig at Camping plads ejerne ringede til dem. og fortalte dem... at nu var der fisk udsat!!
og 4-5 fisker som gennem fisker åen i en weekend og må hjemtage 5 fisk pr. mand om dagen!!
Så er det hurtigt fiske tomt igen!! havde man nu været lidt frem synet!! og lavet en tvungen C&R.. så kunne man have "skræmt" de værste mad fisker væk. og satset lidt mere på, nogle fisker hvor hvem kvalitet og fiske oplevelser, betød lidt mere en 30 fisk med hjem til fryseren.. Tror også på sigt at disse lystfisker smider mange flere penge i nærområdet..
Mener også at der er indført kvoter på hvor mange kg. renset fisk(torsk og andre arter) man må hjemtage fra feks Norge???
Og det er vel ikke bare for sjovt??
Håber på at vi her i landet på et tidspunkt , får de stramninger på området, som der er nødvendigt, for at komme bare lidt nærere tilstande, som kan opleves i andre lande ... forsat god debat.. :)
Tommy

Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 16:31
Citat: TLL

Hej
Jeg giver Ole T. helt ret i at man jo nærmest bliver udstillet som en total psykopat eller ligende. hvis man forslår C&R..

Nu er det vist kun de mest rabiate fiskedræbere, som kommer med den slags udtalelser, faktum er jo, at selv lovgivningen kalder lystfiskeriet for rekrativt fiskeri. Og det betyder altså, at det er opnåelsen af velvære og trivsel (rekreativt), som er det primære med lystfiskeriet og blodtørstig slagtning af fangsten er noget sekundært. 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 16:37
Tommy, behøver man at være så firkantet i hovedet, at man udvisker alle nuancer mellem det rene blodbad og tvungen C&R over hele linien?!!

Hvem har ophøjet til den eviggyldige sandhed, at tvungen C&R er svaret på alle problemer med sund forvaltning af fiskebestande?

Kunne man forestille sig, at der findes lystfiskere, der på samme tid går højt op i at bevare en sund bestand, OG har meget svært ved at forlige sig med tanken om at fiske efter fisk, der med sikkerhed skal genudsættes. Jeg kender mange af denne type og ser også mig selv som en af slagsen.

Kunne man forestille sig, at man får en dybere forståelse for, hvad naturen kan bære ved hele tiden at måtte overveje, hvad man gør med fangsten. Modsat det rene C&R fiskeri, hvor man bare kan fiske løs uden at blive tvunget ud i den slags overvejelser.

Hvorfor er det antropomorfisme at hævde, at fisk ikke bryder sig om at blive fanget? Og er det ikke i alle mulige andre sammenhænge en skærpende omstændighed at forulempe mennesker eller dyr, alene fordi det er sjovt?  Hvorfor skulle man så kunne forkaste det som et relevant spørgsmål i denne debat.

Johan
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 16:40

er der nogle undersøgelser  der  måske viser, at opgraderingen af havørred  med deres gener..måske gør at der ikke er så  mange der "bliver" hjemme"

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 17:22
Citat: Johan



Kunne man forestille sig, at der findes lystfiskere, der på samme tid går højt op i at bevare en sund bestand, OG har meget svært ved at forlige sig med tanken om at fiske efter fisk, der med sikkerhed skal genudsættes. Jeg kender mange af denne type og ser også mig selv som en af slagsen.

Kunne man forestille sig, at man får en dybere forståelse for, hvad naturen kan bære ved hele tiden at måtte overveje, hvad man gør med fangsten. Modsat det rene C&R fiskeri, hvor man bare kan fiske løs uden at blive tvunget ud i den slags overvejelser.

Hvorfor er det antropomorfisme at hævde, at fisk ikke bryder sig om at blive fanget? Og er det ikke i alle mulige andre sammenhænge en skærpende omstændighed at forulempe mennesker eller dyr, alene fordi det er sjovt?  Hvorfor skulle man så kunne forkaste det som et relevant spørgsmål i denne debat.

Johan
Om der findes den slags lystfiskere, det er vel ligegyldigt, hvis fiskepresset er så stort, at C&R er en nødvendighed for at opretholde en bestand på et givent niveau - den slags lystfiskere må altså dermed indordne sig eller finde andre vande.
 
Jeg har meget svært ved at se, at man skulle får en dybere forståelse for, hvad naturen kan bære bare fordi, at man slår fangsten ihjel - jeg vil mene, at det er lige omvendt, nemlig at det er C&R lystfiskeren, der har en dybere forståelse for, hvad naturen kan bære, da han jo netop har erkendt, at det er mest bæredygtigt at genudsætte fangsten, mens fiskedræberen jo nødvendigvis må tænke, at hans hjemtag ikke har afgørende betydning i forhold til, hvad naturen kan bære.
 
Det er ikke et relavant spørgsmål, da fisk ikke har føleser og da alt lystfiskeri udøves for sjovt, så bliver dit spørgsmål til et for eller imod lystfiskeri.
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 17:40
Citat: kano3

er der nogle undersøgelser  der  måske viser, at opgraderingen af havørred  med deres gener..måske gør at der ikke er så  mange der "bliver" hjemme"

 
Steen,
 
Du rammer hovedt på sømmet - det slet ikke sikkert at det er lystfiskerne der tolder på bestandene, man mener det skyldtes ændringer af vore vandløb med fokus på havørred - så kan vi indfører catch & release alt det vi vil - lige meget vil det hjælpe hvis det er fordi alt ynglen smoltificere og stikker til havs Wink
 
Der kører i øjeblikket et forsøg i Ribe å systemet og der er stillet foreslag til flere undersøgelser, der er en udemærket artikel i april nummeret af Sportsfiskeren under titlen Hvem er vandløbets konge.
 
 


Redigeret af fiskefreak - 12 Maj 2012 kl. 17:41
Venligst
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 17:47
Steen, du misforstår næsten alt, jeg skriver. Og så lider du af den mærkværdige fejlantagelse, at du kan generalisere om, hvorfor andre fisker.

Lad nu denne debat køre på de reelle forhold. Hvis du kender til eksempler på, at nogen har vægtet retten til at slå fisk ihjel højere end en sund bestand, må du gerne henvise til det. Jeg er ikke stødt på det. Jeg er derimod tit blevet skudt i skoene, at jeg som modstander af det altomfattende påbud om C&R nærmest er ligeglad med, om jeg er med til at fiske en bestand i stumper og stykker. Det er i denne debat (ikke af dig) blevet sagt, at man bliver dæmoniseret, hvis man foreslår C&R. Ja tak, se lige hvad det siges om os, der gerne vil have lov at tage en fisk med hjem en gang imellemDisapprove

Man får ikke en dybere forståelse af noget, fordi man dræber en fisk. Nej, du er ret god til at forvrænge tingene. Men hvorfor tror du, den dybeste forståelse for bæredygtig omgang med naturen skal findes blandt naturfolk? Jeg taler om en forståelse, der synker ind under huden og ligger dybt i hele tilgangen til bl.a. fiskeri.

Johan
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 17:54
Nu er jeg jo blevet puklet på i tråde omkring Skjern Å og forvaltningen af dens Laks og ørred, men drister mig alligevel til at komme med et indput her.
 
Det faktum at man i større og større grad fisker i vande der ønskes og er selvreproducerende, kræver simpelthen at man ser med "nye" øjne på vores adfærd derude.
 
Selvom det trods alt nok er de færreste som "slagter" løs under Bækørred og Stallinfiskeri, fiskes der på stadig mere sårbare bestande, både grundet den ønskede selvreproduktion, sjældnere og sjældnere "tilførsler" fra gamle dages dambrugsudslip, og sidst men ikke mindst pga. vores betydelig lettere tilgang til vandene, og deraf forøgede fiskepres mange steder, end for blot få år siden.
 
Min pointe er at vi i vore dage, med den udvikling vi er inde i, simpelthen skal se med nye øjne på vor måde at dyrke hobbyen lystfiskeri på, det tror jeg ikke vi kommer uden om.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 18:04
Jeg er helt enig i det du siger hvad angår Kongeåen.
Dem fra "syden" tyskland og generelt bare alle andre lystfiskere der ikke har kendskab til de skrøbelige bækørrede bestande. Hvis de tager 5 ørreder med hjem om dagen, så kan man hurtigt regne ud hvorfor Kongeåen ( Sydvestjysk sportsfiskerforening ) er blevet nødsaget til at total frede bækørreden.
 
Bækørreden vokser jo meget langsom og en ørred på 50 cm er omkring 8 år.
 
De fleste som fisker bækørrede og stalling for tiden er som regl tørflue/nymfe fiskere og jeg er 100% sikker på at de fleste vil sige JA til at indføre Catch & Release Wink
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 18:10
Citat: Keld P.

 
Min pointe er at vi i vore dage, med den udvikling vi er inde i, simpelthen skal se med nye øjne på vor måde at dyrke hobbyen lystfiskeri på, det tror jeg ikke vi kommer uden om.


Det interessante spørgsmål er så: "nye øjne i forhold til hvad?" Hvilken holdning skal vi forlade? Jeg sporer ikke andet end fuld forståelse for, at man skal lade fisk leve, hvis det er nødvendigt for at opretholde en sund bestand.

Jeg må indrømme, at jeg kørte træt i debatten om Skjern å. Men sålænge jeg fulgte med, gik uenigheden vist mest på, hvordan man skulle administrere den tildelte kvote.

Johan
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 18:13
Citat: Kratluskeren

Jeg er helt enig i det du siger hvad angår Kongeåen.
Dem fra "syden" tyskland og generelt bare alle andre lystfiskere der ikke har kendskab til de skrøbelige bækørrede bestande. Hvis de tager 5 ørreder med hjem om dagen, så kan man hurtigt regne ud hvorfor Kongeåen ( Sydvestjysk sportsfiskerforening ) er blevet nødsaget til at total frede bækørreden.
 
Bækørreden vokser jo meget langsom og en ørred på 50 cm er omkring 8 år.
 
De fleste som fisker bækørrede og stalling for tiden er som regl tørflue/nymfe fiskere og jeg er 100% sikker på at de fleste vil sige JA til at indføre Catch & Release Wink
 
Det simpelthen ikke korrekt at du nævner opfiskning af tyske turister som årsag til bækørredens tilbagegang i Kongeåen det er nu nok lidt mere nuanceret end det - prøv at se hva jeg skriver lidt længere oppe i tråden.
Venligst
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 18:20
Citat: Kratluskeren

 
De fleste som fisker bækørrede og stalling for tiden er som regl tørflue/nymfe fiskere og jeg er 100% sikker på at de fleste vil sige JA til at indføre Catch & Release Wink


Jeg tror, din beskrivelse af bækørred- og stallingefiskeren rammer meget godt, bortset fra at jeg ikke er sikker på, der er så stort et flertal, der ønsker C&R indført som et generelt påbud. Og hvis du har ret i, at der stort set kun fiskes skånsomt i forvejen, hvad vil du så opnå? Hvorfor indføre regler, folk næsten følger frivilligt. Det viser måske meget godt, at truslen ikke kommer fra lystfiskere.

Johan
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 18:22
Citat: Johan

Jeg må indrømme, at jeg kørte træt i debatten om Skjern å. Men sålænge jeg fulgte med, gik uenigheden vist mest på, hvordan man skulle administrere den tildelte kvote.

Johan
 
Ja Johan så var vi to........
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 18:51
Citat: tranholm

Citat: DNA7

Totalfred bækørreden, hvis det er nødvendigt, men lad være med at pine den samme fisk igen og igen unødigt, det giver ikke mening !! Unhappy At drage konklusioner om adfærdsændring på så tyndt et grundlag, det er simpelt hen for useriøst, og husk så på, at "en" forkert håndtering, så er det definitivt slut... !

Med respekt for diverse meninger om C&R, mener jeg ikke de bygger på spinkle grundlag rundt om i verden. De lystfiskere der rejser rundt i verden lever med C&R
og har stor respekt for dette.
Det gælder Dee i Skotland, Rusland, flere steder i USA samt mange steder i Bosnien, Slovenien og mange andre steder. Jeg har fisket i de omtalte lande og har aldrig set døde fisk komme drivene eller langs med kanter.
 
Hvorfor er vi altid så skeptiske når det gælder vore egne vande, og hvordan kan vi tale imod det når det fungerer andre steder, hvormange beviser og undersøgelser skal der til, var det ikke lettere at prøve det i en periode på ex. 3 år og så tage udgangspunkt i resultaterne af det.
 
For mig ligner det noget der minder om dette, at vi alle mener vi skal have misbrugscentrer, boligere til handicappede med mere, men ingen ønsker at være naboer til dem.
 
God weekend
 
Ole T
  
   
 
Jeg er stortset enig i det meste af det du skriver, men der er sku stadigvæk en C&R problem i Bosnien. Det ved jeg fordi at jeg selv kommer dernede fra, og tro mig. De "lokale" eller rettere sagt "alle" fiskere. (Nævner ikke fluefiskere) Men de gør det umuligt for bestandene, fordi de overfisker og tager alt med hjem, om fiskene har mål eller ej. Jeg gider ikke engang nævne miljøet. Og de har nogle store åer som kan producere mange ørreder, hvis man bare gjorde noget ved det ville det være et fiskeparadis.
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 19:27
Bækørred bestanden i kongeåen er nok også faldet drastisk på grund af at de ikke sætter store fangstklare ørreder ud mere som i gamle dage. Skarven er nok også en stor del af skylden, i hvertfald hvad stalling angår.
 
De fleste bækørred og stalling fiskere er som regl Catch & Release. Hvis nu f.eks ved varde å systemet at laksefiskerne begynder at rykke op i grindsted/ansager å for at fiske laks, så vil de jo med garanti fange en masse bækørreder. fiskepresset vil stige voldsomt. 
 
Så er spørgsmålet bare om de vælger at sætte dem ud igen eller om de tager fiskene med hjem ?
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 19:39
Hej Zlatan
 
Jeg ved ikke hvilken floder/elve du tænker på, men der hvor vi fiskede var det efter vilde fisk og et meget kontroleret fiskeri med effektiv kontrol, vi fiskede i 3  forskellige vandløb ex. Ribnik.
 
Men det ved du selfølgelig meget mere om da du kommer derfra, jeg har kun positive oplevelser og vil meget gerne tilbage.
 
Ole T 
Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 19:50
Citat: tranholm

Hej Zlatan
 
Jeg ved ikke hvilken floder/elve du tænker på, men der hvor vi fiskede var det efter vilde fisk og et meget kontroleret fiskeri med effektiv kontrol, vi fiskede i 3  forskellige vandløb ex. Ribnik.
 
Men det ved du selfølgelig meget mere om da du kommer derfra, jeg har kun positive oplevelser og vil meget gerne tilbage.
 
Ole T 
 
Hej Ole.
 
Ja der er områder, eller såkaldte "revir" som er beskyttede og velfungerende. Der fører de deres egen kontrol osv. Men jeg tænker på det nordlige "Una" som der ikke findes nogle regler, det samme med Sana(Som Sanica løber ud i) Den er i en endnu dårligere tilstand, udover rovfiskeri, bliver der smidt alt i den elv, fra skrot til olie og gift affald. Men jeg skal derned næste år igen så må vi se om der er sket nogle forbedringer.
 
Hilsen Gulvmanden ;)
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 20:42
Nu er det vist kun de mest rabiate fiskedræbere, som kommer med den slags udtalelser, faktum er jo, at selv lovgivningen kalder lystfiskeriet for rekrativt fiskeri. Og det betyder altså, at det er opnåelsen af velvære og trivsel (rekreativt), som er det primære med lystfiskeriet og blodtørstig slagtning af fangsten er noget sekundært.   Citat slut 
 
Mener du det fiskeri du selv foretager dig, fra båd er iorden? Eller er det også C&R når du står med "spætten" højt i vejret, eller de mange vintertorsk,
Steen Kehler???
Med venlige tanker
Per Hansen
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 20:57
 
Det simpelthen ikke korrekt at du nævner opfiskning af tyske turister som årsag til bækørredens tilbagegang i Kongeåen det er nu nok lidt mere nuanceret end det - prøv at se hva jeg skriver lidt længere oppe i tråden.
[/QUOTE]

Hej Claus
Jeg har efter over 10 år i vandplejen i SSF. sat flere fisk ud fangst klare str. end du nogen sinde kommer til at fange ;) det er jeg næster 110%sikker på..
 Og når man kunne sætter ca 400-500 kg ud på en forholdsvis kort strækning og efter 14 dage var det faktisk næsten umuligt af finde/fange en fisk der, og i stykkerne langt derfra både opstrøms og nedstrøms.. så har/havde indrykket fra "syden" klart en betydning!! og meldingerne fra camping gæsterne var da også at folk slæbte fisk med hjem..
 Om fordelingen af de fisk som smoltificerer, nu er blevet så stor at de næsten rykker ud alle sammen??? det skal jeg ikke kunne side, da jeg ikke er i vandplejen mere.. men ved da at der er blevet lavet undersøgelser, som skulle vise hvor stort smolt udtrækket er.. men jeg ved ikke af hvem og hvor, men måske DTU??

 Johan jeg er ikke så firkantet som du skriver, :) men synes bare at det er den generelle holdning herinde..
Hvis fiske trykket bliver så stort at der er risiko for at en bestand kolapser.. så må der vel andre boller på suppen??
Og så mener jeg at folk må søge nye veje, mht. at få mad/fisk på bordet..
Jeg er også enig med dig Keld skytte!!Smile
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 21:03
Citat: Taonga

Nu er det vist kun de mest rabiate fiskedræbere, som kommer med den slags udtalelser, faktum er jo, at selv lovgivningen kalder lystfiskeriet for rekrativt fiskeri. Og det betyder altså, at det er opnåelsen af velvære og trivsel (rekreativt), som er det primære med lystfiskeriet og blodtørstig slagtning af fangsten er noget sekundært.   Citat slut 
 
Mener du det fiskeri du selv foretager dig, fra båd er iorden? Eller er det også C&R når du står med "spætten" højt i vejret, eller de mange vintertorsk,
Steen Kehler???
Med venlige tanker
Per Hansen

jeg tror at du Per er vel at komme lidt væk fra emnet, som handler om C&R på ørred området, du kunne jo evt sende en personlig besked til Steen?? bare et forslag til at holde focus på rette spor.
Tommy
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 22:53
 Hvorfor er vi altid så skeptiske når det gælder vore egne vande, og hvordan kan vi tale imod det når det fungerer andre steder, hvormange beviser og undersøgelser skal der til, var det ikke lettere at prøve det i en periode på ex. 3 år og så tage udgangspunkt i resultaterne af det
 
Jeg er enig med dig Smile Foreningerne burde prøve det.
Hvis de ikke vil prøve det, så burde de i det mindste prøve at dele å systemet op, således at de øverste stræk er catch & release og de nederste er frit fiskeri, så er der også lidt fiskeri til dem der vil have en fisk med hjem.
 
Foreningerne vil dog hurtigt opdage at tætheden af bækørreder er størst på de strækninger der er indført Catch & Release fiskeri.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2012 kl. 23:01
Citat: Taonga

 
Mener du det fiskeri du selv foretager dig, fra båd er iorden? Eller er det også C&R når du står med "spætten" højt i vejret, eller de mange vintertorsk,
Steen Kehler???
Med venlige tanker
Per Hansen
Ja!, selvfølgelig er det iorden at hjemtage spisefisk ved småbådsfiskeri på Øresund i form af rødspætter og torsk, da lystfiskernes fangster/fiskepresset på ingen måde udgør nogen trussel mod bestandene i det område - mens det burde være en selvfølge, at man fisker C&R på bækørreder i vandløb, da bækørrederbestandene i vandløb er under meget større pres fra bl.a. lystfiskere samt prædation fra skarv, mink mm.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 01:26
Citat: TLL

 
 Johan jeg er ikke så firkantet som du skriver, :) men synes bare at det er den generelle holdning herinde..
Hvis fiske trykket bliver så stort at der er risiko for at en bestand kolapser.. så må der vel andre boller på suppen??
Og så mener jeg at folk må søge nye veje, mht. at få mad/fisk på bordet..
Jeg er også enig med dig Keld skytte!!Smile


Jamen det er jeg da glad for at høreSmile Det, der provokerer mig så meget i denne evigt tilbagevendende debat, er, at tingene altid skal trækkes så skarpt op. Det er, som om der kun findes et enkelt alternativ til tvungen C&R, nemlig den rene ligegyldighed i forhold til at skåne bestandene. Man kan sagtens fiske skånsomt og forsvarligt, selvom man ikke bekender sig til tvungen C&R.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke nye veje til mad/fisk på bordet, der kan tænkes at være mere skånsomme og selektive end forsvarligt lystfiskeri?!

Johan
Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kalle iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 01:46
Minken er ikke en man spøger med STEEN!!!Angry mht cr så er det ikke noget jeg selv praktisere, men kan godt forstå andre gør!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 10:37
Citat: Johan

[QUOTE=TLL]
 

Det er, som om der kun findes et enkelt alternativ til tvungen C&R, nemlig den rene ligegyldighed i forhold til at skåne bestandene. Man kan sagtens fiske skånsomt og forsvarligt, selvom man ikke bekender sig til tvungen C&R.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke nye veje til mad/fisk på bordet, der kan tænkes at være mere skånsomme og selektive end forsvarligt lystfiskeri?!

Johan


Det er et yderst kompleks emne, jeg tager også gerne en fisk i ny og næ til spisebordet men mener også at jeg er i stand til selv at forvalte en fornuftig balance. Virkeligheden afslører desværre bare noget andet. Hvor mange tråde har der ikke været på det seneste omkring tømning af søer og moser? Hvor mange tråde har der ikke været omkring opfiskning af kvotaer i vestvendte lakseåer? Alle disse tråde og diverse fangstrapporter viser ganske tydeligt, at der ikke er noget realistisk alternativ til tvungen C&R, da en ganske stor del af de danske lystfiskere ikke er i stand til selvforvaltning af bestande - der går ganske enkelt blodrus i det.

Som en lille sidetanke, så kunne jeg godt tænke mig at høre modstanderne af tvungen C&R's holdning til f.eks. karpefiskeri og andet fiskeri efter ikke-spisebare arter?

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 10:40
Citat: kalle iversen

Minken er ikke en man spøger med STEEN!!!Angry 
Nej da, mink er faktisk en noget undervuderet faktor, når det gælder prædation på bl.a. bækørreder i de danske vandløb og lystfiskerforeningerne ved mange vandløb kunne(burde) ved hjælp af fælder få reduceret antallet af mink til gavn for fisk og lystfiskere mm.
Man kan ofte låne fælder af skovvæsnet i de fleste statsskovdistrikter. 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 11:21
Citat: Jan Persson



Det er et yderst kompleks emne, jeg tager også gerne en fisk i ny og næ til spisebordet men mener også at jeg er i stand til selv at forvalte en fornuftig balance. Virkeligheden afslører desværre bare noget andet. Hvor mange tråde har der ikke været på det seneste omkring tømning af søer og moser?


Hvorfor man skal gå hele vejen, hvis fangstbegrænsning kan løse problemet. Dem, der skider på reglerne, får du ikke fat i ved at stramme reglerne. De skal stoppes med mere kontrol/hårdere straffe.

Hvor mange tråde har der ikke været omkring opfiskning af kvotaer i vestvendte lakseåer? Alle disse tråde og diverse fangstrapporter viser ganske tydeligt, at der ikke er noget realistisk alternativ til tvungen C&R, da en ganske stor del af de danske lystfiskere ikke er i stand til selvforvaltning af bestande - der går ganske enkelt blodrus i det.


Og hvor er det så, du finder belæg for den påstand? Jeg er enig i, at der gik totalt panik i det hele, fordi vi havde en fantastisk start på sæsonen. Men ser man på bestanden er der da masser af glæde sig over, og er der noget, man ikke kan bruge den til, er det at indføre påbud om C&R.

Johan
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 11:42
Citat: Johan



Hvorfor man skal gå hele vejen, hvis fangstbegrænsning kan løse problemet. Dem, der skider på reglerne, får du ikke fat i ved at stramme reglerne. De skal stoppes med mere kontrol/hårdere straffe.



Jo, det fangstbegrænsning er en udmærket løsning - men det kræver jo som du også selv skriver mere kontrol. Hvordan forestiller du dig, at der indføres fangstbegrænsning/kvota ved hver eneste lille bæk med stalling/bækørreder? Hvem skal kontrollere at disse overholdes?



Og hvor er det så, du finder belæg for den påstand? Jeg er enig i, at der gik totalt panik i det hele, fordi vi havde en fantastisk start på sæsonen. Men ser man på bestanden er der da masser af glæde sig over, og er der noget, man ikke kan bruge den til, er det at indføre påbud om C&R.

Johan


Jeg tror du misforstår mig Johan. Det jeg mener er, at der allerede er flere, som mener at fiskeriet skal gives mere eller mindre frit i f.eks. Skjern Å fordi kvoten blev opfisket på en uge. Altså blodrusen - eller omformuleret "jeg har også ret til at hjemtage en fisk når nu jeg har betalt kontingent".  Vi er vist alle enige om, at der foregår et omfattende fiskeri efter såkaldte "støvlelaks" i Skjern Å, jeg har i hvert fald kendskab til min. 2, der allerede er taget på fersk gerning. Så også fangstbegrænsning/kvota har sine begrænsninger med mindre du vil indføre 24 timers overvågning og kontrol. Ja, de vil også være der hvis der indføres 100% C&R - men mon ikke de vil være lidt mere forsigtige og lidt nemmere at afsløre?

I øvrigt - bare for en god ordens skyld - så er jeg ikke fortaler for C&R i Skjern Å, jeg bruger den blot som et eksempel på den manglende selvkontrol vi som lystfiskere udviser når fiskeriet er godt, uden tanke på at det nok er et enestående tilfælde og næste år kan se helt anderledes ud.


Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 12:00
Citat: Jan Persson


Jo, det fangstbegrænsning er en udmærket løsning - men det kræver jo som du også selv skriver mere kontrol. Hvordan forestiller du dig, at der indføres fangstbegrænsning/kvota ved hver eneste lille bæk med stalling/bækørreder? Hvem skal kontrollere at disse overholdes?


Hvem skal kontrollere, at tvungen C&R overholdes?

Jeg tror du misforstår mig Johan. Det jeg mener er, at der allerede er flere, som mener at fiskeriet skal gives mere eller mindre frit i f.eks. Skjern Å fordi kvoten blev opfisket på en uge. Altså blodrusen - eller omformuleret "jeg har også ret til at hjemtage en fisk når nu jeg har betalt kontingent".  Vi er vist alle enige om, at der foregår et omfattende fiskeri efter såkaldte "støvlelaks" i Skjern Å, jeg har i hvert fald kendskab til min. 2, der allerede er taget på fersk gerning. Så også fangstbegrænsning/kvota har sine begrænsninger med mindre du vil indføre 24 timers overvågning og kontrol. Ja, de vil også være der hvis der indføres 100% C&R - men mon ikke de vil være lidt mere forsigtige og lidt nemmere at afsløre?


For det første har jeg ikke set folk argumentere for at give fiskeriet frit. Eller noget der bare ligner. For det andet kan jeg ikke se, hvorfor et påbud om C&R skulle gøre folk mere forsigtige. Der er i forvejen pligt til at tjekke status på kvoten før hver eneste fisketur. Så ingen kan påberåbe sig uvidenhed, hvis de prøver at liste en fisk med hjem. Hvorfor skulle det være lettere at afsløre, fordi man har formuleret et forbud anderledes?

Johan
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 16:45
Hvis foreningerne ikke vil indføre C&R så burde de i det mindste indføre en Kvote for bækørredfiskeriet.
 
De kunne dele kvoten op ligesom de har gjort ved laksefiskeriet, således at fiskepresset ikke bliver så stort på de forskellige Zoner i åen. Alle bækørreder fra 45 cm og opefter skal genudsættes for at bevare de vigtige gydefisk.
 
Angående hvad kvoten skal være, det er et godt spørgsmål ?
 
Bækørredbestanden er skrøbelig, ørrederne vokser langsomt, fiskepresset er stort og skarven er i åen næsten hver vinter nu.
 
Vil det give en sund bestand og et bæredygtigt fiskeri efter bækørred ?
 
Jeg er åben for alle muligheder, men med respekt for diverse meninger om C&R, så tror jeg fuldt & fast på at den eneste rigtige vej mod en sund bestand af store, velvoksne bækørreder, er Catch & Release..


Redigeret af Kratluskeren - 13 Maj 2012 kl. 16:49
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 17:05
Det eneste du får ud af det er et udviet vestjysk støvlefiskeri desværre
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 17:17
Jeg tror så dog at langt de fleste nok vil overholde gældene regler i et givent vandløb, men der er jo altid nogle ganske få som ikke magter at indordne sig under sådanne, de findes overalt, og er alligevel udenfor almindelig rækkevidde.
 
 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 17:18
Der er flere end du tror og det er mest lokale du vil blive slemt overrasket hvis de rigtige tal kommer frem
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 17:56
Hej alle.
Jeg "googlede" lige bækørred, og fandt denne artikel:
Den beskriver nogle af de ting der påvirker bækørredens eksistens.
 
Vh.  IJ
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 18:34
En svær debat. Hvis en art er truet, må man selvfølgelig lave nogle relevante regler. Om det skal være C & R eller andet, må være op til det pågældende fiskevand/ forening. 

Som jeg ser det, er fiskepresset mange steder meget stort. Der bliver solgt mange dagkort. Det handler selvfølgelig også, om at få økonomien til at hænge sammen for foreningerne. Der bliver høstet mere en sået. Der er ikke plads til naturens egne predatorer. Der er gået "ged" i mange ting. Skarv, mink osv. Samtidig er vi nogle lystfiskere, som der også skal være plads til. 

Jeg tror at hele måden vi forvalter lystfiskeriet i vores ferske vande på, trænger til en generel vurdering. Der er mange andre, udefra kommende faktorer, men vi kan feje for egen dør først.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 18:57
Citat: Johan

Citat: Keld P.

 
Min pointe er at vi i vore dage, med den udvikling vi er inde i, simpelthen skal se med nye øjne på vor måde at dyrke hobbyen lystfiskeri på, det tror jeg ikke vi kommer uden om.


Det interessante spørgsmål er så: "nye øjne i forhold til hvad?" Hvilken holdning skal vi forlade? Jeg sporer ikke andet end fuld forståelse for, at man skal lade fisk leve, hvis det er nødvendigt for at opretholde en sund bestand.

Johan
Ja Johan, jeg tænker jo på at vore fangstobjekter, i dette tilfælde Bækørreden jo beviselig er trængt på flere fronter, en af de mest oplagte at tage fat i, må vel være vores egen "belastning" hvilket vil sige at man enten freder fisken, eller stadig udøver vores hobby på den mindst skadelige måde, hvilket alt andet lige må være at fange fiskene og genudsætte dem, noget der allerede sker mange steder enten permanent, eller i det mindste en årrække.
 
Jeg har jo erfaret, at det åbenbart er ganske vigtigt, og måske endda essentielt, i manges udøvelse af lystfiskeriet, at man har retten til at tage fisk med hjem, en holdning jeg ikke forstår, da vi vel næppe fisker af madnød, endnu mindre forstår jeg dem som mener det er "sygt" at fange fisk for "sjov" for at genudsætte dem efter at have "moret" sig med dem, denne adfærd bruges jo alligevel i rigt mål hvis man fanger undermålere, eller fisker fredfisk.
 
Vi bliver nødt til at se i øjnene at tiderne skifter, og vores hobby er mere lyst  end nødvendigt betinget, så man kommer nok ikke udenom visse afkald af den ene eller anden art fremover. 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:27
Helt fint med C&R - men måske skulle vi gå tilbage i fiskeplejen for at se på, hvilke fisk vi avler på. Mit indtryk af det er, at der er sat mest fokus på havørred og havørred. Så er det vel logisk at man får havørred.  Måske har de årelange udsætninger flere steder medvirket til, at vi har ladet de forfodrede dambrugsopdrættede større udsætningsfisk æde sig gennem det naturlige mindre yngel inklusive de små kære bækørred. Hvis det er rigtigt, så er det ikke kun skarv og mink, der har gjort det.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:49
Hej Keld

Min oplevelse er, at du efterlyser en forståelse for bækørredens kvaler, som forlængst har indfundet sig. Folk ved jo godt, at bækørreden skal have hjælp. Derfor stejler jeg, når nogen lægger op til et helt nyt syn på vores hobby. Det er for mig at se en helt unødvendig overreaktion. Se på stallingen. Hvor mange protester har du hørt mod, at den blev fredet i foreløbig 3 år? Jeg har ikke hørt nogen. Heller ikke fra modstandere af tvungen C&R.

For mig er problemet ikke, at man freder en bestand, når det er nødvendigt. Men hvis forestillingen er, at vi skal vænne os til, at det fremover er måden at dyrke vores hobby på, har jeg en hel del fluegrej til salg.

Johan
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:02
Citat: Keld P.



Jeg har jo erfaret, at det åbenbart er ganske vigtigt, og måske endda essentielt, i manges udøvelse af lystfiskeriet, at man har retten til at tage fisk med hjem, en holdning jeg ikke forstår, da vi vel næppe fisker af madnød, endnu mindre forstår jeg dem som mener det er "sygt" at fange fisk for "sjov" for at genudsætte dem efter at have "moret" sig med dem, denne adfærd bruges jo alligevel i rigt mål hvis man fanger undermålere, eller fisker fredfisk.
 



Præcis Keld - derfor gentager jeg lige mit spørgsmål til modstanderne af C&R. Skal fiskeri efter karper og andre fisk, der ingen spiseværdi har, forbydes - eller hvordan skal det praktiseres?

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:10
Citat: Jan Persson


Præcis Keld - derfor gentager jeg lige mit spørgsmål til modstanderne af C&R. Skal fiskeri efter karper og andre fisk, der ingen spiseværdi har, forbydes - eller hvordan skal det praktiseres?


Det var mere relevant at stille det spørgsmål, hvis nogen forsøgte at tvinge C&R-folket til at ændre deres fiskeri. Her er sagen omvendt.

Johan
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down