23 online nu |  Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Læsestof
Artikler i alt: 1432
i dag: 0
25618 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Trollingtur til Bornholm efter laks
Indsendt Onsdag d. 14 november 2001 - af  Carsten Graulund-Jørgensen
Af Carsten Graulund-Jørgensen

Dette er en beretning om et 6-dages trolling-arrangement til Bornholm, som undertegnede var blevet inviteret på, af fiskeklubbens trolling-ekspert, Steen Hansen.

Et stykke tid før afgangsdatoen kom Steen omkring mit kontor for at spørge om jeg havde lyst til at tage med på denne tur, og umiddelbart var min første indskydelse straks at sige ´´Ja tak´´, men kom i tanke om at det måske ville være en meget god ide også at få afklaret på hjemmefronten. Her blev der da heldigvis også sagt ja. Så forudsætningerne for at tage af sted var altså i orden.

Nu blev det tid til at foretage de indledende øvelser. Disse indbefattede indkøb af mad til diverse frokoster til indtagelse på vandet, der kommer man jo ikke lige forbi en smørrebrødsforretning, og pakning af tøj til perioden. En anbefaling; hvis det ikke er en meget varm periode man kommer ind i, så husk godt med varmt tøj og helst også en flydedragt, for det bliver altså koldt at sidde en hel dag på søen.

Nå, endeligt blev det lørdag og Steen & jeg skulle mødes ved HH-ferries i Helsingør kl. 15 for at kunne nå færgen. Efter at have kørt ´tværs´ over Sverige, med båden på slæb, nåede vi Ystad, hvor vi skulle have Bornholmerfærgen kl. 18.00. Efter endnu en sejltur nåede vi endeligt Bornholm, hvor vi skulle finde vores indkvartering.

Vi havde været så heldige at Steen havde haft kontakt med et par andre gutter, som også skulle fiske, så vi kunne dele sommerhus med dem. Ellers skulle vi have haft lejet vores eget, og så var prisen blevet noget højere. De første meldinger fra gutterne var lidt nedslående, idet de havde fisket i 3 dage uden at få fisk ombord.

En overnatning senere blev det så endeligt tid til at komme på havet for at overvinde disse fart- og ædemaskiner som laks jo er.

Det var nu blevet søndag, og efter at have rigget 6 stænger til og sejlet ca. 1½ time uden at mærke nogen fisk, kom forløsningen så. Pludselig skratter knarren frenetisk, og der er fisk på agnen. Det viser sig at det er på en af side-stængerne, der fisker i ca. 40 fods dybde, der er gang i. Efter i fællesskab at have bjærget de øvrige stænger, er det tid til at begynde at fighte fisken. Da vi startede med at fiske ´side´, dvs. de 3 stænger i min side var mine og de 3 andre var Steen´s, og hugget var hos mig, blev det mig der skulle kæmpe fisken ind til landing.
Nu skal det lige siges at det var min første laks, så med adrenalinet´pumpende, begyndte jeg at fighte fisken. Efter at have taget nogle gevaldige udløb blev den efterhånden så træt at jeg kunne kante den ind mod båden, men lige så snart den fik øje på båden, tog fanden ved den og den stak igen af. Ikke desto mindre vovede Steen den kommentar, at den nok var omkring de 4 kg. Efter at have haft fisken oppe ved båden et par gange mere, hvor den så tog udløb igen, var den efterhånden blevet træt nok til at vi kunne nette den. Og hvilken flot fisk, min første laks. Det viste sig at den vejede lige omkring de 7 kg., så herefter blev det en stående joke at fiskene vejede omkring 4 kg. indtil de blev vejet.

Stængerne blev nu rigget til igen, og vi trollede roligt videre, nu havde vi jo fået den første fisk. Det gik endnu nogle timer, og så var der fisk igen. Pudsigt nok på den samme stang som før. Efter jeg nu havde taget den første, skiftede vi tur ordning således at vi skiftedes til at fiske med alle 6 stænger. Så nu var det Steen´s tur til at fighte fisk. Og efter ca. 15 min. kunne vi nette endnu en fisk. Det tegnede jo godt med i hvert fald to fisk allerede på første dag. Nå, det blev endnu en 4 kg.´s fisk, men denne vejede ca. 8,5 kg. Og det blev den sidste fisk på denne dag.

Mandag tog vi noget tidligere afsted, da vi jo ikke først skulle sætte båd i vandet, men det blev alligevel over frokost før vi mærkede noget til fisk. Denne gang var det i Steen´s side at klemmen blev udløst i 120 fod´s dybde, og efter en intens fight kunne der landes endnu en fisk på ca. 8,5 kg. Senere blev det så min tur til at fighte fisk. Denne gang troede jeg godt nok det var en heftig torsk det havde taget agnen i 120 fod, for den blev bare nede i vandet. Ikke noget med at gå mod overfladen på noget tidspunkt, men da afgørelsens time endeligt oprandt viste det sig at være en flot laks på lige omkring de 11 kg. Og så var det ellers også slut for den dag.

Tirsdag kom vi ud i nogenlunde tid, og hen på dagen var der fisk igen. Steen kunne efter en lidt hidsig fight hente endnu en fisk ombord. Denne gang på omkring 7 kg. Senere oplevede jeg et kanon-hug af en fisk, der tog et udløb på noget der lignede 500 fod. Umiddelbart en fisk der sad godt på krogen. Så efter at have bjærget det øvrige grej, gik jeg i gang med at fighte. Og efter at have kæmpet med fisken i noget der lignede 20-30 min. hvor den tog det ene hidsige udløb efter det andet, fik jeg endeligt fisken i nærheden af båden så vi kunne se den. Og sikken en tamp. Efter Steen´s mening meget pænt på den gode side at de 10 kg, måske endda nærmere de 20. Men nu gad den altså ikke lege med mere, så den rullede lige et par gange og pist borte var den. Og jeg var tude-færdig, men sådan er livet nu engang. Vi nåede at få endnu et par hug, den ene havde jeg på krogen et par minutter og så var den væk, og så havde vi, uden at vi opdagede det, åbenbart haft en fisk på, der nok så nydeligt havde ´skrællet´ kødet at vores agn, en brisling, dog uden at krogen havde sat sig, så enten havde den været meget heldig eller også havde den haft så store mellemrum mellem tænderne at den kun lige brugte brislingen som tandstik.

Onsdag kom vi lidt sent på vandet og vi sejlede i lang tid uden at mærke spor, men det var kun lige til jeg skulle kontrollere mine agn. Mens agnen flød op gennem vandet mærkede jeg pludseligt at der var noget på. Og efter et par minutter kunne jeg så konstatere at jeg var blevet den lykkelige ejer af endnu en laks, denne gang dog kun lige omkring de 2-3 kg. Den var godt nok over mindste målet, men vi prøvede alligevel om vi ikke kunne sætte den tilbage, så den kunne vokse sig større. Men på trods af vores anstrengelser ville den ikke begynde at svømme, så jeg valgte at tage den med hjem. Det blev også den eneste fisk vi fik. Mens vi trollede rundt kunne vi godt se at det begyndte at blive tåget, og eftersom tågen tog til, valgte vi at gå tidligt ind. Hvilket nok var en god ide, for efterhånden som vi kom ind mod kysten blev sigtbarheden ringere og ringere. På et tidspunkt vil jeg skyde på at sigten ikke var på meget mere end ca. 25-50 m. Så det blev en spændende hjemtur, men heldigvis har Steen da radar ombord. Jeg kan så lige hilse og sige at selv måger ser store ud på sådan et radar-billede.

Torsdag var vejret blevet noget værre, og der var blevet lovet op til kuling, så vi aftalte, at vi kun lige ville være ude til det blev for slemt. Men med vinden ind agter gik det stille og roligt, det var først da vi skulle til at sejle med næsen mod vinden at vi fandt ud af at bølgerne måske var lidt højere end vi umiddelbart gik ud fra. De største var vel noget over 2 meter. Men tiden gik og pludselig havde vi været ude i noget der lignede 7 timer, så vi valgte at gå i havn uden fisk.

Fredag, sidste dag, var vejret altså for slemt, i dag kom kulingen åbenbart og også med sne og slud, og da vi alligevel kun kunne have max. 1/2 dag, valgte vi at blive inde.

Men 5 fiskedage ud af 6 var da helt i orden. Hvad fangsten angik, brokkede Steen sig lidt over at vi ikke havde fanget mere. Men når man betænker at der havde været omkring 70 både ude de fleste af dagene og der ikke var landet mere end ca. 20 fisk pr. dag, synes jeg ikke at det var helt galt. Jeg var i hvert fald godt tilfreds med de 3 fisk jeg fik med hjem. Så efter turen over Sverige til Helsingør, hvor kæresten ventede på mig, kunne jeg se tilbage på 6 dage, som jeg synes var en kanon-god oplevelse.

Mange tak til Steen for at have inviteret mig, og får jeg tilbuddet igen, siger jeg fluks ja.

Er der andre af jer der får muligheden for et par dages trolling, og I har tålmodighed til de perioder, hvor der ikke sker noget og man bare kan sidde og nyde tilværelsen, afløst af hektiske perioder, hvor der skal hives grej hjem og fightes fisk, så håber jeg at I tager imod. Om ikke andet så bare for at prøve det.

Knæk og Bræk fra en begejstret fremtidig (hvis jeg får muligheden) trolling-fisker

PS.
Der er desværre ingen billeder af min 11 kg.´s laks, men sådan her ser den ud når den er røget. Læg mærke til engangslighteren der står op af fisken.