31 online nu |  Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Læsestof
Artikler i alt: 1432
i dag: 0
25618 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Læst 1065 gange.
Lystfiskerweekend, Österlen, 2004
Indsendt Tirsdag d. 20 april 2004 - af  Per Jacomo
Jo, en ny tradition er under opsejling og derfor fik vi for 2. år i træk sat de 3 jyder og de 2 sjællændere/københavner til, at få koner og børn til at dyrke "sig selv" i den forlængede weekend 25. - 28. marts 2004, mens vi 5 herrer fornøjede os seriøst i huset i Brantevik hinsidan...

At turen også denne gang skulle blive hyggelig, fornøjelig og tillige rimeligt fiskerig gjorde bestemt ikke det hele dårligere og hér et par ord om de nævnte dage i marts.

Som det hører og bør sig med traditioner, så var alt klarlagt omkring ´´hvem er madprimusmotorer´´ og hér hedder de altså Flemming fra det jyske og René (han er Københavner! - født på Sjælland). Så er det på plads.

Dernæst så mødes vi torsdag aften og det med lidt let og elefant mad og det er så noget med forloren skildpadde og lidt drikke og så ikke mere om mad i denne omgang.

Fredag
Nå, men tilbage til selve fisketuren, hvor vi den første ´´rigtige´´ fiskedag dyrkede Kåseberga, som er og bliver Renés yndlingsplads, hvor han i øvrigt har sin helt EGEN sten. Imponerende, og lur mig om der ikke også var en enkelt fisk denne gang, i øvrigt til vor jyske ven Lars fra Billund (han er jyde!). I det i øvrigt meget ´´brune vand´´ lurede Lars en havørred på 1,8 kilo og helt ok til ´´tag med hjem´´, ja tak !

Dagen bød også på vejrlig som var svært ubestemmeligt inclusive mørke skyer, lidt solskin og lur mig om vi ikke også fik sne midt under vores middag ved ´´plankebordet´´ - i Kåseberga Hamn - som du ser hér (jeg er fotograf og de andre æder !):

Nå, men dagen gik roligt og gemytligt, om end vi om eftermiddagen klogeligt trak til andre vande - lad os blot sige ´´Brantevik og omegn´´- hvor vi ville præsentere de gæve jyder for René og undertegnedes nyeste ´´fund´´ på Svenskekysten..
Flemming fra det vestjyske tog jeg personligt ved hånden og anviste ´´min fiskeplads´´ og efter 5 kast, så lød det ´´Per, Per, Per, jeg har fisk på´´... Ak ja. Vores gæstfrihed fra sidste år var atter i vælten, idet Lars altså om formiddagen nu havde erhvervet en fin ørred på 1,8 kilo omkring ´´Rene´s sten´´ og nu mindsanten, så tog Flemming sig af en i øvrigt mægtig fin fisk på 2,4 kilo rent. En flot og sølvblank havørred, som kun svenskekysten kan præstere det (lad mig dog hér vise respekt for de bornholmske sildeædere og de ligeså fra Møns og Stevns kyster!)..

Anyway så tillod Flemming sig i øvrigt, at jeg også skulle nette den stridsomme havørred, hvilket jeg som Sjællænder (født i København) naturligvis gjorde på behørigt vis uden at tabe den på netkanten eller den slags. Sådan er vi fra Sjælland, når vi er gæstfri!

Samme dag slog endnu en Jyde til nemlig Erik (født i Jylland, boende på Fyn), der fravristede vores vand en fin fin havørred på 2,0 kilo og rigtigt læst, så indebragte denne 1. fiskedag fredag IKKE René og jeg (værter) så meget som en enkelt bette fisk! Uhadadadadada..

I øvrigt indebragte denne dag endnu en oplevelse, da jeg telefonisk blev orienteret om, at jeg nu havde fået en ny chef, i øvrigt fra Bergen i Norge - og bosiddende samt med office der - hvilket vel må betyde, at ´´man´´ må møde bossen deroppe lidt i ny og næ og måske ??? medbringe sin laksekæp til en af de vestnorske elve! God idé ikk´ - synes jeg.

Fredag aften og hyggelige stunder i traditionens tegn lader jeg stå ubeskrevet hen i denne omgang.

Lørdag
var dagen, hvor Sjælland kom på tavlen og hér var det René, som kunne lande en flot flot havørred på 2,4 kilo rent og i øvrigt fanget på hans ´´yndlingsinstrument´´ bobleflåd og flue (Glimmereje, Pink, naturligvis!). Undertegnende Per fik igen igen fornøjelsen af, at nette en genstridig fisk og min gæstfrihed var nærmest umættelig i forhold til det ´´at ville hjælpe andre´´ med deres fine havørred.

Lad os lige titte på en glad fisker og en knapt så glad fisk (2,4 kilo havørred) :

Nå, men pladsen vi var på var for i øvrigt ´´en plads nord for Simrishamn og syd for Kivik´´ og en plads René og jeg nu i over 3 år har ´´haft for os selv´´ i forhold til, at vi ALDRIG har mødt en dansker hér..

Men men nu er den tid også forbi, idet vi faktisk mødte 3 danskere, hvoraf René og jeg - vi lader ham forblive unavngiven - kendte den ene ganske godt. Lad mig i øvrigt slå fast, at vi jo ikke ´´ejer fiskepladser´´ René, nogle af de andre sjællandske/københavnske rødder og jeg, men men vi har gjort det til en hobby, at finde vore egne pladser og undgå ´´massefiskeriet´´, som jo dels styres af bl.a. den i øvrigt fine fine fiskebog ´´Havørred-spin og flue i saltvand´´ af Jan Grünwald.

Anyway vi var på pladsen og vi blev der hele dagen....

Tiden gik og snart var vi på den ´´rigtige´´ side af kl. 12.00 middag, hvor jeg skulle løbe ind i 50 minutters fantastisk sjovt fiskeri og hvor jeg med spinnekæppen (indrømmet at jeg bedst trives med fluekæppen, men men når forholdene er umulige så må andre værktøjer jo til!) skulle mærke ikke mindre en 8 fisk ´´slående sig på tråden´´..

Af de 8 havørred ´´slående på tråden, slående på min giftige særlige fynske sølvpil-havørred´´ kom de 5 til at hænge på, om end jeg slutteligt ´´kun´´ fik de 3 havørred i land. Disse 3 havørred var i øvrigt på 2 gange 1,5 kilo stykket (beholdt jeg) og en enkelt på 1,2 kilo, som dog var lidt af et kakkelovnsrør og så sandeligt ikke køn (lignede lidt en ´´tandløs´´ gedde!.). Sidstnævnte blev nænsomt udsat på ny og mon ikke, at den trives på bedste vis hér i april måned. Det håber jeg!

Det skal i øvrigt bemærkes, at jeg hurtigt fandt ud af at ´´gamle tre-kroge´´ ikke var nogen god idé, ligesom jeg forgæves måtte søge efter enkeltkroge (karpekroge), som er mit foretrukne ´´krogvåben´´, når jeg til tider dyrker spindefiskeri eller spinnefiskeri..!

Nå, men efter lidt fisketab, så var det jeg gik til René, som gav mig en fin fin dobbeltkrog (uhadadada, hvor det lugtede af sommerlaks og dobbeltkrogede laksefluer!) og så skulle slaget slåes i forhold til tabte fisk..

Første fisk som nappede på var et noget større udyr og jeg var ikke i tvivl om, at der hér skulle dyrkes forsigtighed, hvilket også lykkedes mig .. og dog...

Lars var kommet rendende for at tage mit net i ed og for at hjælpe en fortvivlet sjællandsk fiskeven med hans genstridige svenske kysthavørred, men men i net kom dyret aldrig..

Små 4-5 meter fra sit livs endeligt lykkedes det fisken at slå sig løs og jeg kunne konstatere - i første omgang - at Renés fine dobbeltkrog var noget rigtigt skidt og dog...

Først troede jeg, at krogen var brækket af, men men ind kom blinket og uden såvel springring som krog og mon ikke, at jeg tænkte i: ´´fik jeg nu sat springringen ordentligt på plads eller var det nu en gammel springring, som havde mødt sin overmand - læs: havørredovermand/-kvinde´´ ?

Uhadadada for en grum oplevelse, når nu fisken ´´i mit liv´´ - bare roligt laks i er stadigt mit kæreste i lystfiskerlivet (inclusive i størrelse, bortset fra en dum stortorsk fra Sundet år tilbage) - altså kysthavørreden i mit liv nu var så tæt på kejsen og dens endeligt...

Mit sprogbrug og mine attituder kan heldigvis ikke gengives hér og ej heller det som vi kalder for ´´kropssprog´´, så lad historien og beretningen omkring havørreden !!!! slutte hér og lad os konstatere:

1) Tjek din krog
2) Tjek din springring
3) Per, fortsæt med nye og fine dobbelt- eller enkeltkrogede kroge, som du oftest har haft succés med og
4) Tjek dit endegrej før fisketuren!

Nå, men Lars fik ikke brugt nettet, men sidenhen i de berømmelige 50 minutters fiskeeventyr fik jeg som beskrevet 3 havørred bragt på land og det var jo reelt set mægtigt fint!

At jeg så svigtede rødderne mens de sad og gjorde klar til et overdådigt fiskemåltid - med bl.a. ´´røget det ene og andet fisk´´ fra det vestjyske - er en helt anden sag, som de i øvrigt forståeligt nok accepterede (det er vel fiskevenner). Jeg fik dog mad - ´´man´´ er vel dansker.

Sidenhen denne i øvrigt noget blæsende dag - vinden var fra sydvest og graderne legede omkring de 5 - slog Flemming til igen igen og ilandbragte en havørred på 1,5 kilo (den størrelse legede tilsyneladende en hel del ved ´´vor fiskeplads´´, hvilket andre på kyststrækningen i øvrigt tillige fik glæde af).

Nå, men anyway så var der fisk på tasken denne dag, som i øvrigt - og som traditionen byder - bød på herligt mad, god rødvin, god whiskey/whisky, dåsecola- og -øl, chokolade i forskellige varianter, snacks og så lidt titten i nye svenske fiskeblade, som vi atter engang havde fået opsnuset i Simrishamn...

Søndag
var vi trætte og trods fint fint fiskevejr, så drog vi alle mod vore hel- som halvøer i danskelandet, hvor nogle skulle det ene og andre det andet og jeg personligt nåede, at se min datter lave gymnastikopvisning i den lokale Himmelevhal (så er far sgu´ kult hos hans elskede datter!).

Refleksion
Jo, lad det blive mægtigt kort og præcist...

Fed, fed og atter fed fisketur med holdet fra Numedalslågen 2002 og før dette skriv et hold, der har tilkendegivet at traditionen hér skal leves ´´resten af vores lystfiskerliv´´...

Lad lystfiskerlivet leves i rigtigt mange år endnu og lad det helt særlige lystfiskervenskab mellem os 5 rødder få lov, at ´´leve livet hele livet´´ !

Se i øvrigt kort dette link fra www.fangster.dk

Tak for en fin fin tur til Lars, Erik, Flemming og René, uanset jeres fysiske fødested og nuværende ´´hjemstavn´´. Fine fyre det er i sgu´ alle 4...

Vi ses i Brantevik næste år og huset/tiden.... jo, det hele er booket og klart. Bekræftelse modtaget og tro det eller ej ´´de glæder sig til at se os igen igen´´.