40 online nu |  Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Læsestof
Artikler i alt: 1432
i dag: 0
25611 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Læst 1863 gange.

Indsendt Fredag d. 23 juni 2017 - af  Per Karlsen

Mennesker på min vej.

Ja, for nu mange år siden havde jeg en debut, som journalist, i Sportsfiskeren med denne overskrift, og fik fortalt mine fiskende kollegaer, om nogle spændende personer, som jeg havde mødt på min vej. Det blev sidenhen til mange artikler, rundt om i lystfiskerverdenen, ikke mindst, som medvirkende, i flere bogudgivelser, og senere kom jeg over nettet, i forbindelse, med mange hjemme sider, hvor jeg i dag er tilknyttet, med den store frihed, at jeg selv kan bestemme, hvor og hvornår, der skal skrives, det er ikke af tvang, men af lyst, at jeg sætter mig til tasterne.

Jeg havde den fornøjelse, at være freelance på Sportsfiskeren i et års tid, og fik daværende, et samarbejde med journalisten og forfatteren Mogens Espersen. Det var det danske kystfluefiskeri, der blev gjort rede for, en dejlig tid, med mange input og en meget lærerigt afsnit i mit liv, for Mogens Espersen var en rigtig dygtig spiller på den bane, som hed fluer, og fluebinding til kystens fluer. Han var en dygtig tegner, men en flot pen, som illustrerede mange af mine input, igennem det år, vi lavede artikler i Sportsfiskeren.

Mine artikler var tæt forbundet med fluer og fluebinding, mest fordi jeg igennem 40 år var professionel fluebinder, og i hele den periode tilknyttet, det som i dag hedder Go Fishing, hvor jeg var en del af forretningens fluebindingsteam.

Nu er det ikke kun flue fremstilling, som har været en del af min hverdag siden 1965, men også fremstilling af endegrej, til alle typer fiskeri, har været på programmet, og jeg lavede i ret så mange år, blink til de lokale forretninger, men det sluttede, da bly forbuddet kom, og hele den seance stoppe brat, og i dag er det ren hobby, at få vinteren til at gå, nemlig med at lave forme, og eksperimentere med egne og gammelkendte blink, og så selvfølgelig jagte havørreder, når foråret viser sig.

Når man roder med fiskeri, og dyrker det intens, og intens har det været, især sammen med min familie, idet vi havde små 285 fiskedage om året, i mere end 25 år, så møder man jo en masser personligheder udi fiskeriets verden, både danske og udenlandske top professionelle lystfiskere. De mennesker, blev tilgængelig på messer – udstilling og i praktisk fiskeri, og igennem mange telefon opringninger, og senere over nettet, blev kontakten holdt. Nogle af de mennesker kom helt ind under huden på min familie, blev familiens venner, og vi tog på ferie sammen, og andre kiggede forbi ved lejlighed, og nød de fisketure, som naturlig blev valgt med omhu, med store oplevelser, både fangstnæssig, men også naturnæssig.

Desværre er tiden nu så fremskreden, at mange af de helt gamle kontakter, er nået en alder, hvor de er gået til de evige fiskerivande, men familien tænker stadig på dem, det var en ære at have kendt de mennesker, og tak for det.

Når man færdes i lystfiskerens verden, så kan det vel ikke undgås, at man har nogle idealer, at se op til, og det har jeg alle dage også haft, men respekt for personerne og deres fagområder.

Min flue disciple, var absolut Preben Torp Jacobsen, og Jens Stål, deres inspiration omkring fluefiskeriet, både det praktiske og selve indgangen til fluebindingen, har inspireret min hverdag, endda rigtig meget, og min kontakt til Preben Torp Jacobsen og vores besøg hos ham, var altid en fornøjelse, og så var hans bøger, altid meget velkommen, oftest med en personlig hilsen, som kun Preben Torp Jacobsen kunne finde på, og min samling af Preben Torps bøger, bliver stadig taget ud af reolen, når der skal genopfriskes minder, og tiltag til ny fluebinding.

Jens Stål, havde jeg kontakt med næsten hver uge, i forretningsmæssig øje, men han var aldrig fedtet med oplysninger, vis vi skulle have et vandløb analyseret til en kommende fisketur, og hans utrolige viden om fluegrej – fluer og fluebinding, blev udnyttet alt det man kunne.

Som blink mager, var det oftest lokale ”onkel opfindere”, som lagde kimen til mange gode timer i værkstedet, men en uddannelse som værktøjsmager, gav jo en professionel indgang, til ens hobby, og da jeg senere selv blev ”onkel opfinder” og levede som sådan, i mere end 40 år, så er der mange ting, som var lettere at gå til i ens hobby verden. Samtidig var jeg så heldig, at skabe kontakter til andre faglærte, som også havde samme hobby, og op gennem tiden, har det netværk fundet på de mærkeligste ting, når talen er tilbehør til lystfiskeri.

Forfatteren Jens Ploug Hansen blev en inspirator og kontakt, som jeg kom til at kende, gennem hans bøger, og da bogen ”SØLVTØJ” skulle laves, fik jeg en forespørgsel fra Jens Ploug, om jeg vil medvirke i den kommende bog, og jeg fik så den mulighed, at komme tæt på Jens Ploug, med flere meget interessante samtaler og fisketure + besøg af ham i sommerhuset. Det blev til mange udvekslinger af teorier, og meninger om lystfiskereriets glæder, og jeg kunne godt lide ham, og savner stadig, at høre hans særpræget humor, og gode fisketure, men hans bøger, kom altid med skriftlig hilsen, som en julehilsen til familien, og de har stadig en vigtig plads i reolen, til minde om en rigtig god kreativ tid. Jens Ploug Hansen dør, desværre al for tidlig i 1998.

se linket HER/

Bogen ”Sølvtøj”, blev mit springbræt, til en professionel tilværelse, som fluebinder, uden Jens Plougs gode råd, så var det nok ikke endt med den tilværelse.

Når talen er på hjemmelavede blink, så mener jeg ikke at man kan undgå at nævne bøgerne ”Havørred – Havørred” og Siliconebogen.

”Havvørred – Havørred” fra 1979, af Kurt Malmbak Kjeldsen og Freddy Weiss, indeholdt nemlig en forrygende god omtale af teorien omkring blink og fluer, til fangst af havørred. Ikke mindst blinket Imitator kom til at betyde noget for mit fiskeri, og fremstilling af blink.

https://se linket HER

Nu var det blink, som i bogen har navnet Imitator, ikke ukendt for mig, idet jeg havde en stor 25 g. model, i nøjagtig den type, men det blink, var lavet i 1968. Den 25 g. Imitator, var hamret ud, på en ambolt, af et stykke bly, filet til og klargjort, og så lavet i en form af pink gips (Tandlæge gips), og gik så sejrsgang ude på kysterne, helt frem til 2011, hvor det var en fast del at mit grejkatalog.
Op gennem årene, er der lavet flere tiltag, med den 25g. Imitator, idet den er lavet som gennemløber, både falsk og ægte.

Imitatorerne blev en fast del af mit blinksortiment, især til Ul fiskeriet, men tiden har jo nok udvandet originalerne fra ”Havørred – Havørred”, men effektive er de, og der er fanget mange tusinde ørreder på dem, både som Ul, og traditionelle standard typer.

se linket HER

”Havørred – Havørred” blev mange lystfiskeres bibel, ikke mindst på kystflue delen.

Siliconebogen, fra 1983, og silicone generelt, blev vel den revolution, der fik blinkstøbning frem i den moderne tid, og ikke mindst bogens forfatter Remi Garder var medvirkende til, at det materiale kunne bruges rigtig, grundet hans fine vejledninger, det blev mange hjemmestøberens bibel. Jeg fik et lidt andet forhold til Siliconebogen, idet jeg kendte Remi Garder i forvejen, og var, grundet bopæl i Helsingør, på flere foredrags aftner sammen med mesteren selv. Remi Garder, var som undertegnet udlært instrument / værktøjsmager, og vi fandt det helt naturligt, at dele viden omkring både fiskeriet – det hjemmelavet endegrej og så det tekniske, som vi havde lært, igennem vore uddannelse.

Remi Garder havde en meget stor egen produktion, af nogle meget velfangne blink typer, som var virkelig gennemtestet, og han var nok en af de første hjemmestøbere, som lave blink til Ul fiskeriet, oftest ved, at lave sine emner i en velvalgt legering, som gav flot finish, og de laveste vægte, man kunne støbe sig til.
Remi Garder var en meget kreativ håndværker, og mange husker hans Salmo fluebindingsværk tøj, som jeg her i 2017 bruger dagligt, men han var også knivmager og stangbygger + havde en meget stor viden om fluefiskeri, især de moderne flettede forfang kendte han til allerede i midten af 70erne.

Omkring Remi Garders blink, har jeg flere i min private samling, men jeg savner lidt viden om, hvilke forretninger, som egentlig solgte hans blink.

Samtidig kunne det ud fra et samler og historisk synspunkt, være af interesse, at vide om der er nogen, som ligger inde med en komplet samling af Remi Garders egen produkseret blink.

Er der nogen som har input omkring Remi garder blink, må man gerne kontakte undertegnede pr. mail.

Billedet, muligvis fra Fisk&Fri, viser nogle af Remi Gardes blink – Salmo Vrøj – Bro Rev – Bornholmer mm.

Mvh
Per Karlsen.

Klik på billedet, for større udgave.