Print side | Luk vindue

Gennemløbsblink

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=41702
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 17:22


Emne: Gennemløbsblink
Besked fra: pvb
Emne: Gennemløbsblink
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 15:20
For at kunne bruge gennemløbsblink med snap locks har jeg forsøgt mig med at rigge blinket op på ca. 1 m 0,33 fluoro line. Jeg benytter mig af "blinkknuden" ved både krogen og springringen. Alligevel har jeg mistet 2-3 blink på relativt kort tid. Er det bedre blot at føre fletlinen igennem blinket og binde dette på krogen (altså uden bruge af snap locks), eller er der en bedre måde at bruge gennemløbsblink p åsnap locks?
Mvh. Peter



Svar:
Besked fra: Klaus Neilsen
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 15:22
Jeg ville vælge et blink med indstøbt tråd istedet for gennemløb. Er træt af at miste både blink og fisk med gennmløbere

-------------
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?


Besked fra: christian t.
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 16:19

hvor knækker linen for dig jeg har ikke nogen problemer med gennemløbsblink 

bruger
hovedline 0,10-0,12ømm flet
 forfang 0,31ømm fluoro
gennemløbsblink
gummiperle med lille hul
rig ring fra (karpefiskeri)
springring
krog
hovedline og forfang er bundet sammen
rig ring og springring og krog er kædet sammen 
perlen bruges til beskytte knuden mod slid  og stød fra blinket
dette gør os at blinket går optimalt


-------------
k&b
christian t.


Besked fra: pvb
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 16:40
Hej,
 
Jeg gør præcist det smme som dig. Det er altid fluorolinen der kækker. Jeg har oplevet at den er knækket ved både krogen og ved springringen i den anden ende. Det er ikke knuden der går op, men linen knækker tæt ved knuden. Hvilken knude bruger du?
 
Peter


Besked fra: nuggi
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 16:44
Hvilken fluo bruger du? Climax?

/Allan

-------------
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 16:46
Hej Peter. Lad mig lige forstå det helt rigtigt.

Linen går igennem blinket og bliver bundet til en springring - der så igen bliver brugt til en krog?.

Hvis det forholder sig sådan, kan jeg godt forstå, at du mister det hele!. Knuden på springringen bliver hurtigt slidt igennem. Du skal bruge en "perle" eller andet afstandsstykke i stedet for en springring. Så får du ingen knuder op af den ødelæggende "blinkhulskant".

Samtidig får du så også muligheden for, at sætte noget farve på perle/afstandsstykke Big smile

Knæk &bræk
 - Kim -


Besked fra: pvb
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 17:12
Her er mit set-up:
 
Hjul-Stang-Fletline-snaplock-springring-Fluoroline-gennemløbsblik-perle-trekrog
 
Jeg mener det er en Berkley Fluoroline jeg bruger. Det er ihvertfald ikke Climax. Linen kostede 100 kr. for 50 meter, så billig var den ikke :-) Det er 0,33 og brugstyrker omkring 6 kg.
 
Peter


Besked fra: christian t.
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 17:16
bruger dobbelt uniknude til og binde hovedline sammen med forfang og alm. blinkknude fra forfang til rig-ring
rig-ringen er en rund lukket metalring som er kædet sammen med krogen via en springring  
har ikke haft  problemer med har brugt rigget på flere ture i træk uden det er knækket for mig jeg har brugt flere slags fluorocarbon som jeg  heller ikke har haft problemer med  er : rapala,climax,gamakasu,prologic,scierra
hvis det er så prøv at gå dine blink efter med et stykke metal tråd som du bukker  som et sving hjul og kører rundt i hulet som afrunder  evt. skarpe kanter 
 


-------------
k&b
christian t.


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 17:23
Ja - hvis du bare vil "rejfe" kanterne på dine blink, kan du bare bruge en akku boremaskine med et bor, der er ca. dobbelt så tykt som hullet i blinket. Du kan såment bare holde det i hånden og så slibe/bore graterne af!.

Mvh. - Kim -


Besked fra: christian t.
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 17:28
det er lidt vildt at bruge bor til dette et styk metal tråd er rigeligt til det

-------------
k&b
christian t.


Besked fra: Preben99
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 17:31
Jeg trækker bare hovedlinen (sufix 832) igennem så en perle og krog helst en apex enkeltkrog det kører perfekt og har aldrig mistet hverken blink eller fiskSmile


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 17:39
Hej Preben - ja som jeg skrev tidligere, er det et spørgsmål om, at holde knuderne/linen væk fra "udgangshullet". Hvordan man så vælger at gøre det, er så ligemeget. Perler eller plast afstandsstykker som ofte følger med, er udemærket. Den ide med akku boremaskinen gør bare det hele lidt hurtigere og nemmere, men måske er nogle lidt bange overfor denne teknik, og så er der jo andre måder man kan rejfe kanterne.

Mvh. - Kim -


Besked fra: wennecke
Posteringsdato: 31 Okt 2011 kl. 21:49
Jeg bruger nedenstående setup. Fletline direkte igennem.

http://www.lystfiskerens.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=2209


Besked fra: Fætter JR
Posteringsdato: 01 Nov 2011 kl. 05:45



Print side | Luk vindue